Transgaz a pregătit investiţii strategice de aproximativ 1,4 miliarde euro
ALINA TOMA VEREHA
Ziarul BURSA #Companii #Energie / 3 decembrie 2014
• Fondurile europene, rol cheie în finanţarea lor
Transgaz are în diverse stadii de pregătire proiecte europene cu potenţial finanţabil în perioada 2014-2020, prin alocări financiare din Programele Operaţionale gestionate de Autorităţile de Management din România (Programul Operaţional Infrastructura Mare şi Programul Operaţional Competitivitate) şi aferente Facilităţii Conectarea Europei (CEF) sau "Orizont 2020", cu finanţare directă de la Bruxelles.
Prin Facilitatea "Conectarea Europei", conform prevederilor Regulamentului (UE) Nr. 1316/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013, se vor finanţa, începând din 2014, "Proiecte de Interes Comun", cu alocări financiare diferite pentru Transporturi, Energie, Telecomunicaţii şi TIC, ne-a explicat conducerea Transgaz.
Sectorul Energetic, la nivelul întregii Uniuni Europene, are o alocare financiară din partea Comisiei Europene de 9,1 miliarde de euro.
În funcţie de criteriile de eligibilitate ale diferitelor programe de finanţare din perioada 2014-2020, Transgaz are pregătit un portofoliu de proiecte cu potenţial finanţabil care acoperă lucrări de modernizare - investiţii ale Sistemului Naţional de Transport Gaze Naturale, proiecte aferente creşterii eficienţei energetice.
Conducerea companiei ne-a declarat că valoarea totală estimată pentru proiectele strategice de investiţii propuse pentru perioada 2014-2023 se ridică la circa 1,4 miliarde de euro.
Regulile de accesare a fondurilor europene pentru construcţia interconexiunilor reţelelor de transport a gazelor s-au schimbat la finele anului trecut, a declarat recent Petru Văduva, directorul general al Transgaz, în cadrul unei întâlniri cu analiştii şi investitorii.
Domnia sa a explicat: "Noi dorim să obţinem aproximativ 300 milioane de euro din fonduri europene pentru a putea construi interconexiunile cu Bulgaria şi Ungaria, care vor permite şi operaţiunile de export gaze. Noua metodologie de accesare a fondurilor este greoaie şi estimăm că exporturile vor fi posibile fizic din 2019. Iniţial, preconizasem că vom putea finaliza aceste lucrări în 2016".
• Conexiunea cu Republica Moldova
Printre cele mai importante proiecte menţionate de reprezentanţii Transgaz se numără "Dezvoltări ale Sistemului Naţional de Transport în zona de Nord-Est a României în scopul îmbunătăţirii aprovizionării cu gaze naturale a zonei, precum şi a asigurării capacităţilor de transport spre Republica Moldova", ce presupune o serie de dezvoltări în sistemul românesc de transport gaze naturale, pentru a răspunde cerinţelor tehnice şi tehnologice ce rezultă din titlul proiectului. Investiţia constă în dezvoltarea a două noi staţii de comprimare, la Oneşti şi Gherăieşti, şi două conducte noi de transport gaze naturale-Oneşti-Gherăieşti şi Gherăieşti-Leţcani. Orizontul estimat de începere a investiţiei este 2015-2016, ne-au spus oficialii Transgaz.
• Coridorul Bulgaria - România - Ungaria - Austria
Pentru finanţare prin CEF, Transgaz a pregătit proiectul "Dezvoltarea pe teritoriul României a Sistemului Naţional de Transport Gaze Naturale pe coridorul Bulgaria - România - Ungaria - Austria" care constă în realizarea legăturii între Nodul Tehnologic Podişor şi staţia Horia.
Oficialii companiei ne-au explicat: "Proiectul are drept rezultat asigurarea posibilităţii fizice de curgere bidirecţională permanentă a gazelor pe interconectările cu Bulgaria şi cu Ungaria, precum şi finalizarea culoarului Giurgiu - Nădlac. Investiţia constă în realizarea a trei staţii de comprimare gaze (SC Corbu, SC Haţeg I şi SC Horia I) şi a patru conducte noi de transport respectiv Podişor - Corbu; Băcia - Haţeg - Jupa - Recaş; Corbu - Hurezani - Haţeg; Recaş - Horia. Preconizăm că începem investiţia în semestrul II 2015".
• Gazele din Marea Neagră, preluate prin coridorul sudic
Proiectul de "Dezvoltare pentru preluarea gazelor de la ţărmul Mării Negre prin extinderea culoarului Sudic pe direcţia Est-Vest" constă în construirea unei conducte noi de transport gaze naturale de la Marea Neagră până la nodul tehnologic Podişor (judeţul Giurgiu), care să facă legătura între gazele offshore care vor fi disponibile la ţărmul Mării Negre şi coridorul Bulgaria - România - Ungaria - Austria.
Directorul general al Transgaz a declarat, recent: "Costul total al traseului Marea Neagră-Ungaria este estimat la 880 milioane euro.Dacă rezervele sunt substanţiale şi România devine exportator net de energie, atunci trebuie să asigurăm transportul gazelor înspre vestul Europei. Din fericire, o parte din traseu se află pe coridorul european de transport şi putem obţine fonduri europene".
Demararea proiectului va fi corelată cu graficele de realizare a proiectelor offshore din amonte, ne-au spus, ieri, oficialii Transgaz.
Dezvoltarea proiectului de "Interconectare a Sistemului Naţional de Transport cu conductele culoarului de transport internaţional" constă în conectarea Sistemului Naţional de Transport gaze natural din România la conductele dedicate care tranzitează partea de sud-est a României şi care transportă acum gazele cu provenienţă Federaţia Rusă spre culoarul Balcanic. "Menţionăm faptul că acest proiect face parte din prima listă de Proiecte de Interes Comun (PCI) la nivelul Uniunii Europene. În prezent, proiectul se află în analiză în vederea adoptării unei soluţii tehnice viabile", au adăugat reprezentanţii Transgaz.
Proiectul de "Dezvoltare a culoarului Central pe direcţia Est-Vest pentru preluarea gazelor de la ţărmul Mării Negre" presupune utilizarea unor conducte existente, în lungime de aproximativ 210 km, reabilitarea unor conducte existente în lungime de 400 km, dar şi înlocuirea unor conducte existente ce aparţin sistemului naţional de transport, în lungime totală de aproximativ 430 km. Sistemul de conducte va fi deservit de patru staţii noi de Comprimare, cu o putere totală instalată de aproximativ 66 MW: Oneşti judeţul Bacău, Coroi judeţul Mureş, Haţeg II judeţul Hunedoara, Horia II judeţul Arad.
Conform oficialilor Transgaz, realizarea obiectivelor menţionate se va face în etape succesive, în prima etapă până în 2019 cu o valoare estimată de 175 milioane euro şi diferenţa până în anul 2023, în corelare cu realizarea proiectelor offshore din amonte.
• Încă se lucrează la conexiunea Giurgiu-Ruse
În prezent, Transgaz are în derulare lucrările de execuţie a firului I (fir principal) al conductei de interconectare între sistemele de transport de gaze naturale dintre România şi Bulgaria pe direcţia Giurgiu - Ruse. De asemenea, împreună cu partenerul Bulgartransgaz au fost făcute demersurile pentru începerea procedurilor de licitaţie la firul II al conductei de interconectare (fir de rezervă).
Conducerea Transgaz ne-a declarat că societatea a depus, în acest an, cereri de finanţare pentru proiecte aferente exerciţiului financiar 2007-2013 atât pe POS CCE, cât şi prin CEF, cu valori eligibile de aproximativ 21 milioane euro, respectiv 3,1 milioane euro.