TRIUMFUL OMULUI (II) Democraţia rabinică

MAKE
Cultură / 13 august 2023

Democraţia rabinică

English Version

MAKE

O dezbatere "metahalakhică" (o abordare mai teoretică şi analitică despre sursa autorităţii legii evreieşti, relaţia dintre textele sacre şi aplicarea lor în practică), fără pereche în Talmud, se găseşte în Bava Metzia 59b, căreia i-au fost consacrate studii de foarte bună ţinută intelectuală (1).

Anexa 1 reproduce dezbaterea; lectura ei este necesară pentru mai buna înţelegere a expunerii care urmează, dar în rezumat fragmentul relatează că epuizând argumentaţia logică în favoarea interpretării pe care o susţinea, rabinul Eliezer a apelat la sprijinul divin, cerând să aibă loc miracole care să dovedească corespondenţa dintre opinia sa şi intenţia lui Dumnezeu.

Cu toate că miracolele cerute de Eliezer au avut loc în fiecare caz, de îndată, rabinii au continuat să nu accepte opinia lui, respingând natura miracolelor ca improprie unui argument de interpretare a Legii.

În cele din urmă, o Voce Divină a fost auzită confirmându-i dreptatea lui Eliezer.

Totuşi, rabinul Yehoshua a respins şi spusele Vocii Divine, susţinând că Tora nu se mai bazează pe intervenţii divine de la înmânarea ei pe Muntele Sinai şi a invocat în sprijinul acestei opinii versetul care se referă la Lege ("poruncă") din Deuteronomul:30:12, pe care l-a citat fragmentar: "Ea nu este în cer".

În completare, la solicitarea explicativă a Gemarei, rabinul Yirmeyah a citat fragmentar versetul din Exodul 23:2, în forma "După mulţi să te apleci", ca argument conform căruia decizia în materia controverselor de interpretare a textului Legii urmează regula majorităţii.

În final, profetul Ilie care nu a murit niciodată, ci a fost luat la cer în viaţă, a relatat că disputa a stârnit zâmbetul lui Dumnezeu, care a spus de două ori: "Copiii Mei au triumfat asupra mea."

Autoritatea religioasă evreiască funcţionează în baza învăţăturilor din Talmud, astfel că, după căutarea consensului în interpretarea legii, regula majorităţii în procesul decizional, prezentată (între altele) de Bava Metzia 59b, a exercitat o influenţă semnificativă, (deşi există variaţii în metodele decizionale ale diverselor autorităţi rabinice de-a lungul istoriei şi în prezent).

Interpretarea Torei, despre care tradiţia a afirmat că a fost primită de Moise pe Muntele Sinai, şi-a diminuat autoritatea, lăsând rabinilor libertatea să dezbată şi să participe la decizie, chiar şi în ipoteza că rezultatul omenesc ar fi contrar intenţiilor lui Dumnezeu.

Aceasta poate fi socotită drept o victorie a omului şi emancipare a sa, dacă ea n-ar fi, în realitate, rezultatul prevalenţei sistemului grec şi roman (familiarizate, în epoci ale democraţiei, cu participarea cetăţenească la decizie) asupra iudaismului tradiţional şi asupra Dumnezeului poporului lui Israel.

Este, de fapt, o înfrângere politică a iudaismului.

Dar nu şi doctrinară: logica folosită de biruitori este vicioasă, (desi de inspiraţie... greacă).

Va urma...

Democraţia rabinică

Note

(1) Desi uneori în dezacord, textul care a inspirat această parte a eseului este "Elu v'Elu: Two Schools of Halakha Face Off On Issues of Human Autonomy, Majority Rule And Divine Voice of Authority"/Noam Zion/2008 Shalom Hartman Institute/ Jerusalem Israel. Desigur, Talmudul Babilonian şi sprijinul exegezei fac parte din bibliografie.

Anexa 1

Despre text:

Întrucât Bava Metzia 59b relatează săvârşirea unor minuni la cerere, acest fragment din Talmudul Babilonian (TB), care are forma unei piese de teatru, ţine de suprarealism. Bava Metzia ("Poarta de Mijloc") este al doilea dintr-o serie de trei tratate din Seder Nezikin ("Ordinul daunelor") care se ocupă de legile civile. Se concentrează în principal pe probleme interpersonale care nu sunt legate de daune, cum ar fi litigiul în proprietate, camătă, returnarea obiectelor pierdute, paza, închirierea, împrumutul şi responsabilităţile lucrătorilor şi angajatorilor. Compus: Babilonul talmudic (c.450 - c.550 e.n.)

După unele opinii, dezbaterea relatată mai jos ar fi avut loc după distrugerea Celui de-al Doilea Templu, dar dacă ea va fi fost un fapt istoric, atunci, în mod evident, a fost intens procesată literar. Ca piesă de teatru, este potrivit ca, înainte de reproducerea fragmentului din TB Bava Metzia 59b, să fie prezentate personajele care o animă, cu precizarea că ele sunt documentate istoric.

Personajele, în ordinea apariţiei:

1. Eliezer ben Hyrcanus: Tannaim - a treia generaţie; unul dintre cei mai proeminenţi înţelepţi (tannaim) ai secolelor I şi II din Iudeea (data presupusă a naşterii este situată în decadele de dinaintea distrugerii Templului din 70 e.n.; mort la circa 110 e.n.) A fost considerat a fi cel mai strălucit discipol al lui Rabban Yohanan ben Zakkai (acesta, la rândul său, a fost primul înţelept evreu numit rabbi în Mishna). R. Eliezer b. Hyrcanus a fost totuşi o figură controversată. Continuator al Beit Shammai, foarte conservator în abordarea sa faţă de Tora, a fost izolat şi în cele din urmă excomunicat (herem) de colegii săi. Se spune că Eliezer ben Hyrcanus ar fi fost coleg şi cumnat cu Gamaliel al II-lea (nepot al lui Hillel Gamaliel), fiind căsătorit cu sora aceluia, Ima Shalom, ceea ce este contradictoriu cu informaţia din Encyclopedia Judaica, conform căreia Beit Hillel şi Beit Shamai suspendaseră căsătoriile care conduceau la înrudiri între reprezentanţi ai celor două şcoli. Encyclopedia Judaica notează că Graetz l-a identificat cu Eleazar fiul lui Hananiah menţionat de Flavius Iosefus ca lider al zeloţilor în rebeliunea împotriva Romei, dar opinia sa nu a fost larg acceptată. Dacă s-ar dovedi a fi adevărat ceea ce afirmă Graetz, atunci disputa din Bava Metzia 59b ar căpăta semnificaţii politice.

2. Yehoshua ben Hananyah: Tannaim - A treia generaţie; coleg cu Eliezer ben Hyrcanus, socotit drept al doilea după el, în rândul studenţilor lui Yochanan ben Zakkai. A înfiinţat o academie în Peki'in şi a devenit rivalul lui Rabbi Eliezer. Independenţa sa l-a adus în conflict şi cu autoritatea lui Rabban Gamaliel (II), căruia în cele din urmă i s-a supus. După ce a făcut acest lucru, a devenit cel mai influent învăţat al timpului său.

3. Vocea Divină: Bat Kol (în ebraică lit. "fiica unei voci"), adică ecoul unei voci cereşti care dezvăluie omului voinţa, alegerea sau judecata lui Dumnezeu.

4. Yirmeyah: Amoraim - a treia şi a patra generaţie (c.290 - c.350 e.n.) Student al R. Abuha şi coleg cu R. Zera, R Yirmeyah era cunoscut pentru umilinţa sa, precum şi pentru întrebările sale exigente şi ciudate. Într-un târziu a ajuns în punctul în care a fost scos din academie.

5. Rabinul Natan [haBavli]: Tannaim - a cincea generaţie (c.135 - c.170 e.n.); cărturar babilonian cu mare respect pentru Ţara lui Israel. Când s-a mutat acolo, a fost ales ca şef al curţii sub R. Shimon ben Gamliel - un birou pe care l-a ţinut şi sub conducerea lui R. Yehuda HaNasi. El a fost un savant prolific şi perspicace şi este bine cunoscut ca fiind autorul lui Pirkei D'R. Natan, un tratat etic şi homiletic bazat vag pe Pirkei Avot.

6. Ilie/Eliyahu a fost un profet în Cartea Regilor, care a susţinut închinarea către Dumnezeu în timpul domniei regelui Ahab, o perioadă în care mulţi se întorceau către zeul canaanit Ba'al. El a făcut minuni pentru a dovedi superioritatea lui Dumnezeu. Eliyahu nu a murit niciodată, ci a fost luat în ceruri într-un car de foc.

7. Dumnezeu.

(Informaţii din Encyclopedia Judaica, alte enciclopedii, Wikipedia şi Sefaria)

Democraţia rabinică

TB Bava Metzia 59b (Traducerea):

"In acea zi, când au discutat despre această chestiune, rabinul Eliezer a răspuns cu toate explicaţiile posibile din lume pentru a susţine opinia sa, dar rabinii nu au acceptat explicaţiile sale.

אמר להם אם הלכה כמותי חרוב זה יוכיח נעקר חרוב ממקומו מאה אמה ואמרי לה ארבע מאות אמה אמרו לו אין מביאין ראיה מן החרוב חזר ואמר להם אם הלכה כמותי אמת המים יוכיחו חזרו אמת המים לאחוריהם אמרו לו אין מביאין ראיה מאמת המים

Nereuşind să-i convingă pe rabini logic, rabinul Eliezer le-a spus: Dacă halakha este în conformitate cu opinia mea, acest roşcov o va dovedi. Copacul de roşcov a fost smuls din locul său la o distanţă de o sută de coti, iar unii spun că la patru sute de coti. Rabinii i-au spus: Nu se aduce dovadă halakhică de la copacul de roşscov. Rabinul Eliezer le-a spus apoi: Dacă halakha este în conformitate cu opinia mea, pârâul o va dovedi. Apa din pârâu s-a întors înapoi şi a început să curgă în direcţia opusă. Ei i-au spus: Nu se aduce dovadă halakhică de la un pârâu.

חזר ואמר להם אם הלכה כמותי כותלי בית המדרש יוכיחו הטו כותלי בית המדרש ליפול גער בהם רבי יהושע אמר להם אם תלמידי חכמים מנצחים זה את זה בהלכה אתם מה טיבכם לא נפלו מפני כבודו של רבי יהושע ולא זקפו מפני כבודו של ר"א ועדיין מטין ועומדין

Rabinul Eliezer le-a spus apoi: Dacă halakha este în conformitate cu opinia mea, zidurile şcolii de studiu vor dovedi asta. Zidurile şcolii de studiu s-au înclinat înăuntru şi au început să cadă. Rabinul Yehoshua a mustrat zidurile şi le-a spus: Dacă învăţaţii învăţaţilor se contrazic în chestiuni de halakha, care este natura implicării voastre în această dispută?

Gemara relatează: Zidurile nu au căzut din cauza respectului datorat Rabinului Yehoshua, dar nu s-au îndreptat din cauza respectului datorat Rabinului Eliezer, şi înca mai sunt înclinate.

חזר ואמר להם אם הלכה כמותי מן השמים יוכיחו יצאתה בת קול ואמרה מה לכם אצל ר"א שהלכה כמותו בכ"מ

Rabinul Eliezer le-a spus apoi: Dacă halakha este în conformitate cu opinia mea, Cerul o va dovedi. O Voce Divină a ieşit din Cer şi a spus: De ce vă contraziceţi cu Rabinul Eliezer, când halakha este în conformitate cu opinia sa în fiecare privinta in care exprimă o opinie?

עמד רבי יהושע על רגליו ואמר (דברים ל, יב) לא בשמים היא מאי לא בשמים היא אמר רבי ירמיה שכבר נתנה תורה מהר סיני אין אנו משגיחין בבת קול שכבר כתבת בהר סיני בתורה (שמות כג, ב) אחרי רבים להטות אשכחיה רבי נתן לאליהו א"ל מאי עביד קוב"ה בההיא שעתא א"ל קא חייך ואמר נצחוני בני נצחוני בני

Rabinul Yehoshua s-a ridicat în picioare şi a spus: Este scris: "Nu este în cer" (Deuteronomul 30:12). Gemara întreabă: Care este relevanţa frazei "Nu este în cer" în acest context? Rabinul Yirmeya spune: Deoarece Tora a fost deja dată la Muntele Sinai, noi nu luăm în considerare o voce divină, aşa cum a fost scris deja la Muntele Sinai în Tora: "După mulţi să te apleci" (Exodul 23:2). Deoarece majoritatea rabinilor a fost în dezacord cu opinia rabinului Eliezer, halakha nu este stabilită în conformitate cu opinia sa. Gemara relatează: Ani mai târziu, Rabinul Natan s-a întâlnit cu profetul Ilie şi i-a spus: Ce a făcut Cel Preaînalt în acea vreme, când Rabinul Yehoshua şi-a exprimat declaraţia? Ilie i-a spus: Cel Preaînalt a zâmbit şi a spus: Copiii Mei au triumfat asupra mea; Copiii Mei au triumfat asupra mea".

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb