• Banca Comercială Română este partener de implementare al proiectului
UiPath Foundation alături de Brio, platformă ed-tech de măsurare a performanţei educaţionale avizată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, lansează în premieră în România primul instrument de diagnosticare şi evaluare a literaţiei digitale în rândul elevilor din România. După mai mult de 10 luni de dezvoltare, cele două entităţi pun la dispoziţia publicului o serie de teste de literaţie digitală (alfabetizare digitală) ce se adresează elevilor din clasele I-XII, disponibile în mod gratuit pe brio.ro. Testele sunt lansate într-o primă etapă în varianta beta, versiunea finală fiind programată pentru luna aprilie 2022. Partener de implementare al proiectului este Banca Comercială Română (BCR), conform unui comunicat remis redacţei.
Potrivit sursei citate, testele măsoară competenţele elevilor legate de interacţiunea cu diferite device-uri şi programe digitale, în contextul unor scenarii variate: şcoală, casă şi familie, prieteni şi hobby-uri. Literaţia digitală poate fi observată, măsurată şi dezvoltată prin intervenţii pedagogice, de aceea acest instrument vine şi în sprijinul profesorilor şi învăţătorilor, care îl pot folosi la clasă pentru evaluarea capacităţilor elevilor. Testele sunt dezvoltate în concordanţă cu reglementările Cadrului European pentru evaluarea competenţelor digitale emis de Comisia Europeană şi cuprind mai multe niveluri de dificultate, corespunzătoare competenţelor digitale pe care ar trebui să le deţină fiecare copil, pentru fiecare nivel de vârstă.
"Lansarea versiunii beta a acestui instrument standardizat marchează un moment cheie al parteneriatului nostru cu Brio, prin care ne-am propus să măsurăm, la nivel naţional, competenţele digitale ale elevilor. Acest instrument va fi disponibil gratuit, celor peste 2,8 milioane de elevi din România. Pentru a rămâne dedicaţi obiectivului nostru de a susţine copiii din medii defavorizate, eforturile noastre vor merge în direcţia asigurării vizibilităţii şi accesibilităţii acestui instrument elevilor şi cadrelor didactice din zone şi comunităţi vulnerabile, unde decalajele educaţionale şi sociale deja existente au fost amplificate de contextul pandemic", spune Raluca Negulescu-Balaci, Director Executiv, UiPath Foundation.
Testele au fost elaborate de un colectiv complex de experţi în psihometrie, ştiinţe ale educaţiei, IT precum şi de experţi în domeniul digital, instrumentul fiind unul valid ştiinţific şi putând oferi informaţii extrem de relevante atât la nivel individual, cât şi la nivel de analiză a sistemului de învăţământ românesc.
"Competenţa digitală este una din cele opt competenţe-cheie europene după care funcţionează şi sistemul românesc de educaţie. Lipsa de literaţie digitală în România nu este determinată de lipsa accesului la gadget, ci de lipsa aplicării unei strategii naţionale privind digitalizarea sistemului de educaţie şi formare, dar şi de interesul şi slaba pregătire a tuturor actorilor implicaţi în acest proces. Prin aceste teste pe care le-am dezvoltat cu ajutorul UiPath Foundation acoperim, aşadar, competenţa digitală si asigurăm componenta de evaluare şi de monitorizare, pentru a avea o imagine actuală asupra situaţiei şi asupra modalităţilor de intervenţie. Însă demersul nostru nu se opreşte aici, avem în plan să iniţiem un Program Naţional pentru Evaluarea şi Dezvoltarea Competenţelor Digitale ale copiilor şi profesorilor din România. Suntem încrezători că acest program va aduce alături de noi şi alţi parteneri din zonele de educaţie şi business care să sprijine iniţiativa noastră", spune Dragoş Iliescu, CEO, Chief Scientist şi fondator Brio.
Metodologia de testare se bazează pe un model psihometric numit Teoria Răspunsului la Item (Item Response Theory, IRT), ce calculează pentru fiecare întrebare un număr de trei parametri: "dificultatea", "discriminarea" şi "probabilitatea ca răspunsul corect să fie ghicit". La finalul testului, elevul va primi un raport în care sunt detaliate rezultatele sale, ce conţine scorul total obţinut şi descrierea acestuia, în termeni de comportamente, cunoştinţe şi atitudini.
"Educaţia este una dintre priorităţile noastre, prin care facem un pas important în conturarea unui viitor pentru care copiii şi profesorii să fie pregătiţi. Testele de literaţie digitală îi pun pe elevi faţă în faţă cu întrebări despre căutarea informaţiilor pe internet, crearea de conţinut digital (texte sau prezentări) precum şi relaţionarea cu alte persoane în mediul online. Vorbim despre o zonă a educaţiei digitale esenţială pentru viaţă, despre competenţe de bază la care elevii au nevoie de acces. Prin acest instrument aflăm nivelul la care elevii utilizează tehnologia şi, astfel, venim către ei cu soluţii adaptate care să-i ajute să crească nivelul de performanţă", spune Nicoleta Deliu-Paşol, Director de Comunicare BCR.
Modelul de competenţe care stă la baza testelor Brio de Literaţie Digitală are în vedere cinci mari arii: literaţia informaţională şi a datelor (capacitatea de a acumula informaţii şi date din mediul online), comunicarea şi colaborarea (toate situaţiile în care socializarea este transpusă în mediul digital), crearea de conţinut digital (inclusiv cunoştinţele de programare), siguranţa (capacitatea de a proteja dispozitivele, conţinutul, datele personale şi îmbunătăţirea sănătăţii fizice şi mentale), rezolvarea de probleme (capacitatea de a identifica nevoi şi de a rezolva probleme practice în mediile digitale).
Dintre toate ţările din Uniunea Europeană, doar în Bulgaria, Danemarca, Malta şi România, toţi elevii din învăţământul secundar superior trebuie să susţină un test naţional de evaluare a competenţelor digitale. În plus, în marea majoritate a sistemelor de educaţie din Europa, elevii primesc un certificat la sfârşitul învăţământului secundar, care furnizează o dovadă oficială a nivelului de educaţie absolvit şi pot permite accesul la învăţământul superior.
Totuşi, competenţa digitală apare numai la jumătate dintre sistemele de educaţie şi, în cele mai multe dintre acestea, se aplică numai unui număr redus de elevi. Dintre sistemele de educaţie care includ informaţii despre competenţele digitale în certificatele acordate la sfârşitul învăţământului secundar, numai trei (Bulgaria, Malta şi România) înregistrează aceste informaţii în certificatele tuturor elevilor, se arată în comunicat.