Un proiect anti-constituţional

Cătălin Avramescu
Ziarul BURSA #Editorial / 4 septembrie 2007

Cătălin Avramescu

Mă refer la proiectul Asociaţiei Pro-Democraţia. Mai întâi, însă, trebuie să îmi exprim nedumerirea pentru insistenţa cu care dl. Cristian Pârvules­cu, preşedintele Asociaţiei, precum şi partidele politice se referă la acest sistem de vot ca fiind unul "uninominal". Nu este uninominal pentru că jumătate din cei aleşi nu vor fi câştigat nici o alegere, ci dimpotrivă, au pierdut una. Riguros vorbind, nu este nici un sis­tem "mixt". În literatura de specialitate sistemul propus de Pro-Democraţia se numeşte "vot paralel", adică un sistem în care votul alegătorului este contabilizat în două maniere diferite. El se întâlneşte în Europa doar în Albania şi Lituania.

Iată cum funcţionează, în linii mari. Alegerile sunt organizate în ceea ce dl. Pârvulescu numeşte "colegii uninominale" doar pentru că alegătorii vor vedea pe buletinul de vot candidaţi individuali, nu liste. Câştigă alegerile primul clasat. Mandatele astfel dobândite acoperă numai jumătate din locurile din Parlament. Pentru restul, se face socoteala, la nivel naţional, a proporţiei voturilor obţinute de fiecare partid, după care se redistribuie cealaltă jumătate a mandatelor celor clasaţi pe locul 2, eventual 3, în fiecare "colegiu".

Aţi observat deja prima problemă? Dl. Pârvulescu susţine că scrutinul clasic, uninominal, ar lăsa nereprezentaţi numeroşi cetăţeni, mai ales în versiunea sistemului majoritar simplu, ca în SUA, Marea Britanie şi Canada. Asta pentru că primul clasat poate câştiga alegerile chiar cu un procent mic (să zicem, 7%), atâ­ta vreme cât ceilalţi obţin încă şi mai puţin, lucru posibil atunci când grupul candidaţilor e foarte divers şi divizat. Dar jumătate din locurile în Parlament sunt ocupate de alegători aleşi exact după acest sistem. Cât de reprezentativi sunt ei, ca politicieni?

Marea dificultate e însă aceea legată de statutul independenţilor. Zilele trecute, la o conferinţă publică, l-am întrebat pe dl. Pârvulescu ce se întâmplă cu independenţii. Domnia-sa mi-a răspuns: "Nu sunt un prieten al independenţilor, pentru că în Parlament ar trebui reprezentate doar partidele". Proiectul Pro-Democraţia prevede chiar un prag al majorităţii absolute (50%+1) de voturi pe care un independent ar trebui să le obţină pentru a fi ales.

Indiferent însă de preferinţele d-lui Pârvulescu, ce e obligatorie aici e respectarea unui principiu de drept constituţional. Chiar şi actuala noastră Constituţie arată, la art. 16, că cetăţenii sunt egali în faţa legii, "fără privilegii şi discriminări". Asta se aplică şi în contextul art. 37, care stabileşte că fiecare are "dreptul de a fi ales". Proiectul Pro-Democraţia stabileşte însă privilegii pentru candidaţii aparţinând partidelor şi discriminează radical împotriva celor independenţi. Criteriile de îndeplinit pentru a intra în Parlament, sunt fundamental diferite. Dacă cetăţeanul Ionescu nu face parte dintr-un partid, îi trebuie majoritate absolută. Dacă Ionescu a trecut pe la sediu şi s-a înscris, merge şi cu majoritate simplă. Eventual în detrimentul unui independent plasat mai bine în preferinţele alegătorilor. Unde mai pui că este aritmetic imposibil ca doi independenţi din acelaşi colegiu să primească mandate. Doi candidaţi nu pot obţine, ambii, un scor de 50%+1. E obligatoriu ca măcar unul să fie de la partide, indiferent de opţiunea alegătorilor.

Sistemul Pro-Democraţia cere un scor absurd de mare pentru independenţi. Şi asta în circumscripţii de două ori mai mari decât cele actuale. Să tot fii membru de partid... Dar ultragiile la adresa dreptului individual de a candida nu se opresc aici. Cui se distribuie restul de mandate? Reprezentanţilor partidelor... Cu alte cuvinte, independenţii de pe locurile 2, eventual 3, nu primesc nimic. Discriminaţi sunt nu doar candidaţii independenţi, ci, mai ales, votanţii. Un vot dat unui partid contează de două ori. Unul dat unui independent, doar o singură dată.

O nouă surpriză pândeşte după colţul Parlamentului, acolo unde cei 322 se pregătesc să introducă amendamente. Unul apreciat cu deosebire este acela al unei "liste naţionale", unde să se regăsească hahalerele de la "centru", care nu au ar ajunge nici pe locul 13 într-o confruntare directă cu alegătorii. O nouă discriminare, aşadar.

Veţi spune: "Dar independenţii nu sunt aleşi nici acum pe liste!". Da, dar acest lucru se întâmplă nu pentru că ei sunt discriminaţi prin legea electorală, ci pentru că partidul e mai eficient decât independentul în campanie. Altminteri, criteriile formale sunt exact aceleaşi.

Logica proiectului Pro-Democraţia este asigurarea unei corespondenţe în Parlament între opţiunile pentru partide şi locurile obţinute într-un scrutin cu aparenţe uninominale. Dar dreptul de a fi ales în Parlament este predicat, în Constituţie, nu cu referire la partide, ci la cetăţeni. O schemă convenabilă partidelor nu poate fi acceptată dacă ea elimină sau reduce drepturile candidaţilor independenţi şi introduce o discriminare între voturile cetăţenilor.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Consensul parlamentar ( cu exceptii nesemnificative de data aceasta) aproape

    spontan , care a invaluit asa zisul (dupa analiza de mai sus...)proiect de vot uninominal al Pro-Democratiei este intr-adevar unul dubios.Mai curand o reactie fata de ceva convenabil .Euforia populara fata de proiectul Pro Democratia este maxima (mai precis fata de ideea generoasa de altfel de vot uninominal si mai putin fata de purtatoarea ei..). In virtualul vot uninominal fie el si 

    mixt propus de APD, alegatorul sub fascinatia \ iluzia unui sistem functional si favorabil lui intrevede posibilitatea unei responsabilizari individuale si corelativ sanctionarea celor care au dezamagit.In practica electorala , 

    scrutinul uninominal se comporta restitutiv 

    (prin acordarea unui nou mandat ) sau punitiv (prin neacordarea unui nou mandat)Ambele in conditiile unei responsabilizari individuale si nu globale.Ceea ce nu e putin lucru , dupa 17 ani de bascalie parlamentara.Din argumentatia articolului dumneavoastra este lesne de inteles ca miza continutului acestui proiect 

    al APD-ului este una infima ,aproape nesemnificativa in termenii reformei clasei politice,situandu-se undeva la intersectia CV-ului lui Ceausescu cu CV-ul presedintelui Basescu.Esentialul negativ al acestui proiect consta in urmatoarele: confruntat cu electoratul in postura de avangarda pierzi , ti se acorda o a doua sansa si din nou pierzi ,urmand o a treia sansa a carei ratare va fi neindoielnic convertita intr-o alta victorie de vreun amendament pe care parlamentarii il vor face.In rezumat,acest poiect al APD-ului in forma actuala , deposedeaza scrutinul uninominal de principalele virtuti de exigenta: 

    contactul direct al alegatorului cu politcianul (care in cazul de fata este formal si totodata o "perdea" pentru esaloanele 2 si 3) in urma caruia acesta este recompensat sau sanctionat ,ambele in conditii de responsabilizare individuala.Daca acest poiect de vot uninominal mixt vizeaza doar schimbarea sistemului electoral ,atunci este unul adecvat ,insa daca isi propune reformarea si reformularea clasei politice este jalnic.Paradoxal ,votul uninominal isi asuma ,prin recentul proiect miza consolidarii actualelor partide politice , ceea ce este falimentar in contextul unei reforme a clasei politice. 

    Daca va fi adoptat acest proiect de vot uninominal hibrid trebuie sa -i multumim tranzitiei care prin figurile ei emblematice ,devenite perene a creat ceva dupa chipul si asemanarea ei : un Parlament ales prin scrutin uninominal , in care este loc pentru toata lumea ....si pentru toate buzunarele! Urmand traiectoria desemnata de acest proiect al APD-ului care nu este nici uninominal ,nici mixt , ba din contra se aude ca-i paralel , Romania va ramane pentru ceva vreme intre Albania si Lituania , paralela !

    Se pare ca aveti dreptate.Aveti o contrapropunere?

    1. Da, e vorba de "Instant Runoff Voting", tradus de mine prin "Vot Uninominal Preferential". E un vot uninominal pur, care se deosebeste de cel in doua tururi prin aceea ca are "tururi virtuale", pe hirtie. Pe buletinul de vot apar numele candidatilor si in loc de o stampila cu "Votat" se pun cifre, in ordinea preferintelor. Rezultatele seamana in linii mari cu cele ale votului in doua tururi, dar oamenii vin doar o singura data la urne. Se foloseste in Australia si Irlanda.

      Instant Runoff Voting este un sistem de vot suficient de consacrat pentru a putea fi invocat , insa aplicarea lui in Romania nu ar insemna o schimbare mult prea radicala si brutala ?In contextul in care nu poate fi invocata nici o traditie in acest sens ce sanse de asimilare are acesta in randul electoratului ? (izolam premisa ca acesta poate inghiti tot ce i se ofera....) Un vot uninominal pur ...si simplu nu ar fi suficient, in sensul cel mai clasic al termnenului.

    PERFECT !

CITEŞTE ŞI

Citeşte toate articolele din

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb