Într-un aviz adoptat în sesiunea plenară din martie, Comitetul Economic şi Social European (CESE) subliniază că energia eoliană este o componentă-cheie a tranziţiei verzi şi insistă asupra necesităţii unor reţele energetice extinse şi modernizate, a aplicării unor criterii socio-ecologice în cadrul licitaţiilor şi a participării extinse a cetăţenilor, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Potrivit comunicatului, un sector solid al energiei eoliene ar putea îmbunătăţi bunăstarea UE din perspectivă ecologică, economică şi socială. Aceasta este ideea principală a avizului CESE elaborat de Thomas Kattnig şi adoptat în sesiunea plenară din martie.
Confruntată cu o presiune tot mai mare din partea unor concurenţi globali precum China, Uniunea Europeană trebuie să îşi intensifice sectorul energiei eoliene şi să îşi promoveze dezvoltarea acestei forme de energie.
Pentru a obţine acest rezultat, trebuie să îşi extindă, să îşi modernizeze şi să îşi digitalizeze în mod semnificativ infrastructura de reţea şi, în acelaşi timp, trebuie să creeze infrastructura de stocare corespunzătoare, se arată în comunicat.
"Sectorul european al energiei eoliene este un pilon important al tranziţiei verzi. Dezvoltarea de reţele pentru conectarea, transmiterea şi distribuţia energiei eoliene va face posibilă integrarea unui volum substanţial mărit de energie eoliană în sistemul energetic", a afirmat dl Kattnig.
Energia eoliană trebuie considerată o infrastructură critică, cu toate privilegiile şi obligaţiile de diligenţă corespunzătoare, iar toate procedurile de aprobare a ofertelor şi autorizaţiilor trebuie digitalizate şi accelerate urgent şi integral, se precizează în comunicat.
În plus, atunci când se organizează licitaţii pentru a stabili modul de alocare a fondurilor pentru energia din surse regenerabile, este esenţial să se aplice criterii înalte de precalificare pentru a se garanta că toţi ofertanţii respectă standarde stricte de mediu, de muncă şi sociale.
Întreprinderile ar trebui să respecte întotdeauna cerinţele în materie de securitate, siguranţă la locul de muncă, negocieri colective, cerinţe sociale şi de mediu, cum ar fi necesitatea de a promova o economie circulară, se menţionează în comunicat.
Licitaţiile bazate exclusiv pe preţuri încurajează uniformizarea la un nivel inferior, ceea ce dăunează mediului şi lucrătorilor şi dezavantajează întreprinderile care sunt dornice să contribuie, de exemplu prin investiţii în protecţia mediului şi a biodiversităţii.
Participarea cetăţenilor şi a societăţii civile organizate rămâne esenţială. Tranziţia energetică va fi un succes numai dacă cetăţenii sunt invitaţi să devină factori activi. Fără implicarea lor, acceptarea socială a tranziţiei şi energia eoliană vor fi în pericol, se arată în comunicat.
Comunităţile energetice, cooperativele energetice şi partajarea energiei sunt instrumente valoroase pentru a stimula diseminarea energiei eoliene şi reprezintă o formă extinsă de prosum interesantă din trei puncte de vedere: social (participare şi acceptare), economic (mobilizarea capitalului suplimentar) şi energetic (generare mai apropiată de cerere).
Prin urmare, Comisia Europeană ar trebui să recunoască contribuţia lor importantă în termeni de eficienţă socială, economică şi energetică, prin includerea participării efective a cetăţenilor, ca în cazul celui de-al 7-lea pilon al planului de acţiune privind energia eoliană propus, conform sursei precizate.
În octombrie 2023, Comisia Europeană a prezentat un Plan de acţiune european pentru sectorul energiei eoliene pentru a se asigura că tranziţia către energie curată merge mână în mână cu competitivitatea industrială şi că energia eoliană este în continuare o poveste de succes la nivel european.
Planul de acţiune va contribui la menţinerea unui lanţ competitiv de aprovizionare cu energie eoliană, cu un flux clar şi sigur de proiecte, care să atragă finanţarea necesară şi să concureze în condiţii echitabile la nivel global. Planul este însoţit de o comunicare privind realizarea obiectivelor UE în domeniul energiei offshore, inclusiv al energiei eoliene, în urma Strategiei UE privind energia din surse regenerabile offshore, adoptată în urmă cu patru ani, potrivit comunicatului.
Planul de acţiune stabileşte acţiuni imediate, care trebuie întreprinse împreună de Comisia Europeană, de statele membre şi de industrie, bazându-se pe politicile şi legislaţia existente şi concentrându-se pe şase domenii principale:
- accelerarea implementării prin creşterea previzibilităţii şi prin accelerarea procedurilor de autorizare;
- îmbunătăţirea proiectării licitaţiilor;
- accesul la finanţare;
- un mediu internaţional echitabil şi competitiv;
- parteneriate la scară largă pentru competenţe în domeniul energiei din surse regenerabile;
- implicarea industriei şi angajamentele statelor membre.