În ciuda scăderii constante a proporţiei şcolilor care nu beneficiază de servicii de bază în domeniul apei, salubrităţii şi igienei (WASH, după denumirea în limba engleză), persistă inegalităţile profunde între ţări şi în interiorul ţărilor, au afirmat astăzi UNICEF şi Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), conform unui comunicat remis redacţiei. Cei mai afectaţi sunt elevii din ţările cel mai puţin dezvoltate şi din contextele fragile, iar ultimele date arată că şcolile care au servicii WASH accesibile persoanelor cu dizabilităţi sunt puţine la număr.
"Prea mulţi copii învaţă în şcoli care nu au apă potabilă, toalete curate şi săpun pentru spălatul mâinilor-ceea ce îngreunează procesul de învăţare", a afirmat Kelly Ann Naylor, director UNICEF pentru apă, salubritate şi igienă şi climă, mediu, energie şi reducerea riscurilor de dezastre. "Pandemia de COVID-19 a arătat cât de important este să se asigure un mediu educaţional sănătos şi incluziv. Pentru a proteja educaţia copiilor, procesul de redresare trebuie să includă şi furnizarea serviciilor celor mai de bază în şcoli în vederea combaterii bolilor infecţioase în prezent şi pe viitor".
"Accesul la apă, salubritate şi igienă nu este doar un element esenţial pentru prevenirea şi controlul infecţiilor, ci şi o condiţie indispensabilă pentru sănătatea, dezvoltarea şi bunăstarea copiilor", a afirmat dr. Maria Neira, director OMS, Departamentul de Mediu, Schimbări Climatice şi Sănătate. "Şcolile ar trebui să reprezinte un cadru în care copiii să se poată dezvolta şi să nu fie expuşi unor greutăţi sau infecţii datorate lipsei sau proastei întreţineri a infrastructurii de bază".
Şcolile joacă un rol critic în promovarea şi formarea obiceiurilor şi comportamentelor sănătoase, însă multe dintre ele nu deţineau servicii WASH de bază în 2021. Potrivit ultimelor date din cadrul Programului comun de monitorizare (PCM) al UNICEF şi OMS:
·La nivel mondial, 29% dintre şcoli încă nu beneficiază de servicii esenţiale de apă potabilă, lucru care afectează 546 de milioane de elevi; 28% dintre şcoli încă nu beneficiază de servicii esenţiale de salubritate, lucru care afectează 539 de milioane de elevi; 42% dintre şcoli încă nu beneficiază de servicii esenţiale de igienă, lucru care afectează 802 milioane de elevi.
·O treime dintre copiii care nu au acces la servicii de bază în şcoli trăiesc în ţările cel mai puţin dezvoltate, iar peste jumătate dintre ei trăiesc în contexte fragile.
·Africa Subsahariană şi Oceania sunt singurele regiuni în care gradul de acoperire al serviciilor esenţiale de salubritate şi igienă la nivelul şcolilor este în continuare sub 50%; Africa Subsahariană este singura regiune în care serviciile esenţiale de apă potabilă au în continuare un grad de acoperire de sub 50% la nivelul şcolilor.
·Pentru a asigura o acoperire universală în şcoli la nivel mondial până în 2030, este nevoie de o creştere de 14 ori a ritmului actual al progreselor vizând serviciile esenţiale de apă potabilă, de o creştere de trei ori a ritmului progreselor la nivelul serviciilor esenţiale de salubritate şi de o creştere de cinci ori a serviciilor esenţiale de igienă.
În ţările cel mai puţin dezvoltate şi în contextele fragile, asigurarea acoperirii universale a serviciilor esenţiale de salubritate în şcoli până în 2030 ar necesita o creştere de peste 100 de ori, respectiv de 50 de ori a ritmului actual al progreselor.
·Creşterea gradului de pregătire şi de răspuns în caz de pandemie presupune monitorizarea mai frecventă a serviciilor WASH şi a altor măsuri de prevenire şi control al infecţiilor (PCI) în şcoli, cum ar fi igienizarea, dezinfecţia şi gestionarea deşeurilor solide, subliniază sursa citată.
Furnizarea în şcoli a serviciilor WASH accesibile persoanelor cu dizabilităţi este esenţială pentru asigurarea unei educaţii incluzive tuturor copiilor. Totuşi, doar un număr limitat de ţări raportează date cu privire la acest indicator, iar definiţiile naţionale sunt diferite. În plus, un număr şi mai mic de ţări oferă servicii WASH accesibile persoanelor cu dizabilităţi.
·Potrivit celor mai recente date naţionale, serviciile WASH accesibile persoanelor cu dizabilităţi au un grad redus de acoperire şi variază foarte mult în funcţie de nivelul de educaţie şi mediul de rezidenţă, şcolile beneficiind mai mult de servicii accesibile de apă potabilă decât de servicii accesibile de salubritate sau de igienă.
·În jumătate din ţările care au date disponibile, mai puţin de un sfert dintre şcoli au toalete accesibile persoanelor cu dizabilităţi. De exemplu, în Yemen, 8 din 10 şcoli erau dotate cu toalete, dar numai una din 50 de şcoli avea toalete accesibile persoanelor cu dizabilităţi.
·În majoritatea ţărilor care au date disponibile, infrastructura şi materialele adaptate - cum ar fi rampe, tehnologie asistivă, materiale didactice - sunt mai frecvente în şcoli decât toaletele accesibile persoanelor cu dizabilităţi. De exemplu, în El Salvador, două din cinci şcoli au o infrastructură şi materiale adaptate, dar doar una din 20 este dotată cu toalete accesibile persoanelor cu dizabilităţi, se mai arată în comunicat.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.06.2022, 10:53)
E frumos ca s-a tradus din engleza in romana ce au zis institutiile astea dar ar fi un act de jurnalism daca s-ar compara cifrele astea si cu situatia din Romania.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de MAKE în data de 24.06.2022, 10:56)
De acord.
Pune mina si fa-o!
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.06.2022, 11:56)
Daca explorati fisierul UNICEF se vede ca Romania e clasificata la nivel de Uzbekistan doar ca ei au de 3 ori mai multi scolari. Stam mai bine decat India si Myanmar la capitolul igiena.