Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Ministerului Finanţelor prelungirea schemei de ajutor de stat până la 31 decembrie 2025 şi majorarea sumei rambursate pentru acciza suplimentară la 34 bani/litru, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
Aceste modificări ale legislaţiei sunt esenţiale pentru ca firmele de transport rutier din România să-şi poată menţine competitivitatea într-un context economic tot mai dificil. Carburantul rămâne cel mai mare cost, iar majorarea accizei fără măsuri compensatorii adecvate duce la creşterea costurilor operaţionale şi pune presiune directă pe tariful de transport.
Începând cu anul 2025, mai mulţi transportatori români au pierdut contract de transport bilateral şi către România, ca urmare a acestor costuri ridicate. Aceste evoluţii confirmă date prezentate în Studiul UNTRR Piaţa Transporturilor Rutiere din România 2018-2030 , care arăta că în 2023 cele mai mari scăderi s-au înregistrat pe rutele către şi dinspre Germania, Ţările de Jos, Belgia, Cehia şi Polonia. În 2023, transportatorii români au continuat să deţină o pondere semnificativă în comerţul internaţional realizat rutier, cu 66% din totalul exporturilor şi 57% din totalul importurilor de mărfuri transportate pe cale rutieră.
Scăderea volumului de servicii de transport rutier efectuate de operatorii români se reflectă inclusiv în datele publicate de Banca Naţională a României. Astfel, la sfârşitul lunii noiembrie 2024, soldul exporturilor de servicii de transport rutier a fost de doar 4,555 miliarde euro, în scădere cu 483 milioane euro faţă de aceeaşi perioadă a anului 2023, când soldul era de 5,038 miliarde euro.
În acest context, pentru asigurarea continuităţii măsurilor şi predictibilitatea necesare mediului de afaceri, UNTRR solicită prelungirea perioadei de aplicare a schemei de ajutor de stat până la data de 31 decembrie 2025.
Valoarea actuală rambursată, de 20 bani/litru, nu mai reflectă realitatea economică. UNTRR solicită majorarea acesteia la 34 de ani, astfel încât să se asigure o compensare parţială echitabilă a accizei suplimentare, în linie cu practicile altor state membre UE.
După majorarea accizei la motorină de la 1 ianuarie 2025, nivelul a depăşit 466 euro/1000 litri - cea mai mare valoare a accizei din România după 1990.
Mai multe state UE oferă scheme de rambursare semnificativă a accizei suplimentare: Spania rambursează 4,9 cenţi/litru, Croaţia oferă rambursare integrală, iar Ungaria compensează aproximativ 70% din diferenţă. Belgia, Franţa şi Italia aplică, de asemenea, forme consistente de sprijin, care menţin competitivitatea transportatorilor naţionali.
În acest context, UNTRR solicită modificarea următoarelor articole din HG 153/2024:
· art. 4 alin. (3): prelungirea perioadei de aplicare a schemei până la 31 decembrie 2025;
· art. 5 alin. (2): majorarea valorii rambursate la 34 bani/litru.
UNTRR subliniază necesitatea unei intervenţii urgente pentru evitarea dezechilibrelor în piaţa de transport rutier şi pentru asigurarea unei concurenţe loiale în spaţiul UE. În lipsa acestor ajustări, transportatorii români riscă să piardă teren în faţa firmelor străine care beneficiază de sprijin activ şi consistent din partea propriilor guverne.
De asemenea, este important de avut în vedere că, indiferent de evoluţia preţului petrolului şi motorinei pe piaţa europeană, creşterea accizei la nivel naţional are un impact concentrat pe operatorii de transport din România atât prin reducerea competitivităţilor transportatorilor români şi a tuturor furnizorilor economici din România care pot evita transportul mai scump decât competitorii lor din alte ţări. În măsura în care în alte ţări la acelaşi cost al motorinei fără taxe, fie taxele aplicate sunt mai mici, fie taxele aplicate chiar dacă sunt egale sau mai mari cu cele aplicate în România, dacă prin rambursări integrale sau parţiale de acciză, costul final al motorinei devine mai competitiv decât în România, fluxurile de alimentare ale transportatorilor vor migra către alte state, aşa cum sa întâmplat şi în trecut. Estimările arată că, într-un interval de doar trei luni, între 12% şi 18% din volumul de motorină alimentată pe teritoriul României ar putea fi redirecţionat către ţările vecine. This migrare va conduce implicit la o scădere a sumelor colectate de stat din acciză.
Deşi, la prima vedere, statul român ar putea considera că face o economie prin nerambursarea accizei către transportatori, în realitate, pierderile bugetare cauzate de mutarea alimentărilor în afara ţării vor depăşi economiile aparente. Astfel, suma finală colectată din acciză se va reduce proporţional cu volumul de carburant alimentat în afara României.
Pentru a da o şansă industriei de transport din România şi economiei româneşti în ansamblu, menţinerea rambursării parţiale a accizei pentru transportatorii români este cheia atât în situaţia creşterii preţului motorinei şi a scăderii acestuia ca urmare a recesiunii economice şi a reducerii cererii.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România exprimă încrederea în deschiderea autorităţilor faţă de această solicitare legitimă a industriei de transport rutier, vitală pentru economia naţională şi pentru buna funcţionare a lanţurilor logistice europene.
Opinia Cititorului