Noul proiect de lege privind taxa de poluare este nefundamentat, incorect şi cu efecte dure pentru transportatori şi economia naţională, sunt de părere reprezentanţii Uniunii Transportatorilor Rutieri din Româ-nia (UNTRR).
Aceştia susţin, într-un comunicat de presă, că "proiectul de act normativ nu face altceva decât să încerce să amelioreze situaţia creată prin ordonanţele anterioare, prin care bugetul de stat a încasat, în mod discriminatoriu şi incorect, sume importante de la transportatori la achiziţionarea de vehicule".
UNTRR este de părere că în fundamentarea proiectului "se pleacă de la o serie de premize eronate - dispoziţiile Directivei 2009/33 care se referă la achiziţionarea de vehicule nepoluante de către autorităţi şi firmele care realizează servicii publice - extinzând domeniul de aplicare al acesteia pentru toţi posesorii de vehicule, dar uită să precizeze faptul că, în baza Regulamentului 800/2008, ar trebui să acorde ajutoare de stat pentru achiziţia de vehicule cu grad redus de poluare, care, în cazul retehnologizării vehiculelor existente, să ajungă până la 55% din costurile eligibile".
Uniunea consideră că cea mai bună variantă este o abordare simplă, aplicabilă tuturor, care să stimuleze achiziţionarea de vehicule noi, dar să prevadă şi o diferenţiere corectă prin taxarea utilizării infrastructurii în funcţie de gradul de poluare al vehiculului.
UNTRR opinează că un exemplu de urmat ar putea fi considerat cel german, rezultatele fiind plata unei taxe doar în cazul în care vehiculul circulă, valori ale rovinietei mai reduse pentru vehiculele mai puţin poluante, o reducere a impozitului în funcţie de gradul de poluare şi vechimea vehiculului şi o creştere a încasărilor la bugetul statului, indiferent că este vorba de bugetul general sau de fondul de mediu.