Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită măsuri urgente pentru reducerea timpilor de aşteptare pentru vehiculele comerciale de transport mărfuri, în special la frontierele României cu Ungaria, dar şi cu Bulgaria, se precizează într-un comunicat remis astăzi de asociaţia patronală.
Ca urmare a implementării unei noi aplicaţii la controlul de frontieră de către autorităţile de frontieră maghiare si a numărului mare de mijloace de transport prezente în punct, în mod special pe sensul de ieşire din ţară, în anumite zile ale săptămânii în punctele de trecere a frontierei Nădlac, Borş, Petea - cu 14 km de cozi şi timpi de aşteptare de 12 ore şi mai mult. Situaţia este similară şi în celelalte puncte de trecere ale frontierei, de la Calafat şi Giurgiu, unde se înregistrează timpi ridicaţi de aşteptare pe arterele de circulaţie destinate traficului de autocamioane.
Astfel, UNTRR consideră că, prin apartenenţa României la Uniunea Europeană, controalele de la frontierele interne ar trebui limitate la minim, în pofida faptului că încă nu suntem parte a spaţiului Schengen. În felul acesta s-ar evita timpii îndelungaţi de aşteptare la punctele de trecere a frontierei.
Totodată, reprezentanţii UNTRR doresc să tragă un semnal de alarmă referitor la practicile de control ale părţii ungare, "care nu fac decât să coboare România pe lista opţiunilor investitorilor străini, care oricum preferă Ungaria" şi unde volumul investiţiilor străine directe anual a fost şi este de două până la patru ori mai mare decât în România.
În ultimii 15 ani, Ungaria a atras 170 miliarde de euro investiţii străine directe, în timp ce România, o ţară de două ori mai mare şi cu populaţie dublă, a reuşit să atragă 54,4 miliarde de euro investiţii străine directe. În mărimi raportate pe cap de locuitor, Ungaria a atras 6 ori mai mulţi bani per capital în aceeaşi perioadă.
"Statele membre colaborează, dar trebuie reţinut că se află într-o permanentă competiţie pentru atragerea investitorilor şi dezvoltarea proprie. Simplu fapt că România a fost primită la masa UE nu înseamnă că va primi ceva degeaba. Statele membre UE sunt precum o naţională sportivă într-o competiţie europeană sau mondială, fiecare vrea să cucerească primul loc", atrag atenţia transportatorii.
Aşadar, UNTRR solicită autorităţilor române să realizeze demersuri pentru aderarea cât mai rapidă a României la spaţiul Schengen, "pentru a nu mai penaliza economia României prin aceste blocaje care au devenit o regulă".