• Dan Balaban: "Se pare că 2012 va fi un reper pentru vinurile albe"
Reporter: Cum a fost anul 2012 pentru "Davino"?
Dan Balaban: Acest an nu a fost unul rău, cu excepţia lunii august. Vânzările s-au încadrat în aceiaşi parametri ca în anii de după 2009, adică înregistrăm o creştere anuală de 20-30%.
Reporter: Care sunt factorii care stau la baza acestor creşteri?
Dan Balaban: În primul rând, în fiecare an avem o ajustare a preţurilor. Actualizăm preţurile şi în funcţie de ce se întâmplă în piaţă, dar şi în funcţie de costurile pe care le avem. De asemenea, urmărim să acoperim inflaţia şi creştem cantitatea de vin în fiecare an.
Reporter: Cu cât creşteţi producţia anual?
Dan Balaban: Nu putem creşte foarte mult, cantitativ. Pe gama "Davino" nu putem creşte mai mult de 5% pe an, creşterea mai mare o avem pe celelalte branduri - pe "Ceptura" şi pe "Făurar", cu 10-15% pe an.
Reporter: Aţi mai şi replantat?
Dan Balaban: Da, am replantat, au intrat şi vii noi pe rod. De aici vine şi creşterea mare pe "Ceptura" şi pe "Făurar", pentru că viţele noi le folosim doar pentru aceste două branduri, nu pentru "Davino". Şi anul viitor va mai creşte cantitatea, cu încă 5-10%. De asemenea, peste trei ani va fi o altă creştere, pentru că am replantat circa 7 ha de vie în acest an.
Reporter: Care a fost investiţia pentru replantarea acestor hectare?
Dan Balaban: Circa 120.000- 140.000 de euro
Reporter: Veţi continua replantarea şi anul viitor?
Dan Balaban: Vom mai replanta şi la anul 6-7 hectare.
Reporter: Aţi spus că "Davino" a înregistrat creşteri atât volumic, cât şi valoric. Puteţi să-mi spuneţi ce cifră de afaceri estimaţi pentru anul în curs?
Dan Balaban: Pentru anul acesta estimez că vom avea o cifră de afaceri, pe toate cele trei firme ale grupului (n.r. "Davino Distribuţie", "Davino Distribuţie Timişoara" şi "Unicom Production"), de circa 2,3-2,5 milioane de euro.
Reporter: Pe lângă investiţiile în replantare, ce alte proiecte investiţionale mai aveţi?
Dan Balaban: Intenţionăm să construim o nouă cramă, mică, de doar 10 de vagoane, în care să producem vinul roşu DAVINO. În acest sens, am depus un proiect pentru atragerea de fonduri europene. Trebuia să avem răspunsul încă din octombrie, dar încă nu l-am obţinut.
Reporter: Nu este prima dată când aplicaţi pentru obţinerea de bani de la UE...
Dan Balaban: Este a şasea oară. Până acum am luat circa 1,5 de milioane de euro, iar acum am aplicat pentru 1,4 milioane de euro.
Reporter: Cum au evoluat exporturile?
Dan Balaban: Cred că este primul an în care aproape că nu am crescut la export. Probabil că acest segment este influenţat de ceea ce se întâmplă cu economia în lume.
Reporter: Ce lansări aţi avut în această toamnă?
Dan Balaban: Am lansat pentru prima dată "Feteasca Neagră" în gama "Ceptura", care este gama de mijloc. După cum ştiţi, "Făurar" este gama entry level, iar "Davino" este brandul nostru premium, toate vinurile noastre comercializându-se doar în HoReCa şi în câteva magazine de specialitate.
Reporter: Cum a fost anul viticol 2012?
Dan Balaban: Din punct de vedere viticol, spre sfârşitul campaniei, toată lumea spunea că anul nu va fi unul foarte bun. Într-adevăr, anul a fost mai călduros ca de obicei, dar problema mare a fost criza apei. Iniţial am crezut că nu vom avea o calitate atât de ridicată ca în ultimii ani, dar terminând vinificaţia în alb, se pare că 2012 va fi un reper pentru vinurile albe. Producătorii care merg pe cantitate vor fi, însă, mai afectaţi. Noi am făcut aceeaşi cantitate ca în anii trecuţi. Nu am mai făcut selecţia noi, pentru că s-a făcut natural. Ne-a afectat îngheţul din primăvară, ceea ce a făcut ca selecţia să fie 100% naturală.
Reporter: Dar calitatea este bună...
Dan Balaban: La vinul alb, calitatea este superioară. Pe roşu, nu mă pot pronunţa, pentru că este la barique acum, vorbim în primăvară-vară.
Reporter: Cum a evoluat piaţa pe care activaţi?
Dan Balaban: Piaţa a evoluat bine, sunt din ce în ce mai mulţi producători care merg pe calitate, din ce în ce mai multe vinuri bune în România, din ce în ce mai puţine vinuri cu probleme, cantitatea vinurilor contrafăcute este aproape zero, cel puţin pe segmentul pe care activăm noi.
Reporter: Cum stăm cu autoconsumul?
Dan Balaban: Pe producţia pentru autoconsum trebuie luată o decizie politică. Să ai voie să produci 20.000 de litri dacă declari că vinzi... este enorm. Şi cu atât mai mult dacă declari că nu vinzi - poţi produce oricât.
Reporter: Întorcându-ne la consumatorii de vin fiscalizat, consideraţi că aceştia sunt mai educaţi odată cu trecerea vremii?
Dan Balaban: Consumatorii sunt în avans faţă de noi, producătorii. Întotdeauna am spus acest lucru. Oamenii se cultivă, călătoresc, văd, experimentează, au bani să cumpere, gusturile se cizelează...
Reporter: Se mai poate investi în acest domeniu?
Dan Balaban: Sigur, loc este suficient, pentru că piaţa în ansamblu creşte. În România, 80% din consum este nefiscalizat. Deci, potenţialul este uriaş.
Reporter: Mulţumesc!