Vânzările "Davino" au crescut şi în acest an, cu 20-30%

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Frăţia Vinului / 5 decembrie 2012

Vânzările "Davino" au crescut şi în acest an, cu 20-30%

Pentru a avea "super rezultate" în arta producerii vinului este nevoie cam de 20 de ani, consideră Dan Balaban, managerul companiei "Davino", care ne-a spus, într-un interviu, că "pieţele bune şi solide nu se construiesc peste noapte, ci în mai mulţi ani".

"Davino" este o societate care produce vinuri exclusiviste, care a debutat ca distribuitor de vinuri, în 1992, urmând ca, în anul 1999, să devină cel mai mare distribuitor de vinuri din ţara noastră, după cum ne-a povestit proprietarul.

Într-un interviu pe care a avut amabilitatea să ni-l acorde cu un an în urmă, Dan Balaban ne-a povestit: "Distribuiam peste 10% din vinul care se producea în România şi tot în 1999 am luat decizia de a intra în producţia de vin. Am renunţat la distribuţie, în prezent producem şi distribuim doar producţie proprie şi doar pe segmentul premium. Lucrăm într-o singură podgorie totul, întreaga producţie fiind distribuită în sistemul HoReCa. Toată selecţia strugurilor este făcută manual. Facem o selecţie în câmp, culegem cu aceiaşi culegători de ani de zile. Strugurii care nu sunt apţi pentru fabricarea unui vin de calitate, de care noi producem, îi vindem. În cramă, am înlăturat banda pe care mergeau strugurii şi am pus o masă fixă din 2005, ca să nu avem nici 0,01% şanse să scape ceva care nu e în regulă, pentru că materia primă este calitatea produsului. Avem clone pentru producţie de înaltă calitate, nu pentru cantitate, nu producem mai mult de 5.000 de kg de struguri la hectar. Selecţia este realizată de şase fete angajate permanent în cramă, care sunt plătite la fiecare kg de struguri înlăturaţi. Folosim ceea ce este mai nou în tehnologia enologică, drojdii, enzime, substanţe de ultimă generaţie. Utilizăm patru tipuri de esenţe de lemn. Am făcut sute de experienţe cu sute de barice, cu vin din ani diferiţi, cu 10 zile de fermentare, cu 11, cu 15, 20 de zile, cu 25, pe sortimente de vin, cu o zi în plus, cu două, cu o săptămână etc. şi este diferenţă de la un vin la altul. Îţi ia foarte mult timp să identifici cupajele cu care lucrezi, întrucât selecţia se face prin eliminare. Efectuăm mai multe tipuri de microprobe, în laborator, reluăm degustările cu pauze între ele. Niciun vin nu a fost repetitiv de la un an la altul. În fiecare an am făcut un vin mai bun, cu cât e mai nou, cu atât e mai calitativ. La categoria absolut superioară urmărim ca vinul să aibă extractivitate, corpolenţă, impresie aromatică şi echilibru între componentele aromatice, să fie perfect armonios".

"Artizanul" vinului "Davino" este partener cu Dan Balaban.

"Davino" deţine în jur de 68 de hectare de vie, capacitatea de producţie este de 450.000 de litri pe an, iar cantitatea prelucrată anual se ridică la 350.000 de litri de vin.

Vinurile produse în cramele "Davino" - dedicate exclusiv pentru HoReCa - sunt produse din vii plantate în urmă cu peste 30 de ani. Totuşi, Dan Balaban investeşte şi în replantarea de viţă, înlocuind câte şase-şapte hectare de viţă de vie anual.

Cele şase soiuri de struguri pe care le cultivă "Davino" sunt "Fetească Albă", "Riesling Italian" şi "Sauvignon Blanc", pentru vinurile albe, şi "Merlot", "Fetească Neagră" şi "Cabernet Sauvignon", pentru cele roşii.

Licorile produse de această companie sunt apreciate şi peste hotare, "Davino" exportând vin în ţări ca Franţa, Ungaria, Slovacia, Austria, Germania, Norvegia şi Japonia.

Despre modul în care evoluează activitatea companiei, dar şi despre piaţa vinurilor de calitate, ne-a vorbit, acum câteva zile, Dan Balaban, într-un nou interviu.

Dan Balaban: "Se pare că 2012 va fi un reper pentru vinurile albe"

Reporter: Cum a fost anul 2012 pentru "Davino"?

Dan Balaban: Acest an nu a fost unul rău, cu excepţia lunii august. Vânzările s-au încadrat în aceiaşi parametri ca în anii de după 2009, adică înregistrăm o creştere anuală de 20-30%.

Reporter: Care sunt factorii care stau la baza acestor creşteri?

Dan Balaban: În primul rând, în fiecare an avem o ajustare a preţurilor. Actualizăm preţurile şi în funcţie de ce se întâmplă în piaţă, dar şi în funcţie de costurile pe care le avem. De asemenea, urmărim să acoperim inflaţia şi creştem cantitatea de vin în fiecare an.

Reporter: Cu cât creşteţi producţia anual?

Dan Balaban: Nu putem creşte foarte mult, cantitativ. Pe gama "Davino" nu putem creşte mai mult de 5% pe an, creşterea mai mare o avem pe celelalte branduri - pe "Ceptura" şi pe "Făurar", cu 10-15% pe an.

Reporter: Aţi mai şi replantat?

Dan Balaban: Da, am replantat, au intrat şi vii noi pe rod. De aici vine şi creşterea mare pe "Ceptura" şi pe "Făurar", pentru că viţele noi le folosim doar pentru aceste două branduri, nu pentru "Davino". Şi anul viitor va mai creşte cantitatea, cu încă 5-10%. De asemenea, peste trei ani va fi o altă creştere, pentru că am replantat circa 7 ha de vie în acest an.

Reporter: Care a fost investiţia pentru replantarea acestor hectare?

Dan Balaban: Circa 120.000- 140.000 de euro

Reporter: Veţi continua replantarea şi anul viitor?

Dan Balaban: Vom mai replanta şi la anul 6-7 hectare.

Reporter: Aţi spus că "Davino" a înregistrat creşteri atât volumic, cât şi valoric. Puteţi să-mi spuneţi ce cifră de afaceri estimaţi pentru anul în curs?

Dan Balaban: Pentru anul aces­ta estimez că vom avea o cifră de afaceri, pe toate cele trei firme ale grupului (n.r. "Davino Distribuţie", "Davino Distribuţie Ti­mi­şoara" şi "Unicom Production"), de circa 2,3-2,5 milioane de euro.

Reporter: Pe lângă investiţiile în replantare, ce alte proiecte investiţionale mai aveţi?

Dan Balaban: Intenţionăm să construim o nouă cramă, mică, de doar 10 de vagoane, în care să producem vinul roşu DAVINO. În acest sens, am depus un proiect pentru atragerea de fonduri europene. Trebuia să avem răspunsul încă din octombrie, dar încă nu l-am obţinut.

Reporter: Nu este prima dată când aplicaţi pentru obţinerea de bani de la UE...

Dan Balaban: Este a şasea oară. Până acum am luat circa 1,5 de milioane de euro, iar acum am aplicat pentru 1,4 milioane de euro.

Reporter: Cum au evoluat exporturile?

Dan Balaban: Cred că este primul an în care aproape că nu am crescut la export. Probabil că acest segment este influenţat de ceea ce se întâmplă cu economia în lume.

Reporter: Ce lansări aţi avut în această toamnă?

Dan Balaban: Am lansat pentru prima dată "Feteasca Neagră" în gama "Ceptura", care este gama de mijloc. După cum ştiţi, "Făurar" este gama entry level, iar "Davino" este brandul nostru premium, toate vinurile noastre comerciali­zân­du-se doar în HoReCa şi în câteva magazine de specialitate.

Reporter: Cum a fost anul viticol 2012?

Dan Balaban: Din punct de vedere viticol, spre sfârşitul campaniei, toată lumea spunea că anul nu va fi unul foarte bun. Într-adevăr, anul a fost mai călduros ca de obicei, dar problema mare a fost criza apei. Iniţial am crezut că nu vom avea o calitate atât de ridicată ca în ultimii ani, dar terminând vinificaţia în alb, se pare că 2012 va fi un reper pentru vinurile albe. Producătorii care merg pe cantitate vor fi, însă, mai afectaţi. Noi am făcut aceeaşi cantitate ca în anii trecuţi. Nu am mai făcut selecţia noi, pentru că s-a făcut natural. Ne-a afectat îngheţul din primăvară, ceea ce a făcut ca selecţia să fie 100% naturală.

Reporter: Dar calitatea este bună...

Dan Balaban: La vinul alb, calitatea este superioară. Pe roşu, nu mă pot pronunţa, pentru că este la barique acum, vorbim în primăvară-vară.

Reporter: Cum a evoluat piaţa pe care activaţi?

Dan Balaban: Piaţa a evoluat bine, sunt din ce în ce mai mulţi producători care merg pe calitate, din ce în ce mai multe vinuri bune în România, din ce în ce mai puţine vinuri cu probleme, cantitatea vinurilor contrafăcute este aproape zero, cel puţin pe segmentul pe care activăm noi.

Reporter: Cum stăm cu autoconsumul?

Dan Balaban: Pe producţia pentru autoconsum trebuie luată o decizie politică. Să ai voie să produci 20.000 de litri dacă declari că vinzi... este enorm. Şi cu atât mai mult dacă declari că nu vinzi - poţi produce oricât.

Reporter: Întorcându-ne la consumatorii de vin fiscalizat, consideraţi că aceştia sunt mai educaţi odată cu trecerea vremii?

Dan Balaban: Consumatorii sunt în avans faţă de noi, producătorii. Întotdeauna am spus acest lucru. Oamenii se cultivă, călătoresc, văd, experimentează, au bani să cumpere, gusturile se cizelează...

Reporter: Se mai poate investi în acest domeniu?

Dan Balaban: Sigur, loc este suficient, pentru că piaţa în ansamblu creşte. În România, 80% din consum este nefiscalizat. Deci, potenţialul este uriaş.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb