Deputaţii germani au validat miercuri proiectul viitorului avion de luptă european, menit să înlocuiască Rafale şi Eurofighter şi să dea o nouă dinamică Europei Apărării, însă cu anumite condiţii, relatează AFP.
După mai multe luni de rivalităţi politico-industriale între Germania şi Franţa, membrii Comisiei Bugetului din Bundestag au dat undă verde deblocării unor credite bugetare în valoare de 77 de milioane de euro, în vederea lansării primei mari etape acestui proiect franco-german căruia i s-a alăturat Spania.
Această sumă urmează să permită finanţarea - egală - de către Franţa şi Germania a unor studii în vederea construirii până în 2026 a unui exemplar de demonstaţie al avionului de luptă european de nouă generaţie - intitulat "New Generation Fighter" (NGF).
Sumele în joc sunt limitate faţă de anvelopa globală a programului, însă etapa votului de miercuri era esenţială, iar un vot negativ ar fi însemnat punerea întregului proiect în discuţie.
Potrivit mai multor surse parlamentare, dispozitivul provoacă însă reticenţe.
"O vom face pentru că nu vrem să deteriorăm relaţiile franco-germane şi asta chiar înaintea venirii preşedintelui francez Emmanuel Macron în weekend în Germania, la Conferinţa Securităţii de la Munchen", a declarat înainte vot raportorul proiectului în Comisia Bugetului, Rainer Brandl.
Însă aleşii germani, care se tem că partenerii industriali francezi ar putea fi prea dominatori în proiect, au impus condiţii din capul locului.
Ei vor mai ales ca alt proiect militar franco-german de anvergură - programul tancului "Main Ground Combat System" (MGCS), în care lideri urmează să fie germanii - să avanseze în acelaşi ritm ca cel al avionului viitorului.
"Programul avionului de vânătoare, pilotat de francezi, avansează rapid, iar al tancului este în urmă", a decriptat un parlamentar german sub protecţia anonimatului.
Este vorba despre dificultăţi ale industriaşilor germani din sectorul armamentului în a se pune de acord între ei asupra împărţirii "tortului".
Deputaţii au cerut de asemena garanţii ca interesele întreprinderilor germane din sectorul tehnologiilor să fie avute mai bine în vedere în dezvoltarea proiectului.
Avionul, care urmează să intre în acţiune în 2040, este capodopera Programului Sistemul de Luptă Aeriană al Viitorului (SCAF) care include de asemenea drone şi viitoare rachete de croazieră.
Votul de miercuri deschide calea anunţării contractelor industriaşilor implicaţi în proiect, şi anume Dassault, Airbus sau Thales. Şi relansează astfel unprogram care bătea pasul pe loc.