Pandemia globală de coronavirus a avut un impact puternic asupra companiilor prezente pe piaţa românească. Unele industrii s-au adaptat mai repede şi mai bine schimbărilor provocate de COVID-19, în timp ce altele au fost mai puţin pregătite, răspunzând tardiv acestui nou context. Cu toţii, însă, am învăţat anul acesta câteva lecţii importante, notează Wizrom Software, conform unui comunicat trimis redacţiei.
Într-un top al celor mai importante lecţii de business ale anului 2020, fără doar şi poate, pe primul loc se situează înţelegerea necesităţii de a utiliza instrumente digitale pentru a susţine activitatea. Anul 2020 va rămâne anul în care s-a accelerat procesul de digitalizare în cele mai multe domenii de activitate, fie ele private sau din sectorul public. Acesta este un aspect fără de care business-urile nu ar fi putut să funcţioneze în aceste luni, ţinând cont de restricţiile de circulaţie, de distanţarea socială, dar şi de schimbările de comportament ale oamenilor privind, de exemplu, consumul şi decizia de cumpărare. Cei mai mulţi manageri au înţeles nevoia de adaptare, aproape independent de industrie şi de modelul de afaceri, şi au accentuat digitalizarea, investind în soluţii tehnologice care le-au permis să fie mai aproape de clienţi, să le ofere angajaţilor posibilitatea de a lucra de oriunde, chiar şi din cele mai izolate colţuri de ţară, şi să livreze servicii şi produse cu doar câteva click-uri, arată sursa citată.
De alfel, munca remote, care poate avea loc din oricare colţ al planetei, cu condiţia accesului la echipamentele şi infrastructura IT necesare, reprezintă o a doua mare lecţie a acestor luni. Dacă anterior, cei mai mulţi manageri şi companii erau reticenţi cu privire la viabilitatea acestui mod de lucru, în acest moment, acest "Work From Home" a ajuns să fie considerat drept o normalitate pentru 80% dintre companii, la nivel mondial (potrivit studiului companiei de consultanţă PwC, realizat în octombrie a.c.).
Perturbările din acest an au determinat business-urile să fie tot mai competitive, să găsească soluţii diverse în încercarea de a se menţine pe linia de plutire, dar şi să stimuleze inovaţia în rândul angajaţilor - acestea fiind a treia mare lecţie a perioadei. Companiile au investit în soluţii IT şi în echipamente tehnice (laptopuri, tablete, smartphone-uri) şi le-au oferit angajaţilor posibilitatea de a le folosi remote. Dotarea companiilor cu toate cele necesare nu a fost nicicând mai accentuată, cu toţii înţelegând rolul tehnologiei şi pregătindu-se pentru schimbarea generată de aceasta.
Totodată, organizaţiile au început să investească timid şi în soluţii software de HR, atât din cauza volumului mare al modificărilor legislative, care nu a mai permis responsabililor de HR să poată fi la curent cu toate noutăţile, cât şi pentru urmărirea activităţii angajaţilor utilizând soluţii de pontaj.
Dincolo de creativitate şi de implementarea unor softuri care să uşureze şi să eficientizeze munca tuturor, pandemia a condus şi la un adevărat boom al comerţului online şi a crescut semnificativ numărul plăţilor cu cardul, precum şi al utilizatorilor de carduri bancare. În ultimele nouă luni ale anului, mai mult ca niciodată, consumatorii din România au ales să achiziţioneze bunuri şi servicii de pe internet, în detrimentul celor din magazinele fizice. Pentru a răspunde prompt cerinţelor pieţei, companiile din distribuţie au optat pentru softuri care să le susţină dinamica vânzărilor, protejând sănătatea agenţilor de vânzări şi punând la dispoziţia clienţilor aplicaţii care să le permită să-şi gestioneze singuri, de la distanţă, oricând şi de oriunde, comenzile, dar şi detaliile contului de client. Aceste companii au implementat aplicaţii mobile pentru agenţi, pentru tehnicieni, au dezvoltat interfeţe cu site-uri pentru preluarea automată a comenzilor, au dezvoltat EDI-uri - cu soluţii de tip MarketPlace, interfaţări cu casele de marcat, cu soluţiile hoteliere etc.
"Marii jucători din real estate şi construcţii, companiile din retail (FMCG) - cele care se ocupă de producţia de alimente, în special de produse de panificaţie şi preparate din carne - precum şi cele care activează în zona medicală (laboratoare şi clinici) au investit mai mult ca niciodată în soluţii IT, de digitalizare, comerţ electronic şi lucru la distanţă, conştientizând schimbările generate de COVID-19 şi impactul lor major în cadrul economiei. Aceste companii au reuşit să transforme o perioadă dificilă într-o rampă de pregătire pentru succes în viitor", declară Adrian Bodomoiu, Director General în cadrul Wizrom Software.
Mai mult, expertul Wizrom Software susţine că, în prezent, în România există şi IMM-uri care sunt interesate să investească în soft-uri care integrează elemente de inteligenţă artificială (AI). "Soluţiile noastre vin cu rapoarte şi predicţii despre viitorul apropiat. Ele îţi pot oferi informaţii, bazându-se pe istoric, de pildă, dacă există clienţi care vor intârzia la plată sau care te vor părăsi chiar pentru competiţie", explică reprezentantul Wizrom Software.
De altfel, Bodomoiu crede că, în ceea ce priveşte viitorul apropiat, foarte multe industrii vor alege personalizarea completă a softurilor de afaceri, în funcţie de specificul şi de nevoile fiecărei companii. Soluţiile digitale personalizate sunt conturate şi dezvoltate în funcţie de varii criterii, pornind de la dimensiunea afacerii, specificul activităţii, locaţia organizaţiei, până la obiectivele de business şi modul de lucru, dar şi soft-urile deja existente şi utilizate în cadrul întreprinderilor.