Reporter: Cum a evoluat piaţa materialelor de construcţii şi de bricolaj din România în ultimul an şi ce perspective are aceasta?
Mathieu Bauduin: Cu toţii operăm pe un fond de stagnare a construcţiilor, sub impactul inflaţiei ridicate din 2022. Puterea de cumpărare a românilor este în continuare pusă la încercare, lucru care se vede şi în rândul clienţilor DIY (Do it yourself). Însă, ne aşteptăm ca acest ritm mai lent să aibă efecte pe termen scurt şi mediu. Pe termen lung, piaţa locală de DIY are un potenţial fantastic de creştere, de unde toate eforturile noastre de a fi competitivi şi de a ne poziţiona ca primă alegere a românilor când vine vorba de confortul casei. Raportat strict la Leroy Merlin, vânzările noastre sunt în continuare pe plus, chiar dacă uşor mai temperate faţă de 2022, un an excelent pentru noi.
Reporter: Ce asemănări/diferenţe există între piaţa de profil de la noi şi cea din Franţa?
Mathieu Bauduin: În primul rând, românii îşi iubesc casa. Marea majoritate dintre aceştia sunt proprietari, ceea ce le permite să facă schimbări şi renovări oricând doresc. Şi pandemia a fost o perioadă în care au experimentat mult în acest sens. Este o provocare să facem o comparaţie între cele două pieţe, mai ales că în Franţa operăm pe un model economic diferit. Dintr-un anumit punct de vedere, se poate spune că Leroy Merlin în Franţa a atins un punct de maturitate, cu o expansiune puternică la nivel de magazine, cu abordări mai avansate şi în ceea ce priveşte omnicanalitatea, aprovizionarea şi dezvoltarea durabilă. Dacă păstrăm ideea de vârste, Leroy Merlin România se află într-o perioadă de adolescenţă, cu un potenţial fantastic de dezvoltare atât ca expansiune offline, cât şi în domeniul comerţului online. Mai vorbim si de poziţionarea pe piaţă, Leroy Merlin a ajuns deja pe locul 1 pe piaţa de bricolaj din Franţa, în România suntem foarte aproape de acest punct şi avem toate premisele pentru a atinge acest obiectiv, lucrând cu atenţie la toate planurile care au sens pentru oamenii de aici.
• "Magazinul din Arad este singurul inaugurat în 2023, restul proiectelor mari vor urma în 2024 şi 2025"
Reporter: Aţi inaugurat recent al 21-lea magazin din ţara noastră. Ce prevede, în viitor, planul de expansiune al companiei?
Mathieu Bauduin: Da, începând cu luna iulie, după deschiderea din Arad, reţeaua Leroy Merlin numără 21 de magazine în 15 oraşe din România. Magazinul din Arad este singurul inaugurat în 2023, restul proiectelor mari vor urma în 2024 şi 2025.
Însă, un alt proiect foarte important pentru noi, pe care îl vom finaliza vara aceasta, este remodelarea completă a Leroy Merlin Colosseum, magazinul nostru "flagship", de pe Şoseaua Chitilei, din Capitală. Odată deschis, magazinul va include o gamă extinsă de produse de bucătărie, sanitare şi de grădină, cu spaţii inspiraţionale, la care se va adăuga un spaţiu logistic generos, cu care vom accelera considerabil pe partea de comenzi online în Bucureşti. Şi apropo de e-commerce, vânzările online au fost şi continuă să fie un motor cheie în strategia noastră omnichannel. Leroymerlin.ro este din ce în ce mai cunoscut şi utilizat de români, de unde eforturile constante de îmbunătăţire a funcţionalităţilor şi creştere a sortimentaţiei. În 2022, vânzările online generate de platformele noastre au crescut cu peste 70%, de unde şi decizia de a lista anul acesta pe leroymerlin.ro alte 10.000 de referinţe.
Un alt aspect cheie în strategia noastră de anul acesta este un plus de funcţionalităţi şi servicii pentru clienţii noştri PRO. Astfel, începând cu luna iulie vom accentua atenţia către acest segment de public, printr-un program ce a fost testat deja în magazine şi suntem pregătiţi să îl extindem la nivel naţional. Pe scurt, este un program care vizează o relaţie puternică şi personalizată cu clienţii profesionişti în care oferim consiliere specifică, preţuri şi disponibilitate de produse atât în magazine, cât şi online şi modalităţi de livrare la locaţie.
Reporter: Care este locul aspectelor legate de sustenabilitate în modelul de afaceri al companiei?
Mathieu Bauduin: Relaţia Leroy Merlin cu ideea de sustenablitate este una foarte firească, logică şi imperativă. Practic, nimic din ceea ce ne dorim să construim ca business, ca brand, nu poate fi posibil fără să ne gândim la resursele viitorului, la generaţiile următoare. Prin urmare, fiecare decizie strategică ia în calcul impactul asupra mediului, asupra comunităţilor care ne găzduiesc, asupra locuitorilor. La noi, performanţa, dezvoltarea au mereu în vedere trei dimensiuni ce nu pot fi privite separat. Desigur, partea economică este esenţială, iar viziunea noastră este aceea de a fi partenerul de încredere preferat pentru îmbunătăţirea locuinţelor în România, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru profesionişti. Însă, dincolo de economic, există mereu partea umană şi grija faţă de mediu. Mai mult decât atât, această viziune se extinde asupra parteneriatelor pe care le dezvoltăm şi care sunt baza puternică a business-ului nostru. Ne dorim să unim clienţii, colegii şi partenerii pentru a construi împreună un viitor durabil şi accesibil pentru noi toţi.
În termeni mai specifici, Leroy Merlin România a aderat întru totul la Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale ONU şi la Acordul de la Paris, motiv pentru care, începând cu anul 2022, ne-am propus să scădem amprenta noastră de carbon cu 5% în fiecare an, astfel încât în 2035 să avem o amprentă de carbon cu 50% mai mică faţă de anul de referinţă.
Pentru a susţine acest obiectiv lucrăm treptat, activ, folosindu-ne de toate pârghiile pe care le avem la dispoziţie: achiziţia de energie verde, montarea de panouri fotovoltaice pe magazinele noastre, reducerea consumului de energie prin stingerea iluminatului nocturn nenecesar, controlul temperaturii în concordanţă cu recomandările existente, optimizarea soluţiilor de transport, decarbonizarea ofertei noastre prin aducerea în gamă a unor produse ecologice şi cu amprentă de carbon mai mică şi oferirea de soluţii sustenabile pentru renovarea energetică a locuinţelor românilor, mai ales în contextul creşterilor importante pentru facturile la energie.
În acelaşi timp, suntem conştienţi că orice transformare are nevoie de timp pentru a fi realizată, pentru că nu este vorba doar de a implementa tehnic nişte soluţii, ci vorbim de o adevărată transformare culturală, de o schimbare a mentalităţii, atât a noastră, cât şi a locuitorilor din România.
Nu în ultimul rând, compania noastră, aşa cum spuneam, este într-un moment de schimbare de model de business, către o companie platformă, dar şi către un model de economie circulară. Astăzi suntem cu adevărat la începutul unei aventuri extraordinare, cu o misiune plină de sens, aceea de a fi o companie sustenabila în toate activităţile pe care le facem.
• "Vânzările noastre sunt în creştere, chiar dacă ritmul nu este la fel de impresionant precum cel din 2022"
Reporter: Cum a evoluat activitatea lanţului de magazine în prima jumătate din 2023 şi care sunt estimările pentru întregul an?
Mathieu Bauduin: Vânzările noastre sunt în creştere, chiar dacă ritmul nu este la fel de impresionant precum cel din 2022, având în vedere impactul inflaţiei şi presiunea pe puterea de cumpărare a românilor. Anul trecut a fost unul foarte efervescent, am continuat să ne extindem reţeaua, am accelerat online-ul, lucru care ne-a ajutat enorm în a ajunge inclusiv la clienţii din oraşe fără magazine fizice Leroy Merlin. Astfel, am atins un prag de vânzări de peste 3,4 miliarde de lei. Anul acesta va fi unul cu provocări, însă suntem fideli obiectivului nostru de a deveni lider de piaţă, aşa că ne vom concentra pe direcţiile noastre de business esenţiale: calitate, preţuri mereu mici, abordare omnichannel, o relaţie excelentă cu toate categoriile de clienţi şi parteneriate puternice.
Reporter: Cum a evoluat cererea faţă de perioada pandemiei?
Mathieu Bauduin: Românii rămân foarte ataşaţi de casele şi proprietăţile lor. Perioada pandemiei a fost una aparte, cu investiţii masive în case, pentru că locuitorii au avut timp să stea acasă şi să se ocupe de renovări. În prezent, cererea este ceva mai temperată, având în vedere contextul economic general. Însă, cum spuneam, DIY-ul rămâne o piaţă dinamică, cu potenţial uriaş, în care s-au format atât noi criterii de cumpărare, care pun accentul pe durabilitate şi calitate, dar în care contează enorm şi aspectele fundamentale, precum preţurile accesibile.
Reporter: În câte ţări activaţi la nivel internaţional? Aveţi în plan să intraţi pe pieţe noi?
Mathieu Bauduin: În momentul de faţă suntem prezenţi cu magazine fizice în 13 ţări, însă prezenţa brandului Leroy Merlin este mai extinsă de atât. Există ţări în care lucrăm cu parteneri locali la nivel de distribuţie şi ţări în care avem prezenţă doar prin magazine online. Potenţialul de extindere este mare, iar mediul online aduce în mod cert o libertate de care ne bucurăm din ce în ce mai mult şi în România. Strategia noastră de expansiune porneşte mereu de la ideea de parteneriat în care atât locuitorii, comunităţile, partenerii, cât şi businessul să se poată dezvolta.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.07.2023, 07:36)
romanii sunt proprietari!
e cam falsa afirmatia!
1. Cate Milioane de ipoteci sunt?
2. Cate Acte de proprietate fara ipoteci sunt?
pe urma da netul…
chiar si asa indexul de “proprietari” - noroc cu marea cazatura economica din 90 / si aia din 40-47 cu comunistii de au bagat iar oamenii in chirii la stat unul cate unul”…- arata crash pe long … deci clar Financiarizare pe termen lung si piramidare de colaterale.
Cu cat rata de proprietari se prabuseste cu atat rata de financiarizare in piata creste; cu atat market cap to gdp creste… o iluzie de avere pe hartie pana la alt soct de cadere prin deflatie sau hiperinflatie… (vedeti istoria din regiuni bulgaria, cipru, grecia, rusia, romania, china…. perioadele de hiperdeflatii si hiper inflatii)…
s c c r e t
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.07.2023, 08:11)
doua depozite mai de materiale constructii isi asteapta executarea… am deja ordin de comanda plasat de cumparare stocurile lor…
inca ii las si ii astept in fata … cel tarziu 2025…
am timp nu ma grabesc…
nici wb nu sa grabit in lunga lui cariera de investitor.
nu inteleg sensul dobanzilor de 8-9-10 chiar cu inflatie in descendent… plis ca di sobanda reala deflata pe pib arata ca o sa ne coste mult in fata… traiul…. dobanda reala da semne de urcare spre pozitiv…
sa am de plata o dobanda de 8-9 chiar si 10 -20-25 la cee de consum … pe o inflatie in descrestere sa stagnare la 7-5-4…. este o nebunie…
deci mai multa coaja de paine uscatabin fata cu ceapa si putina grasime unsa … pentru toti…
dar nu acum inca… avem crack up boom … vorbim dupa 2026-2028….
mai se prabuseste o tura rata de proprietari si mai creste o tura active speculative pe balantele bancherilor ce au speculat… adica se muta treptat detinerile …
s c c r e t
3. Titlu
(mesaj trimis de Protaru în data de 14.07.2023, 17:21)
Operati intr'o stare de avarie.