Începând cu 1969, Agenţia Italiană pentru Comerţ (ICE) - acreditată ca Secţie a Ambasadei Italiene pentru Promovarea Comerţului - serveşte în permanenţă IMM-urilor italiene pentru a le permite să ajungă în România. Există multe oportunităţi pentru companiile italiene în România: ca instituţie publică, Agenţia Italiană pentru Comerţ este dedicată promovării şi dezvoltării comerţului prin IMM-uri, oferind o serie de servicii.
ICE colectează informaţii despre oportunităţile comerciale, monitorizând continuu piaţa, fluxurile comerciale şi investiţiile. Serviciile oferite de ICE variază de la analizarea concurenţilor până la verificarea gradului de potenţial din piaţă şi până la evaluarea globală a mediului de afaceri, a cadrului legislativ şi tehnic în care pot lucra companiile italiene.
Aceste servicii pot fi împărţite în patru tipologii: analize de piaţă, identificarea partenerilor, promovarea companiilor şi asistenţă operativă la faţa locului. Prin târguri internaţionale, misiuni, congrese, seminarii B2B şi alte iniţiative care fac parte din programul public de promovare, ICE sprijină internaţionalizarea şi consolidarea poziţiei companiilor.
România înregistrează o creştere economică semnificativă, are o forţă de muncă calificată şi un sistem fiscal care răsplăteşte iniţiativa. În fiecare an, Agenţia Italiană de Comerţ din Bucureşti primeşte sute de solicitări de asistenţă de la companii italiene, dar şi de la companii româneşti interesate să stabilească relaţii comerciale profitabile. Nu este simplu să intri pe noi pieţe, în special pentru întreprinderile mici şi mijlocii, iar noi oferim clienţilor noştri servicii personalizate tocmai pentru a susţine integrarea lor treptată în noul context internaţional.
Antreprenorii italieni au fost printre primii care au valorificat oportunităţile oferite de România după mişcarea revoluţionară în urmă cu trei decenii, când ţara s-a deschis către economia de piaţă şi au continuat să creadă în România de-a lungul anilor. De atunci, prezenţa noastră s-a consolidat şi s-a diversificat, acoperind în prezent întreg teritoriul.
ICE, Agenţia Italiană pentru Comerţ, a lucrat întotdeauna alături de companii italiene, în special cele mici şi mijlocii, chiar mai mult acum: în efortul de a atenua impactul COVID-19 asupra companiilor noastre, agenţia a creat o serie completă de instrumente pentru a consolida companiile italiene - produsele şi serviciile lor - pe pieţele internaţionale. Astfel, companiile italiene au acum mai multe canale la dispoziţie pentru a comunica direct cu noi şi, ascultând nevoile lor, ne concentrăm din ce în ce mai mult pe formare digitală, comunicare promoţională, selecţie mai largă de servicii menite să înţeleagă piaţa şi să ia legătura cu potenţiali parteneri, acorduri cu târguri străine pentru a deschide proceduri simplificate.
Pentru o lună perioadă de timp, România a fost unul dintre principalii parteneri economici ai Italiei.
- An după an, Italia rămâne prima ţară investitoare din România, iar în funcţie de numărul de societăţi înregistrate ocupă locul cinci în ceea ce priveşte capitalul social străin;
- Numărul de noi companii înfiinţate de italieni în România continuă să crească constant. În 2019, au fost înregistrate 1.197 de noi companii cu participare italiană, cu o investiţie totală de aproape 2,51 miliarde de euro;
- Ţările noastre menţin o relaţie comercială echilibrată, schimbul comercial dintre Italia şi România în 2019 a atins o valoare totală de 15,65 miliarde euro şi a marcat o uşoară creştere de 0,8% faţă de anul precedent;
- În 2019, Italia s-a clasat pe locul doi atât în clasamentul furnizorilor de ţări, cât şi pe pieţele de destinaţie ale exporturilor româneşti, cu o pondere în comerţul României de 10,07% (11,3% din totalul exporturilor şi 9,1% din totalul importurilor).
Filippo Petz, directorul Agenţiei Italiene pentru Comerţ de la Bucureşti