Românii sunt îngrijoraţi privind compromiterea datelor de acces şi personale şi malware-ul, însă, în acelaşi timp, un sfert dintre ei nu îşi verifică setările de securitate, arată un studiu Google publicat de Ziua Siguranţei pe Internet.
Google atrage atenţia, în Ziua Siguranţei pe Internet, asupra securităţii online, arătând care sunt temerile românilor pe internet şi câteva metode simple care pot fi aplicate de utilizatori pentru a-şi proteja existenţa online.
Cele mai mari îngrijorări ale oamenilor vizează compromiterea datelor de acces şi personale (parole, informaţii financiare, etc) şi malware-ul. În opinia românilor, informaţiile financiare sunt cele mai sensibile.
Potrivit unui studiu realizat în 2019 de YouGov pentru Google, 49% dintre români sunt interesaţi în primul rând de protecţia datelor datele financiare, precum acces la internet banking sau datele cardurilor.
Pe locul secund, cu 19%, s-au clasat informaţiile personale (adresă, CNP etc), iar pe al treilea loc, momentele personale, precum fotografii, cu 9%.
Studiul s-a derulat online, în perioada 27 decembrie 2018 - 7 ianuarie 2019, pe un eşantion de 1.009 persoane adulte din România.
Phishingul, cel mai frecvent atac
Cel mai frecvent mod prin care datele de acces sunt compromise este phishingul sau compromiterea parolelor. Potrivit studiului YouGov, 37% dintre români declară că au fost ţinta unui atac de tip phishing, prin care cineva a încercat să acceseze datele personale, inclusiv parole şi date bancare, prin metode înşelătoare, pretinzând a fi o sursă legitimă.
A doua cea mai frecventă ameninţare cu care s-au confruntat românii este malware-ul: 28% dintre participanţii la studiu au spus că le-a fost infectat computerul cu un virus sau software, ceea ce a dus la manipularea, furtul sau ştergerea datelor cu caracter personal.
Un sfert dintre români (24%) reclamă că cineva le-a accesat în mod neautorizat conturile din reţelele de socializare sau de e-mail.
Soluţia Google de protejare împotriva acestor atacuri: Autentificarea în doi paşi, care combină ceva ce ştii (parola) cu ceva ce deţii (un dispozitiv de securizare sau un cod); cei care caută o protecţie online mai sofisticată au la dispoziţie Programul avansat de protecţie de la Google; setările şi sfaturile Google pentru securitatea online sunt personalizate pe nevoile utilizatorului.
O recomandare este şi aceea ca parolele să difere de la cont la cont.
Un sfert dintre români nu îşi verifică setările de securitate
Un sfert dintre români (26%) spun că folosesc cel puţin odată pe lună un instrument de verificare a setărilor de securitate, precum Google Security Checkup. De cealaltă parte, tot atâţia spun că nu au făcut niciodată acest lucru sau fac aceste verificări doar odată la 6 luni (16%).
În ceea ce priveşte actualizarea parolelor online, cei mai mulţi dintre români (25%) spun că fac acest lucru mai rar decât odată la 6 luni. Puţini nu au făcut lucrul acesta niciodată (9%), în timp ce 19% îşi actualizează parolele la 2-3 luni.