Consiliul Judeţean (CJ) Ilfov şi-a exprimat viziunea asupra zonei Bucureşti-Ilfov în cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD).
Planul propune trei scenarii complexe, fiecare dintre acestea adresându-se componentei metrou şi celor pentru tramvai rapid şi autobuz rapid.
Redăm mai jos cel de-al doilea scenariu complex din PMUD.
• Componenta Metrou
Scenariul complex 2 include două proiecte noi de metrou, cu o lungime totală de 31 km de infrastructură de metrou nouă. Linia 7 de Metrou oferă serviciul de transport de-a lungul unui coridor foarte aglomerat Sud Vest - Nord Est, ce se întinde din Sector 5 prin centrul oraşului prin Sector 2, ajungând până la localitatea aglomerată Voluntari, ce se estimează că va creşte până în 2030 şi din punct de vedere al populaţiei, cât şi al numărului locurilor de muncă. După etapa de analiză, s-a identificat faptul că cererea se concentrează în special în centrul traseului, în interiorul limitelor Municipiului Bucureşti, permiţând astfel diminuarea costurilor prin amânarea implementării extremităţilor traseului într-o fază ulterioară. Totuşi, pentru a oferi un depou adecvat acestei rute noi la fiecare capăt, a fost lăsată secţiunea de Nord a traseului în forma planificată iniţial de Metrorex, cu continuare spre Depoul Afumaţi. Pentru a maximiza potenţialul Liniei M6, dată fiind absenţa Liniei M4 din scenariu, a fost dezvoltat un aliniament alternativ în secţiunea de Sud a traseului - conectând-ul de la Gara Băneasa (M6) cu Aviatorilor (M2). Acest lucru nu numai că permite operarea Liniei M6 prin centrul Municipiului Bucureşti, faţă de varianta ce includea doar Gara de Nord, ci oferă şi un serviciu suplimentar de-a lungul Liniei M2, ce şi-a atins capacitatea în 2015 în timpul perioadei de vârf de la prânz şi se aşteaptă să prezinte cerere mai mare de frecvenţă de funcţionare până în 2030.
• Componenta Tramvai rapid
Traseele suplimentare de tramvai 5 şi 39, cu o lungime totală a infrastructurii de 27 km, oferă un serviciu de transport complementar cu cel al noii reţele de metrou. Ambele trasee sunt proiectate de-a lungul infrastructurii de tramvai existente, împreună cu noile extensii. Tramvaiul rapid 5 compensează pentru absenţa Liniei 5 de Metrou din scenariu şi oferă servicii de transport de la staţia de metrou Eroilor pe coridorul aglomerat Est-Vest prin centrul oraşului, pe Bulevardul Elizabeta până în Pantelimon. Aliniamentul traseului oferă continuitatea serviciului, precum şi conectivitatea reţelei spre deosebire de aliniamentul actual al reţelei, ce necesită utilizarea a trei moduri diferite de-a lungul coridorului: metrou, troleibuz şi tramvai. Tramvaiul rapid 39 a fost proiectat ca o combinaţie a rutei cu cerere mare 3 cu secţiunea de Sud a rutei analizate nr. 9. Astfel, aliniamentul traseului compensează absenţa prelungirii M4 şi oferă o conectivitate de suprafaţă între Gara de Nord şi Progresul, alături de câteva conexiuni intermodale cu sistemul de metrou.
• Componenta Autobuz rapid
Cele două proiecte de auotbuz rapid identificate a prezenta cererea cea mai mare în faza de analiză sunt BRT 1 şi BRT 2. Acestea oferă un acces direct esenţial spre Bucureşti pentru localităţile în dezvoltare din Ilfov, ce sunt slab deservite în prezent, cu accent pe conectivitate la reţelele de transport public de nivel superior, precum calea ferată regională, metrou şi tramvai rapid. Astfel, acestea sunt incluse în toate cele trei scenarii complexe.