EXCLUSIVITATE "Designul este cheia succesului atunci când economia este în dificultate"
Ziarul BURSA #Companii / 5 noiembrie 2015
• Interviu cu Karim Rashid, industrial designer
Karim Rashid, unul dintre cei mai cunoscuţi designeri contemporani de produs şi un nume consacrat în acest domeniu, a venit la Bucureşti pentru a prezenta viitorul design-ului şi cum poate acesta schimba lumea.
Evenimentul face parte din campania Redesign Yourself, care sprijină 10 oameni obişnuiţi în provocarea acceptată de a-şi schimba stilul de viaţă.
Creaţiile lui Karim Rashid inspiră libertate, creativitate, energie pozitivă şi frumuseţe. Prin tot ceea ce face, Karim Rashid îşi doreşte să schimbe lumea şi se prezintă ca un "formator cultural".
Stilul său poate fi cel mai bine descris ca minimalism senzual. Ideile lui sunt tehno-organice şi info-estetice. El combină liniile naturale delicate cu soluţiile convenabile. "Designul reuşit este o felie de viaţă. Eu cred că obiectele şi spaţiul nu trebuie să fie obstacole în calea noastră, ci o modalitate de a câştiga experienţă. Obiectele devin organismele în care noi trăim", spune Karim Rashid.
Reporter: Cum a fost designul contemporan influenţat de criza economică?
Karim Rashid: În perioadele când se strânge cureaua, fanteziile de la Hollywood, jocurile video şi alte forme de distracţie explodează.
Cred că designul ne aduce fantezie, emoţie, frumuseţe, distracţie şi, de aceea, poate să înflorească în perioadele când avem nevoie de evadare, avem nevoie să ne simţim bine în pielea noastră, avem nevoie să avem grijă de casa noastră, pentru că vom ieşi mai puţin în oraş şi poate că aşa ne vom distra mai mult.
Designul poate fi o componentă importantă a noilor noastre paradigme sociale.
În prezent, designul este SINGURUL mare element de diferenţiere pentru mărci.
Majoritatea roboţilor, maşinilor şi tehnologiilor sunt prezente peste tot în lume şi tind să fie integrate în toate produsele existente. Astfel, pentru ca firmele să supravieţuiască, vor trebui să folosească în şi mai mare măsură designul pentru a-şi crea propriul brand, pentru a se diferenţia, pentru a-şi lua în stăpânire viziunea, filozofia, poziţia lor pe piaţă, serviciile lor, relaţiile lor umane.
Firmele care îmbrăţişează inovaţia, originalitatea şi care se concentrează în mod riguros pe experienţa umană vor prospera în vremurile grele.
Companiile care sunt cu adevărat inovatoare, creative, şi care se concentrează pe spiritul uman vor reuşi - cu alte cuvinte, designul este cheia succesului atunci când economia este în dificultate. Designul nu este inutil, nu este nonşalant, nu este extravagant, designul este o necesitate şi o dorinţă umană perpetuă. Eu nu pot să-mi imaginez şi n-aş putea să trăiesc într-o lume fără design.
Reporter: Sunteţi un optimist? Cum pot fi oamenii fericiţi?
Karim Rashid: Sunt optimist până la moarte. Eu nu sunt fericit dacă nu sunt ocupat. Munca înseamnă viaţă. Întotdeauna am spus: "Fă din hobby-ul tău munca ta" şi atunci vei fi cu adevărat fericit şi vei avea o contribuţie mai mare în această lume.
Nu privesc viaţa ca fiind împărţită în "muncă" şi "distracţie", ci pur şi simplu consider că munca aduce sens vieţii.
Reporter: Cum ai descrie designul modern, contemporan? Cum poate schimba el lumea?
Karim Rashid: Designul nu înseamnă doar a contura viitorul, dorinţele, nevoile şi tehnologiile contemporane şi noi forme de comportament social.
Designul înseamnă reexaminarea şi evoluţia culturii noastre şi a mediului. Inovaţia este inseparabilă de design. Nu înseamnă trenduri, nu înseamnă rezolvarea de probleme, nu înseamnă doar "formă" sau doar "funcţie" - designul este unealta progresului şi face să evolueze experienţa noastră estetică.
Totul are nevoie de design, începând cu interioarele avioanelor şi până la sticlele de şampon şi la bani - de la obiectele de interior de zi cu zi, la telefoanele mobile, de la comutatoare la peisajele urbane. Avem nevoie să înfrumuseţăm această planetă din fiecare punct de vedere, în fiecare colţ al ei. Mai ales în prezent, designul trebuie să-şi demonstreze valoarea şi să abordeze mediul inuman pe care l-am construit, pentru a ne da un mediu de viaţă elevat, mai plăcut, mai de calitate, condiţii estetice umanizate, omogene.
Designul trebuie să ne facă să evoluăm - şi să determine înfrumuseţarea şi îmbunătăţirea societăţii.
Reporter: Care sunt diferenţele între designul contemporan european şi american?
Karim Rashid: Sunt foarte dezamăgit de America şi de felul în care imortalizează prea puţin designerii sau chiar îi marginalizează.
În această ţară, designerii nu au avut niciodată parte de acelaşi respect de care au avut parte creatorii de modă, arhitecţii sau artiştii, şi rareori au avut oportunităţile sau sprijinul pe care l-a avut comunitatea designerilor europeni.
Dintotdeauna mi s-a părut fascinant că o ţară ca Suedia are mărci internaţionale ca IKEA, H&M, Absolut, Volvo, Voss etc., în timp ce are o populaţie de doar 7 milioane.
America îşi vinde moştenirea ei în domeniul designului - de exemplu, e trist că o firma elveţiană deţine drepturile pentru Eames, Nelson şi alte designuri americane celebre. Şi nu doar ţările scandinave; Italia este un perpetuu mix de idei, concepte, truisme, design adevărat de produse.
Italia a înţeles că designul este o problemă de utilitate publică acum 50 de ani, cu mult înainte ca lumea să fi acceptat acest lucru. Fără italieni, designul nu ar fi devenit niciodată omniprezent şi înclinat spre experimentare. Italia are ochiul format pentru frumuseţe, adulmecă plăcerea, are gust pentru viaţă, aptitudini pentru comunitate.
Reporter: Cine influenţează pe cine? Designul sau tehnologia? Care este relaţia modernă dintre tehnologie şi design?
Karim Rashid: Designul şi tehnologia au o relaţie simbiotică. Eu cred în evoluţia tehnologiei şi designului. Epoca informaţiei digitale şi tehnologice de la software la procesele de producţie asistată de roboţi la noi materiale inteligente reprezintă factori catalizatori pentru noi direcţii, forme şi concepte.
Cu noi tehnologii şi unelte software, putem crea forme organice şi senzuale care nu au existat niciodată până acum. Putem începe să modelăm spaţiile cu costuri mai mici. Designurile trebuie să se schimbe şi se schimbă prin introducerea de noi tehnologii. Toate elementele importante din ultimul secol au devenit emblematice pentru că au fost create folosind tehnologie nouă.
De exemplu, scaunul Bruer folosea coturi pentru ţevi de oţel de la o fabrică de biciclete.
Scaunul Alvar Aalto folosea tehnologie de tuburi din placaj inspirată de un producător local de tuburi de canalizare din lemn etc. Primul scaun de plastic turnat monobloc a existat pentru că aveam tehnologia răşinilor şi tehnologia maşinilor de injecţii pentru a o crea. Eames a adoptat una dintre primele maşini de placaj compus îndoit. Aşa că designul industrial este condus de designerii care îmbrăţişează noi tehnologii, fie că e vorba de materiale, metoda de producţie sau invenţiile mecanice.
Inovaţiile viitoare vor depinde de felul în care designerii îmbrăţişează noutatea.
Poate că oamenilor le place să presupună că designul evoluează în funcţie de nişte tendinţe mai superficiale, dar tehnologia este cea care ne ghidează.
Reporter: Cum privesc/ce aşteptări au persoanele ultrabogate de la design?
Karim Rashid: Sper că scopul lor este să-l folosească pentru a face bine. Elon Musk dă un exemplu grozav în ce priveşte prioritatea acordată designului, tehnologiei, Pământului şi relaţiei oamenilor cu ele. Designul trebuie să răspundă tuturor problemelor privind utilizarea, marketingul, comportamentul, estetica, tehnica de producţie, selecţia materialelor, problemele ecologice, diseminarea etc. Cu cât suntem mai mult în consens cu comportamentele umane sociale, cu atât mai relevant poate fi designul.
Designul este extrem de important pentru vieţile noastre zilnice şi poate schimba în mod pozitiv comportamentul oamenilor. Şi acestea fiind spuse, designul trebuie să fie o prioritate.
Karim Rashid, designerul stabilit la New York, este unul dintre cei mai prolifici din generaţia sa. Peste 3000 de produse de design, peste 300 de premii, o activitate desfăşurată în 40 de ţări sunt de ajuns pentru a dovedi ca Rashid este o legendă a designului. El îşi foloseşte talentul în numeroase domenii: mobilier, arhitectură, obiecte de iluminat, ustensile de bucătărie şi electrocasnice.
Acest designer multipremiat a acceptat proiecte de design industrial de la mai mulţi clienţi importanţi din întreaga lume: Alessi, Artemide, Audi, Bozart, Cappellini, Estée Lauder, Giorgio Armani, Issey Miyake, Kenzo, Prada, Sony, Toyota şi Umbra, dacă e să îi numim pe cei mai prestigioşi dintre ei. Karim Rashid este un abonat al premiului Red Dot Design Award sau al altor trofee, cum ar fi Chicago Athenaeum Good Design Award, I.D. Magazine Annual Design Review, IDSA Industrial Design Excellence Award şi altele.