Conform rezultatelor sondajului, 56% dintre respondenţi spun că, având în vedere contextul economic dificil, deja au început să pună bani deoparte sau să investească. În paralel, 75% dintre cei care au răspuns că nu au început să pună bani deoparte menţionează că nu dispun de suficiente resurse pentru a face acest lucru (3 din 4 respondenţi), iar 19% dintre ei precizează că nu este încă momentul pentru acest pas.
Un aspect notabil este că 80% dintre femeile chestionate au declarat că nu au suficienţi bani pentru a investi, acelaşi motiv fiind invocat şi de 80% dintre persoanele de peste 55 de ani participante la sondaj. În ceea ce priveşte distribuţia pe grupe de vârstă, 75% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 24 şi 44 ani afirmă că, de asemenea, nu dispun de fonduri suficiente.
"Contextul economic actual ne forţează pe mulţi dintre noi să înţelegem importanţa economisirii şi a investiţiilor pentru siguranţa financiară pe termen lung. Cu toate acestea, lipsa resurselor rămâne o provocare majoră pentru mulţi. Educaţia financiară poate fi primul pas important pentru a ajuta oamenii să fie mai pregătiţi din acest punct de vedere. Identificarea unui partener care oferă atât sesiuni de educaţie financiară, cât şi instrumentele necesare pentru investiţii poate fi un punct de plecare", declară Irina Cristescu, manager general al XTB România.
Peste un sfert dintre respondenţi (36%) consideră că ar putea investi prin intermediul unei platforme care oferă, într-un singur loc, mai multe instrumente financiare, cum ar fi investiţii pasive, obligaţiuni, ETF-uri, criptomonede etc.
În plus, 11% dintre participanţii la studiu sunt interesaţi de ideea accesării unei astfel de platforme, 7% deja investesc prin această metodă, iar 31% încă nu consideră această opţiune atractivă. Este de remarcat faptul că 15% dintre respondenţi au spus că au nevoie de mai multe informaţii pentru a lua o decizie în acest sens.
Dintre cei care deja utilizează o platformă de investiţii, numărul bărbaţilor este uşor mai mare decât cel al femeilor (8% vs. 7%). Totuşi, dintre cei care nu au accesat încă aceste servicii, femeile sunt mai dispuse să încerce, comparativ cu bărbaţii (37% vs. 36%).
Studiul arată, de asemenea, că jumătate (54%) dintre respondenţi ştiu ce sunt planurile de investiţii, cei mai informaţi fiind cei cu vârste între 18 şi 44 de ani. La polul opus, 40% dintre persoanele de peste 56 de ani nu cunosc detalii despre planurile de investiţii.
Sondajul, realizat de Reveal Marketing Research în luna mai 2024, a inclus un eşantion de 1.004 respondenţi (bărbaţi şi femei, peste 18 ani) din mediul urban şi utilizatori ai internetului.