Un procent de 97% dintre organizaţii la nivel global îşi revizuiesc modelele operaţionale fiscale şi financiare din cauza unor factori precum resursele din piaţa forţei de muncă, tehnologia, ritmul legislativ şi costurile, arată sondajul pe teme financiar-fiscale derulat de EY la nivel internaţional în sectorul serviciilor financiare - "EY Tax and Finance Operations Survey" - TFO 2023.
Industria serviciilor financiare se confruntă, la nivel global, cu presiuni economice şi provocări sporite în materie de reglementare, ceea ce duce la necesitatea unor acţiuni transformatoare în zona fiscală şi financiară. Se adaugă, în contextul internaţional, şi concurenţa în domeniul serviciilor financiare venită din partea unor "nativi digital", adesea mult mai agili în ceea ce priveşte modalitatea de operare în piaţă.
Apariţia BEPS 2.0, dar şi a altor aspecte noi de raportare fiscală în timp real către autorităţile fiscale, înseamnă că entităţile din domeniul financiar-bancar vor avea nevoie de sisteme solide, de o gestionare adecvată a datelor şi de personal calificat în domeniul financiar-fiscal.
Pentru a putea concura în acest mediu competitiv, societăţile din domeniul serviciilor financiare trebuie să inoveze continuu şi să optimizeze atât modelul lor de operare, cât şi produsele pe care le oferă clienţilor.
Conform sondajului derulat de EY, băncile fac eforturi mari de transformare - 38% dintre lideri afirmând că ajustările făcute nu au rezultate satisfăcătoare în raport cu indicatorii de performanţă. Din această perspectivă, un număr mare de companii din sectorul financiar, care se află într-un stadiu timpuriu al procesului lor de transformare, vor suporta consecinţele unei schimbări necruţătoare, dacă nu accelerează ritmul.
Ce aduce BEPS 2.0 pentru sectorul serviciilor financiare?
Băncile şi celelalte companii din domeniul serviciilor financiare, societăţile de asigurări şi managementul activelor au nevoie de un plan pentru a adresa un domeniu-cheie pentru industria serviciilor financiare, Pilonul 2 al programului OCDE privind erodarea bazei de impozitare şi transferul profiturilor (BEPS 2.0). Peste 82% dintre respondenţii se aşteaptă la un impact moderat sau semnificativ ca urmare a punerii în aplicare a BEPS 2.0, ceea ce înseamnă că pregătesc un plan de acţiune pentru a îndeplini cerinţele şi a evita controversele fiscale.
Sondajul arată că 66% dintre companiile din domeniul serviciilor financiare spun că cel mai mare obstacol care împiedică funcţiile fiscale şi financiare să-şi îndeplinească scopul şi viziunea este incapacitatea de a executa un plan sustenabil pentru date şi tehnologie.
Totodată, 51% dintre entităţile din sectorul serviciilor financiare spun că personalul lor din domeniul fiscal trebuie să îşi dezvolte competenţele tehnice în domeniul datelor, proceselor şi tehnologiei în următorii trei ani.
Găsirea echilibrului potrivit de talente pentru a face faţă tuturor provocărilor actuale (şi viitoare) va implica recrutarea de noi talente, perfecţionarea şi recalificarea talentelor existente şi analiza nevoilor de co-sourcing cu parteneri externi.
Riscul pe care îl reprezintă toate cele de mai sus este evidenţiat de faptul că, de exemplu, 34% dintre respondenţii din sectorul bancar au avut un incident fiscal operaţional important sau foarte important în ultimele 12 luni (alături de 58% care au avut un incident oarecum important).
Ca o notă specifică, sectorul asigurărilor a cunoscut turbulenţe în ultimii ani din mai multe motive, inclusiv schimbarea standardelor de contabilitate, ceea ce determină o complexitate suplimentară în acest sector în adoptarea BEPS 2.0. Sondajul EY arată faptul că doar 19% dintre companiile de asigurări au finalizat o evaluare a impactului atât în ceea ce priveşte modelarea ratei efective de impozitare, cât şi cerinţele privind datele.
De asemenea, volatilitatea pieţei bursiere globale continuă să fie o temă dominantă în domeniul managementului activelor - instabilitatea geopolitică, inflaţia persistentă şi creşterea ratei dobânzii sunt trei factori-cheie care creează presiuni. În acest context, 76% din companiile de management al activelor declară că nu au un plan sustenabil în ceea ce priveşte datele şi tehnologia, procent în creştere (faţă de 39% cât a fost rezultatul din sondajul anului 2022).
Cu privire la BEPS 2.0, managerii de active au fost mai predispuşi decât ceilalţi jucători din industria financiară să spună că schimbările ar avea un impact "minim" asupra strategiilor lor de planificare fiscală şi a deciziilor de afaceri (29%, comparativ cu 16% per ansamblu în sectorul de servicii financiare). Dar, percepţia unui impact minim nu ar trebui să întârzie pregătirea pentru BEPS 2.0.
Co-sourcing-ul devine o opţiune atractivă
Sondajul EY TFO arată că entităţile din sectorul serviciilor financiare au înţeles necesitatea de a se transforma, 97% dintre acestea declarând că au ca prioritate schimbarea modelelor lor de operare fiscală şi financiară. Acest procent este în creştere, faţă de 87% în 2022 şi 82% în 2018.
Aşadar, domeniul serviciilor financiare va trebui să ia în considerare echilibrul dintre utilizarea resurselor interne sau externe. Co-sourcing-ul ar putea juca un rol esenţial în acest sens, 96% dintre respondenţii din acest domeniu spunând că este mai probabil să apeleze la co-sourcing pentru anumite activităţi fiscale şi financiare în următorii doi ani, în creştere de la 64% în 2020. Această schimbare este un indiciu al amplorii imense a efortului implicat în transformare şi al faptului că entităţile din sectorul serviciilor financiare au ajuns la concluzia că, pur şi simplu, nu pot gestiona totul la nivel intern (sau că nu are sens să facă acest lucru).
"Multe instituţii financiare s-au confruntat cu rezultate sub aşteptări în urma eforturilor lor de transformare, dar recunosc că acest efort trebuie fără îndoială să continue", este de părere Andra Caşu, Partener, lider Impozite directe, EY România, şi lider Asistenţă fiscală pentru servicii financiare - EY CESA. Mai mult, "orice rezultate nesatisfăcătoare de transformare vor conduce în ultimă instanţă la dispariţia de pe piaţă, într-un mediu în care inovarea este un factor determinant şi perpetuu. În tot acest context, în mod deloc neaşteptat, co-sourcing-ul devine o potenţială soluţie, care să aducă o gură de aer proaspăt şi să permită remodelarea funcţiei financiar-fiscale în ton cu cerinţele extrem de mari pe care le aduce legislaţia fiscală şi reglementările conexe globalizate".
Această concluzie este perfect aplicabilă şi în România, unde sectorul serviciilor financiare evoluează în mod continuu, se aliniază tendinţelor globale şi desigur, menţine o abordare prudentă.
"În acelaşi timp, modernizarea sectorului financiar şi atenţia continuă la inovare, dar şi transformare prin talent şi tehnologie, rămân factorii-cheie pentru perioada în care ne aflăm", a concluzionat Andra Caşu.