În 2007 primele companii din industria serviciilor pentru afaceri se lansau pe piaţa românească. De atunci, revoluţia digitală a schimbat piaţa muncii şi se estimează că unul din doi angajaţi la nivel mondial va avea nevoie de o reconversie profesională. Industria serviciilor pentru afaceri este implicată în aceste trasformări, iar angajaţii din acest sector au şanse sporite să se adapteze şi să se dezvolte pentru cerinţele specifice pieţei muncii din următorii 20 de ani, conform unui comunicat de presă al Asociaţiei Business Service Leaders în România (ABSL).
Potrivit Forumului economic internaţional, revoluţia digitală din ultimii ani a făcut ca 5 milioane de joburi să dispară la nivel global şi se estimează că în următoarea perioadă 85 de milioane de joburi o să fie transformate sau vor dispărea. Potrivit aceleiaşi organizaţii, 42% din orele de muncă vor fi efectuate cu ajutorul automatizării / digitalizării şi unul din 2 angajaţi va avea nevoie de o reconversie profesională.
Serviciile financiare, IT şi HR sunt cel mai frecvent oferite servicii de către companiile din industria serviciilor de afaceri, potrivit raportului ABSL de la finalul anului trecut, putând crea valoare adaugată şi menţine România într-o poziţie competitivă în regiune.
Serviciile financiare vor avea un trend ascendent, iar acest lucru va determina o creştere a numărului de angajaţi din acest domeniu. În următorii ani, cererea pentru analişti financiari specializaţi în analiza datelor va lua amploare. De asemenea, se aşteaptă ca majoritatea poziţiilor din departamentele financiare să necesite cunoştinte solide despre tehnologia blockchain, care în prezent nu este aprofundată. Se estimează în continuare o creştere a cererii pentru specialişti în domenii precum inteligenţa artificială şi securitatea cibernetică, implicit o dezvoltare continuă a competenţelor specialiştilor din aceste domenii. De asemenea, cei care doresc o carieră în HR, în industria serviciilor de afaceri, vor avea tot mai multă nevoie de competenţe digitale sporite, o serie de procese precum ştatele de plată, managementul beneficiilor, evaluarea performanţelor anagajaţilor sau chiar procesul de recrutare urmând să fie complet automatizate.
Conform Institutului Naţional de Statistică, nevoia de forţă de muncă înalt calificată este foarte mare, astfel că între 2018-2030 va exista o creştere cu 60% a numărului de persoane calificate.
De altfel şi raportul ABSL din 2023 precizează că cele mai importante criterii de profesionale de angajare in viitor vor fi cunoştinţele tehnice, urmate de abilităţi digitale şi cunoaşterea limbilor străine.
"În ultimii ani se vorbeşte din ce in ce mai mult şi de abilităţile soft. Până în 2030 peste 60% dintre necesităţile joburilor viitoare se vor concentra pe aceste competenţe. Creativitatea, munca în echipă şi acceptarea diversităţii vor conta enorm în următorii zece ani, la fel ca şi empatia pentru cei din jur. De asemenea, potrivit experţilor, pentru a avea acces la un loc de muncă bine plătit candidatii vor trebui să aiba un plan de dezvoltare profesională bine conturat, pe care să se axeze şi pe care să îl exprime, o bună cunoaştere a organizaţiei şi a culturii acesteia, dar şi a industriei şi nu în ultimul rând încrederea în sine", spune Cristian Cilibiu, reprezentant ABSL.
Potrivit ABSL, în următorii 5-10 ani vom asista la un fenomen evident de flexibilizare a muncii. Trendul acesta se simte deja, conceptul de contingent workforce este tot mai actual şi este adus de atât specialiştii cat si de generatia Z care apreciază flexibilitatea. Conform raportului ABSL 14% dintre angajaţii industriei au sub 25 de ani, iar 67% au intre 25-40 de ani.
"Vom vedea un număr din ce în ce mai mare de angajaţi şi experţi care nu mai sunt dispuşi să se angajeze cu contracte pe termen lung. Oameni care, dupa o experienţă lungă corporatistă, îşi doresc mai multă flexibilitate. Vor alege job-uri / proiecte de scurtă durată. Comportamente similare vedem şi la generaţia tânără care doreşte mai mult timp liber, se mută mai rapid de pe un job pe altul, se ataşează mai puţin de un angajator pe lungă durată. Pentru angajatori acomodarea acestor nevoi nu este deloc uşoară pentru că înseamnă o schimbare majoră a modelului de lucru, a organizării muncii, a culturii organizaţionale. Însă vine cu beneficiul accesului la aceasta masa de candidaţi de care angajatorii au mare nevoie", spune Cătălina Magui, Director HR, Societe Generale Global Solution Centre, companie membră ABSL.
Specialiştii ABSL consideră că generaţia Z are nevoie de un proces mai bun pentru dobândirea unor abilităţi practice, aplicate şi actualizate cerinţelor din piaţa muncii, de adaptarea programelor şcolare timpului pe care îl trăim, de mai mult accent pe experimentare versus teorie, lucru pe proiecte aplicate, facilitare autentică şi consiliere în carieră, de la stagii mai timpurii.
"Creşterea profesioniştilor din această industrie şi menţinerea lor în România reprezintă garanţia viitorului nostru. Îmbunătăţirea unui sistem de învăţământ necesită timp îndelungat, iar aceasta ar trebui să fie o prioritate pentru orice guvern. ABSL are două iniţiative in acesta zona: consiliere în carieră pentru elevi de liceu şi adaptarea curriculei universitare la nevoile mediului de business, proiect dedicat studenţilor si profesorilor. Însă iniţiativele private nu pot suplini sau înlocui un proiect centralizat de adaptare a învăţământului la cerinţele actuale si viitoare din economie", spune Cătălin Iorgulescu, Vice Preşedinte ABSL.
Peste 200.000 de angajaţi lucrează în prezent în industria serviciilor pentru afaceri şi se estimează că numărul acestora va creşte cu 10% până la finalul acestui an.