• Kazahstan investeşte 20 miliarde euro să-şi modernizeze economia
După ce a dezvoltat reţeaua de transport feroviar de marfă din mai multe ţări europene, legând, într-o perioadă de 12 ani, Marea Nordului de Marea Neagră şi de Marea Adriatică, Grupul Grampet, controlat de Gruia Stoica, intenţionează să intre şi în Kazahstan, pentru a ajunge la Marea Chinei de Est şi, respectiv, la Oceanul Indian.
În cadrul ceremoniei de inaugurare a Consiliului de Afaceri România-Kazahstan, al cărei preşedinte este chiar Gruia Stoica, acesta a precizat: "Am creat o coloană vertebrală în Germania, Aus-tria, Ungaria, România, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Moldova şi Ungaria. Următorii paşi sunt îndreptaţi către Cehia şi Slovacia şi intenţionăm ca, la anul, să facem legătura cu Rotterdam şi cu Grecia. România este singura din Europa care poate face legătura cu Turcia, în ceea ce priveşte transportul de mărfuri. Intenţionăm ca din portul Constanţa să facem poarta de intrare în Comunitatea Europeană. Dorim să ajungem la Marea Chinei de Est şi la Oceanul Indian, coridorul fiind prin Kazahstan. Prin Marea Nordului, avem legătura cu Oceanul Atlantic".
Grupul Grampet are în plan să producă vagoane de marfă în Kazahstan şi să modernizeze vagoane de călători, după cum a precizat domnia sa, adăugând: "Am modernizat un tren în Moldova, dar sunt 906 trenuri în spaţiul CSI".
"Vrem ca o parte din aceste produse să le modernizăm aici, în România, fapt care ar duce la crearea unui număr de 1.000 de locuri de muncă. Dacă vom moderniza 50% dintre ele, veniturile în România vor ajunge la 1,5 miliarde euro".
Gruia Stoica a spus că va deschide multe căi de comunicare cu Kazahstan, "având în vedere că acest stat este platforma de dezvoltare în Asia Centrală, iar România este poarta de intrare în Europa".
"Suntem în tratative de mai multă vreme, dar am încetinit puţin lucrurile din cauza crizei. Acum dorim să insis-tăm, cu ajutorul domnului ambasador, pentru că statul kazah are de reparat foarte multe vagoane de marfă şi călători", a mai precizat şeful Grampet.
Domnia sa a specificat că poartă negocieri şi cu autorităţile din Moldova, pentru două depouri, unde ar putea fi create alte 1.000 de locuri de muncă.
Întrebat dacă intenţionează să cumpere companiile de transport feroviar de marfă din Grecia şi Bulgaria, preşedintele noului Consiliu de Afaceri a subliniat că Grupul Grampet este interesat de orice oportunitate care se iveşte în această zonă, unde intenţionează să fie lider.
"În Bulgaria deja au retras caietele de sarcini şi vor să creeze alte condiţii de participare, pentru că nu a fost nimeni interesat să cumpere, iar în Grecia interesul nostru este să ajungem în portul Pireu", a spus Gruia Stoica, adăugând că nu va intra în politică, întrucât este "un tehnician şi această structură nu se potriveşte cu politica".
• Gruia Stoica: "Mi s-a propus acum două săptămâni să fiu preşedintele Consiliului şi am acceptat imediat"
Gruia Stoica a precizat că i s-a propus să ocupe funcţia de preşedinte al Consiliului de Afaceri România-Kazahstan în urmă cu două săptămâni şi că a acceptat imediat, "ca pe un lucru natural".
Potrivit oficialilor prezenţi, ieri, la ceremonia de inaugurare a noului Consiliu, înfiinţarea acestei structuri este mărturia faptului că cele două ţări au o relaţie strategică.
Gruia Stoica este de părere că acest Consiliu va avea un rol esenţial în relaţia dintre cele două ţări şi în mod special în relaţia pe care statul kazah o are cu Grupul Grampet.
Talgat Kaliyev, ambasadorul Republicii Kazahstan în România, a declarat: "Cooperarea România-Kazahstan intră într-o eră nouă. Kazahstan va transporta 64 de milioane de tone de petrol prin Marea Neagră până în 2020, iar România este punct strategic. În acel moment, statul kazah va deţine 10% din petrolul mondial.
Kazahstan este interesat să caute noi surse de transport. (...) Până în 2020, vrem să creştem capacitatea de trans-port de marfă până la 50 de milioane de tone. (...) Îi invit pe oamenii de afaceri români să fie vizibili în planul pe termen lung de modernizare a economiei statului kazah".
Potrivit ambasadorului, investiţiile străine din Kazahstan reprezintă 70% din totalul investiţiilor străine din Asia Centrală.
Excelenţa Sa Talgat Kaliyev a mai spus că statul kazah vrea să construias-că 4.000 de km de autostradă, într-o perioadă de trei ani, care va lega China de Sankt Petersburg. Tot în trei ani, Kazahstan a realizat alţi 5.000 de km de autostradă.
Guvernul kazah a decis să investeas-că 20 miliarde euro, în următorii ani, în modernizarea economiei.
Kazahstan este principalul partener economic al României în Asia Centrală, situându-se între primele trei economii mondiale ca rată de creştere economică, în 2011 şi 2012. Această ţară este şi principalul investitor străin în economia românescă.
Conform statisticilor Băncii Mondiale, în acest an, Kazahstan a urcat pe poziţia 47, de pe locul 58, în rândul economiilor mondiale, ca principală destinaţie a investiţiilor şi ca locaţie de prim rang pentru derularea afacerilor.
Consiliul de Afaceri România-Kazahstan este al doilea consiliu de afaceri organizat în ţara noastră, în ultimii 20 de ani, după Consiliul Româno-American, având rolul de a promova schimburile bilaterale şi de a întări cooperarea dintre cele două economii.
1. Felicitari!
(mesaj trimis de mishu88 în data de 05.10.2012, 14:06)
Atat timp cat se creaza locuri de munca si se sprijina implicit educatia si pastrarea tinerilor in Romania, acest om ar merita sa i se acorde sprijin din toate punctele de vedere!