Compania aeriană airBaltic din Riga, Letonia, este aşteptată să îşi lanseze oferta publică iniţială (IPO) în al doilea trimestru al anului curent şi a ales în acest sens Bursa de Valori din Londra (London Stock Exchange), spun surse citate de Bloomberg, potrivit ch-aviation.com
De asemenea, compania are în vedere o listare duală, Bursa din Riga (Nasdaq Riga) fiind candidatul probabil.
Compania aeriană speră să strângă 300 de milioane de euro (327 de milioane de dolari) prin IPO. Guvernul Letoniei intenţionează să păstreze un pachet minoritar după listare, respectiv 25% plus o acţiune. Statul leton deţine în prezent un pachet de 97,97% din airBaltic.
Operatorul german de transport aerian Lufthansa, care a acceptat recent să investească 14 milioane de euro pentru o participaţie de 10% în airBaltic, va păstra cel puţin 5% din companie în urma IPO, notează sursa citată.
airBaltic a înregistrat o pierdere netă de 118,2 milioane de euro în 2024, în contrast cu profitul de 33,7 milioane de euro obţinut în 2023. Veniturile, însă, au crescut de la 668 de milioane de euro în 2023 la 747,6 milioane de euro în 2024. airBaltic a transportat 5,1 milioane de pasageri prin reţeaua sa în 2024, cu 13% mai mult decât în anul precedent.
Compania aeriană a adus în atenţie faptul că, anul trecut, cele mai mari provocări cu care s-a confruntat au fost concurenţa sporită, consecinţele războiului din Ucraina şi problemele cu motoarele Pratt & Whitney. Avioanele Airbus din familiile A320neo şi A220 echipate cu motoare Pratt & Whitney s-au confruntat cu multiple probleme tehnice, cele mai serioase fiind defectele componentelor interne, în special ale discurilor şi palelor turbinei de înaltă presiune. Compania aeriană se aşteaptă ca aceste probleme să dureze pe tot parcursul anului 2025, dar şi în 2026.
Deprecierea accelerată a motoarelor Pratt & Whitney a provocat un impact financiar negativ în 2024, estimat la 40,5 milioane de euro, care este aşteptat să ajungă la 80 de milioane de euro în 2028.
Potrivit ch-aviation, airBaltic operează 50 de avioane A220-300, 13 dintre acestea fiind momentan inactive. Alte 40 de aparate de zbor sunt comandate de către operatorul de transport.
Martin Gauss, preşedinte şi CEO al airBaltic, declara în august 2024: "Pentru prima dată în istoria companiei, airBaltic intenţionează să opereze o flotă de aproape 100 de aeronave A220-300, iar aceste opţiuni exercitate sunt următorul pas în direcţia corectă. De-a lungul anilor, acest tip de aeronavă şi-a dovedit capacităţile operaţionale şi valoarea - a fost baza operaţiunilor noastre şi a jucat un rol esenţial în povestea de succes internaţională a airBaltic. Prin confirmarea acestor opţiuni de cumpărare, ne consolidăm sprijinul ferm şi încrederea în programul A220 şi aşteptăm cu nerăbdare extinderea flotei noastre în următorii ani".
Compania aeriană letonă are o istorie îndelungată în operarea Airbus A220-300, fiind client de la lansarea aeronavei, în 2016. Din 2020, compania aeriană operează o flotă exclusivă A220. airBaltic este cel mai mare client A220 din Europa. A220 este cel mai modern avion de linie din clasa sa, transportând între 120 şi 150 de pasageri pe zboruri de până la 6.700 km. Avionul are cea mai mare cabină, scaune şi ferestre din clasa sa, asigurând un confort superior.
Opinia Cititorului