ALEXANDRU PĂUNESCU, CSALB: "Consumatorii să se gândească de două ori înainte să amâne plata ratelor"

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 4 februarie 2021

"Consumatorii să se gândească de două ori înainte să amâne plata ratelor"

Debitorii ar trebui să se gândească de două ori înainte să acceseze programele de amânare la plată a ratelor bancare, este de părere Alexandru Păunescu, Preşedintele Colegiului de Coordonare al Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Domnia sa a precizat, ieri, în cadrul unei video-conferinţe, că cei care apelează acum la această soluţie vor avea de plătit rate mai mari, ulterior: "Foarte mulţi dintre consumatori fie au accesat deja variantele de moratoriu la îndemână puse la dispoziţie de bănci sau de govern, fie se gândesc sa facă acest lucru. Sunt foarte mulţi debitori cu probleme şi este bine să fie în cunoştinţă de cauză atunci când aleg să facă acest pas. (...) Avem deja un caz al unui consumator care a ajuns la capătul celor nouă luni şi a încercat să rezolve problema prin CSALB. Este un paleativ amânarea ratelor, o soluţie temporară. O amânare a unui deznodământ destul de nefericit. Este foarte important de menţionat că există obligaţii de plată care vor fi amânate dar vor fi adăugate la rată şi aceasta va creşte cu câteva procente. Sunt oameni pentru care câteva procente adăugate la rată înseamnă foarte mult. Aceştia trebuie să ştie că există CSALB, în cazul în care nu reuşesc să găsească o soluţie împreună cu banca. Primul pas este legătura cu banca, apoi soluţionarea amiabilă, prin intermediul Centrului.

Avantajele la noi sunt că încercăm să găsim o soluţie de compromis, adresând fiecare debitor în parte. Debitorii trebuie să înţeleagă faptul că nu trebuie să se raporteze la ceea ce s-a întâmplat în cazul altor consumatori. Au fost cazuri în care debitorii au câştigat zeci de mii de euro şi cazuri în care au câştigat câteva mii de euro. Soluţiile sunt personalizte, negocierile sunt personalizate, iar alternativa ar putea fi zero. Alternativa este să meargă în instanţă, care înseamnă necesitatea unui avocat, termene lungi în instanţă etc. (...)

Este aproape clar că mulţi dintre debitori nu vor mai putea să îşi plătească ratele după ce se va încheia perioada de amânare a plăţii acestora şi ceea ce ne dorim noi este să nu crească numărul cererilor din instanţă. Perioada pandemiei a dublat termenle în instanţă, iar noi putem rezolva amiabil. După ce vor fi trecut toate moratoriile (...), cei cu probleme vor fi tot mai mulţi şi noi sperăm să se rezume la soluţionarea amiabilă cu băncile, mai ales că în instnaţă nu ştiu ce ar putea invoca".

Potrivit lui Liviu Fenoghen, director CSALB, Centrul colaborează cu un număr de 19 conciliatori, care nu sunt încărcaţi la capacitatea maximă, existând posibilitatea de creştere a efectivului conciliatorilor odată cu majorarea numărului de cereri şi dosare.

De asemenea, CSALB încearcă să eficientizeze şi aplicaţia de soluţionare online a litigiilor, prin care, anul trecut, au fost gestionate mult mai multe cereri în comparaţie cu 2019.

IFN-urile - încă reticente să colaboreze cu CSALB

Instituţiile financiare nebancare (IFN) încă nu vor să colaboreze CSALB, au semnalat, ieri, reprezentanţii Centrului, subliniind: "În rândul IFN-urilor există încă inerţia de a nu da curs negocierilor solicitate de clienţii lor. Acest fapt vine, probabil, şi din valoarea mai mică a contractelor de credit din această piaţă, comparativ cu piaţa bancară. Credem că nu suma beneficiilor trebuie să fie un criteriu de acceptare a concilierii, ci mulţumirea consumatorului şi fidelizarea acestuia. Există şi exemple pozitive în piaţa IFN-urilor. Provident, una dintre cele mai mari Instituţii Financiare Nebancare din România, s-a angajat pentru un parteneriat mai consistent în anul 2021 cu CSALB. Pentru o astfel de colaborare invităm şi celelalte IFN-uri; să vadă concilierea relaţiei cu clienţii lor drept o strategie de business pe termen lung. Anul trecut doar două IFN-uri au acceptat negocierea cu consumatorii (Credit Europe Ipotecar IFN şi Axi Finance IFN)".

Alexandru Păunescu a adăugat: "Sperăm ca angajamentele încheiate să se tranforme în dosare. Sunt situaţii în care cererile consumatorilor care vin dinspre segmental IFN-urilor se pretează la soluţionarea alternativă, chiar dacă, în general, condiţiile contractuale ale acestor instituţii sunt total altele decât cele ale băncilor. Avem un potenţial de creştere important pe acest domeniu, pentru că pornim de la o cifră extrem de mică".

În opinia conducerii CSALB, consumatorii pot considera că soluţia generală, pentru orice problemă întâmpină în relaţia cu banca sau IFN-ul, este solicitarea unei negocieri cu instituţia financiară, în cadrul CSALB. În acest context, recomandările Centrului pentru consumatori sunt următoarele: "Consumatorii trebuie să fie atenţi la costurile asociate amânării ratelor! Cei care nu se încadrează în condiţiile Ordonanţei (au restanţe, au depăşit termenul de 9 luni, au contractul de credit semnat după 30 martie 2020) sau constată de pe acum că nu vor putea plăti rata după expirarea perioadei de amânare, se pot adresa CSALB. Important este să nu înregistreze întârzieri la plată în raport cu banca! În plus, moratoriile legislative oferă soluţionare standard pentru toţi consumatorii. Soluţiile obţinute în cadrul CSALB sunt personalizate. De aceea, nu trebuie să compare propria situaţie cu soluţiile obţinute de alţi consumatori, ci să solicite în cadrul negocierilor o rezolvare adaptată propriilor nevoi".

În acelaşi timp, specialiştii din cadrul CSALB recomandă băncilor să menţină sau să crească implicarea în concilierea disputelor pe care le pot avea cu clienţii lor, persoane fizice, prin intermediul CSALB şi să colaboreze cu Centrul, mai ales în contextul crizei sanitare: "Considerăm că este important şi oportun orice sprijin pe care o bancă îl poate oferi unui consumator, indiferent că o face ca urmare a aplicării cadrului normativ actual, după analiza unei cereri transmise prin intermediul CSALB sau dacă negociază direct cu consumatorii şi obţin împreună o soluţie amiabilă. Clasarea cererii ar trebui să fie ultima opţiune. Remarcăm că în 2020 rata de clasare în cadrul CSALB, pentru tot sistemul bancar, este în scădere: 28% în 2020 faţă de 31% în 2019. Vestea bună este că media cererilor clasate în mod nejustificat de primele 5 bănci (în ordinea numerică a cererilor primite) este de 17%. Adică este un procent mai bun decât cel recomandat de CSALB anul trecut, de maximum 20%. Recomandăm pentru acest an ca toate instituţiile financiar-bancare şi nebancare să aibă ca obiectiv acest plafon maxim de clasare de 20%, mai ales că acest lucru ar consolida încredere consumatorilor în sistemul financiar-bancar".

Reprezentanţii CSALB susţin că, până acum, Centrul a colaborat foarte bine cu băncile din top 5 cele mai mari instituţii de credit din piaţă, printre care BCR, BRD Groupe Societe Generale şi ING Bank, venind din urmă şi Raiffeisen Bank.

Alexandru Păunescu, Preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, a declarat: "Toate mesajele noastre din ultimul an către consumatori au îndemnat la prudenţă faţă de amânarea ratelor şi au amintit de beneficiile negocierii în cadrul CSALB, în situaţia în care problemele se menţin şi după perioada celor 9 luni de amânare. (...) Anul trecut, numărul cererilor adresate CSALB a crescut, iar al dosarelor a scăzut, deoarece moratoriile legislative şi private au trimis consumatorii direct la bănci - aceasta fiind cea mai simpla cale de rezolvare. Pe de altă parte, în cadrul CSALB, atât beneficiile, cât şi valoarea medie a dosarelor au crescut, semn că avem mai multe negocieri în care băncile sunt dispuse să facă mai mari concesii consumatorilor. Sperăm ca acest trend să se consolideze în 2021, iar exemplul băncilor deschise spre astfel de soluţii să fie luat atât de IFN-uri, cât şi de băncile mai puţin dispuse să negocieze cu clienţii lor persoane fizice".

Valoarea beneficiilor obţinute din negocierile prin CSALB a depăşit 4 milioane euro, în cei cinci ani de activitate a Centrului

Valoarea beneficiilor obţinute din negocierile consumatori-bănci/IFN în cei cinci ani de activitate ai CSALB a depăşit 4 milioane de euro. În condiţiile reducerii numărului de dosare şi a recordului valoric în ceea ce priveşte beneficiile obţinute anul trecut, a crescut valoarea medie a beneficiilor per dosar finalizat prin împăcarea părţilor (hotărâre). Dacă în 2019 valoarea medie/hotărâre era de 2.700 de euro, în 2020 a fost de 3.700 de euro. Astfel, valoarea medie a beneficiilor obţinute în cadrul negocierilor dintre instituţiile de credit şi clienţi intermediate de CSALB a crescut cu aproape 40%, de la an la an, conform surselor citate. Acestea au adăugat că 69% dintre dosarele încheiate prin împăcarea părţilor au valoarea beneficiilor sub 5.000 de Euro (faţă de 82% în 2019). Pentru 31% dintre dosarele încheiate prin împăcarea părţilor valoarea beneficiilor depăşeşte 5.000 de euro (faţă de 18% în 2019).

în 2020, până la 3.700 de euro. Anul trecut, beneficiile totale rezultate din negocierile consumatori-bănci au depăşit 1,3 milioane de euro, fiind cele mai mari din cei cinci ani de activitate ai CSALB, după cum au anunţat reprezentanţii Centrului.

Conform informaţiilor prezentate în cadrul video-conferinţei, numărul cererilor conforme înregistrate în 2020 marchează o creştere cu aproximativ 18%, în raport cu anul precedent. Numărul dosarelor (cereri acceptate de bănci/IFN spre negociere în 2020 vs. 2019) înregistrează o scădere de 14 procente, în timp ce numărul cererilor soluţionate amiabil în 2020 (direct de părţi, dar după sesizarea CSALB) a înregistrat o creştere cu 32% faţă de anul anterior.

Procentul cererilor clasate din total a scăzut la 28% în 2020 (de la 31% în 2019, respectiv 45% în 2018), multe dintre solicitări fiind clasate din motive obiective, conform reprezentanşilor CSALB: "Astfel, 435 de cereri au fost respinse de bănci pentru că se refereau la radierea din Biroul de Credit, erau solicitări referitoare la creditele de tip Prima Casă, prima de stat, creanţe cesionate, adică se refereau la situaţii pentru care există legislaţii speciale. În cazul a 260 de cereri clasate de bănci, considerăm că motivele de respingere invocate sunt nejustificate".

În 2020, consumatorii au trimis către IFN-uri 576 cereri, dintre care doar 22 s-au transformat în dosare (au fost acceptate pentru negociere), alte 63 fiind soluţionate amiabil (fără parcurgerea procesului de conciliere).

Opinia Cititorului ( 14 )

  1. IAR A IESIT NEPOTU LU MANOLE SA DEBITEZE NASTRUSNICII????

    1. Din primavara are o groaza de treaba de facut: de sapat via de la Dragasani, de taiat cordite, de stropit...se mai balaceste si el acum pe "onlain", ca pana la vara, pana da bobul de tzatza-caprei, nu mai pupa "social media".

    Niciodata nu am inteles pentru ce isi amana iobagii ratele.

    Ce spera ei sa se intample peste 9-12 luni, cand se vor apuca de platit o rata mai mare. Le va creste salariul sau ce?

    Doamne fereste! 

    1. Vezi, cam asta este diferenta dintre tine si un om inteligent. Nu poate plati acum, dar poate peste un an. Simplu, nu este vorba despre speranta *desi, poate fi si asta), ci despre o schimbare de situatie pe care o cunoaste fiecare, in cazul sau, dar tu nu o poti imagina.

      Hai, vino tu, invatatorule: "Tineti minte ce va spun!"

      Semidoct betiv, debitand imbecilitati pe ton profetic. 

    consumatorii sa se gandeasca de 2 ori INAINTE SA AIBA RATE

    1. Știi cum se numesc cei care au rate în bănci? RATAȚI.

      :) ca joc de cuvinte, ca gluma , e una buna :) m-ai facut sa rad pe bune desi si eu am rate :)

      regret? evident nu. 

      in cazul meu costul creditului (proiectia teoretica integrala a costului creditului) e inferior cu aproximativ 60% castigului mark-to-market pe piata acum al activului imobiliar detinut.  

      mi-am asumat o doza de risc si am castigat.  

      totusi, dupa ce voi inchide creditul nu ma mai ating de credite.

      am avut norocul de a-mi fi pastrat robor 3m la credite.... vai de mama si fundul celor cu ircc :) in cazul lor cu prima ocazie a unei crize serioase vor vedea ce inseamna volatilitate a dobanzilor.  

      * prima ocazie a unei crize serioase:

      din Aprilie sau din Septembrie 2020.  

      sau din Martie 2021 incolo ....  

      vedem unde pocneste nuca :)  

      p.s. sa aveti banuti stransi pentru rambursari partiale de credit. Va fi nevoie. Asa zic eu :) .  

      Dar nu va speriati , nu e (inca) criza aia MARE. Sper...  

      Criza "aia mare" - un bear market pe burse (cu impact si pe dobanzi) mai are de asteptat, cred.  

      Dar cine stie, poate ma insel si ne aflam in stadiile initiale ale unui bear market de aproximativ 1 an , maxim un an jumate.

      Caz in care... Doamne ajuta!  

      cine ajunge neciufulit financiar in Iunie 2022 sa se pupe pe frunte ca in desene animate (daca reuseste) :)) ... inseamna ca a scapat nevatamat! :)

      *din Aprilie sau din Septembrie 2021.

      Deci termenele pentur pocnit o criza sunt:  

      Martie 2021 

      Aprilie 2021 

      Septembrie 2021 

      p.s. mai greu dupa o zi de munca... ma cred inca in 2020 :))) 

      Nu toata lumea isi permite sa spuna ca 60,000 EUR e un gunoi, un nimic cum ziceai tu pe aici in comentariile la alt articol. In orice caz, mare noroc ca au pierdut nazistii razboiul. Altfel nu stiu ce ne faceam, intr-o societate fara camatarie.

      depinde unde isi arunca fiecare unditele de pescuit si care sunt tintele fiecaruia.

       

      cuiva 100 euro poate parea o avere nemarginita, in timp ce pentru altcineva inseamna maruntis deranjant in buzunar.  

      Sumele sunt o poveste relativa. Da, 60.000 euro nu mi se pare ceva uimitor de impresionant. Ok, nu e chiar gunoi (cum am zis) dar... nu e ceva care sa imi provoace fiori sau sa ma bage in exercitii de admiratie :) . 

       

      Totul tine de tintele fiecaruia (si MAI ALES !!!! ... de ce face fiecare pentru a le atinge - nopti nedormite ca sa inveti si sa dai examene, eforturi prelungite - intotdeauna facand inca nitel extra peste puterile tale, week-end-uri si sarbatori legale muncite, inexistenta unor vacante in afara tarii, etc...si economii + investitii ...la nivele ce pot parea satanice si nebune celor din jur... de asemenea adauga exercitiul tinerii in familie a unui buget lunar unde primul gest dupa ce va luati salariile - cei din familie - e sa va platiti pe voi prin economiile pe care le realizati , dupa determinarea costurilor lunare neevitabile). 

      Depinde de optiunile fiecaruia.  

      Tintele mele se misca in urmatoarea decada undeva intre 500 mii euro si 2 milioane euro (pana in 2030 +/-).  

      "si economii + investitii ...la nivele ce pot parea satanice si nebune celor din jur"

      fara economii si investitii nimeni nu poate aspira la o arie tinta de genul 500 mii euro - 2 milioane euro in 10 ani.  

      din salariu nu putem obtine asa ceva (decat daca faci parte din stratul de 0.01% de foarte sus).  

      doar economiile si investitiile (mai ales!) ne pot duce sus.  

      dar si investitiile (la bursa de exemplu) se fac cu cap si cand e momentul. Si dividendele anuale nu le retragi sa le papi cu iubita la mare si de dividende cumperi alte actiuni - si asta intotdeauna , an de an ... bagand noi bani din salariu in bursa , luna de luna pana nu mai poti!  

      Si dupa o decada da, poti atinge o suma mai impresionanta!  

      Dar trebuie utilizata o combinatie de stil de viata de :  

      - maximizat venituri salariale 

      - controlat si minimizat cheltuieli  

      - economii realizate - sa devina natural ca respiratia sa faci economii 

      - INVESTITII REALIZATE! sa devina natural ca respiratia sa investesti.  

      Urmatorul pas e sa atingi zeci de mii de euro, sute de mii apoi si ...cu un pic de noroc si multa munca... milioane de euro.  

      De exemplu NU ACUM! Cand e un top in constructie... :)  

      "De exemplu NU ACUM! Cand e un top in constructie... :) "

      ma refeream la o investitie pe bursa acum, lunile astea... bursele isi mananca ultimii pasi de crestere inainte de o corectie mai serioasa (gen ... cadere de 2 cifre procentuale). 

Comanda carte
Gala BURSA 2024
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

29 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9771
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7129
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3526
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9807
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.3744

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
contragarantare.ro
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb