Consiliul Concurenţei (CC) a amendat Liga Profesionistă de Fotbal (LPF), precum şi firmele Avenir Telecom şi Euronet Services, cu sume totalizând 705.079 lei (circa 156.340 euro) pentru nerespectarea angajamentelor pe care şi le-au asumat în timpul investigaţiilor în care au fost implicate, potrivit unui comunicat al CC.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a declarat: "Este pentru prima dată când aplicăm amenzi pentru nerespectarea angajamentelor. Scopul finalizării unei investigaţii prin acceptarea unor angajamente este restabilirea rapidă a mediului concurenţial. Formularea de angajamente este o iniţiativă a companiilor implicate şi orice modificare ulterioară a acestora sau a modului de aplicare se face doar în urma unei decizii a autorităţii de concurenţă".
CC a finalizat, în 2012, două investigaţii privind posibile înţelegeri anticoncurenţiale între Orange, Vodafone şi Cosmote, pe de o parte, şi, pe de altă parte, toţi distribuitorii acestora de produse preplătite de telefonie mobilă (aproximativ 150 de firme), după ce societăţile implicate şi-au asumat o serie de angajamente de a încheia contracte care să conţină prevederi care să stimuleze competiţia.
Companiile au implementat angajamentele pe care şi le-au asumat, iar studiile realizate în procesul de monitorizare au arătat că, faţă de 2012, în 2014 utilizatorii erau foarte multumiţi de produsele prepay, inclusiv de preţul acestora, menţionează autoritatea de concurenţă.
Cu toate acestea, au existat şi excepţii, punctează CC. Astfel, "companiile Avenir Telecom şi Euronet Services nu au modificat contractele cu sub-distribuitorii lor de produse preplătite de telefonie mobilă în termenul maxim prevăzut şi, ca urmare, au fost amendate cu 298.905 lei şi, respectiv 220.510 lei. Reamintim că prevederile care au generat îngrijorări concurenţiale şi pe care companiile aveau obligaţia de a le elimina de pe întreg lanţul de distribuţie, în termen de maxim 9 luni, vizau posibilitatea de a stabili preţul de revânzare al produselor preplătite de telefonie mobilă, declararea şi autorizarea punctelor de vânzare ale partenerilor comerciali, obligaţiile de non-concurenţă", se mai arată în comunicat.
În plus, atât operatorii de telefonie mobilă, cât şi distribuitorii lor de produse s-au angajat ca, la selectarea distribuitorilor/sub-distribuitorilor acestora, să aplice un set de principii şi reguli de selecţie "transparente şi nediscriminatorii".
LPF a fost amendată cu 185.664 lei pentru că nu a respectat angajamentele pe care şi le-a asumat, referitoare la drepturile de difuzare a meciurilor de fotbal în sezoanele competitionale 2011-2012, 2012-2013, 2013-2014, informează CC.
Consiliul Concurenţei a constatat că LPF "a încălcat angajamentele prin faptul că nu a vândut drepturile de televiziune aferente pachetelor 3, 4, 5, 6, 7 şi 9 prin intermediul unei licitaţii deschise, transparente şi nediscriminatorii, ci sub forma unui singur pachet de drepturi. De asemenea, LPF a cesionat anumite categorii de drepturi cu caracter exclusiv, deşi angajamentele asumate prevedeau cesionarea cu titlu neexclusiv a acestor categorii de drepturi. În ceea ce priveşte drepturile de transmisie directă radio, LPF le-a cesionat exclusiv către Societatea Română de Radiofuziune, printr-un contract încheiat pe o perioadă de trei ani, neexistând o pachetizare a meciurilor".
În prezent, în urma unei plângeri, autoritatea de concurenţă derulează o nouă investigaţie asupra modului în care LPF a vândut drepturile de televizare ale meciurilor din Liga I.
CC menţionează că LPF a vândut drepturile de televizare ale meciurilor de fotbal din Liga I către Intel Sky Broadcast LTD, pentru o perioadă de 5 ani, iar compania a decis să le valorifice prin două posturi de televiziune în regim "cu plată". Este vorba despre Look TV şi Look Plus.
"Investigaţia nu vizează modalitatea în care compania Intel Sky Broadcast LTD valorifică aceste drepturi de televizare, ci comportamentul membrilor LPF", precizează autoritatea de concurenţă, care subliniază că acceptă angajamente doar în situaţia în care acestea sunt o măsură mai eficientă decât continuarea investigaţiei.
"Neîndeplinirea angajamentelor devenite obligatorii prin decizie a Consiliului Concurenţei constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării", conchide CC.