Mai multe tranzacţii majore care implică companii de lux au avut loc în ultimul trimestru din 2020, ceea ce îi determină pe analişti să anticipeze că vor avea loc multe fuziuni şi achiziţii în domeniu, în următoarele luni.
Titanii luxului, investitorii de capital privat şi conglomeratele chinezeşti sunt în fruntea clasamentului privind aceste tranzacţii, potrivit journal.hautehorlogerie.org, care menţionează că, în timp ce retalierii au fost închişi anul trecut din cauza pandemiei de Covid-19, liniile de producţie - goale, iar turismul aproape inexistent, în ultimul trimestru a avut loc o serie de tranzacţii majore în sectorul luxului, iar acesta pare să fie doar începutul.
Francesca Di Pasquantonio, analist pentru piaţa de lux în cadrul Deutsche Bank, afirmă: "Pandemia s-a adăugat presiunilor pe partea cererii, astfel că au fost foarte puţine mărci câştigătoare anul trecut. Acest lucru creează condiţiile favorabile pentru fuziuni şi achiziţii în domeniul luxului".
Sursa aminteşte de achiziţia de către LVMH Moet Hennessy - Louis Vuitton SA din Franţa, cea mai mare companie de lux din lume, a Tiffany & Co. din SUA pentru 15,8 miliarde de dolari. Aceasta este cea mai recentă tranzacţie din domeniu şi, totodată, cea mai mare până în prezent.
LVMH a încheiat săptămâna trecută afacerea de preluare a producătorului american de bijuterii Tiffany, după ce acţionarii au aprobat un preţ de 15,8 miliarde de dolari. Chiar şi după reducerea cu 400 de milioane de dolari a preţului, negociată de conglomeratul francez LVMH, aceasta este cea mai mare achiziţie realizată vreodată în sfera luxului. Bernard Arnault, preşedintele - director executiv al LVMH, poate fi mulţumit de achiziţia sa, spun analiştii, amintind că Tiffany a anunţat vânzări record de sărbători, mai precis un plus de 2% pentru noiembrie şi decembrie 2020, faţă de anul anterior. (A.V.)
Totodată, vânzările sale online au crescut cu 80%, iar livrările către China - cu 50%.
LVMH nu este singurul exemplu. VF Corporation, care deţine mărcile Timberland, Vans şi The North Face, a cumpărat în noiembrie anul trecut brandul de îmbrăcăminte Supreme pe 2,1 miliarde de dolari, iar în decembrie, Moncler, un brand italian cunoscut pentru jachetele sale de lux, a preluat marca de îmbrăcăminte pentru bărbaţi Stone Island pe 1,4 miliarde de dolari. Totodată, Richemont, Alibaba şi Kering au decis o investiţie de un miliard de dolari în Farfetch.
În opinia analiştilor, există toate condiţiile pentru "o rafală" de fuziuni şi achiziţii în următoarele luni pe piaţa de lux, mai ales că societăţile din domeniu dispun de numerar. Cele mai recente rapoarte semestriale arată că producătorul elveţian de bijuterii de lux Richemont are o poziţie de numerar netă de 2,1 miliarde euro, producătorul francez de articole de lux Hermes - de 3,7 miliarde euro, iar producătorul eveţian de ceasuri Swatch Group - puţin sub un miliard de franci.
Firmele de capital privat - precum CVC Capital, care a preluat pachetul de control al Breitling sau al Carlyle Group, noul proprietar al furnizorului pentru industria de ceasuri şi tehnologie Acrotec - sunt, de asemenea, într-o poziţie de invidiat, spun analiştii. Potrivit Bloomberg, companiile de investiţii au de cheltuit 1,6 trilioane de dolari, iar marjele ridicate fac din brandurile de lux o ţintă principală a acestora.
• Cea mai mare parte a fuziunilor şi achiziţiilor din 2021 - integrări pe verticală
Cea mai mare parte a tranzacţiilor de fuziuni şi achiziţii din 2021, pe piaţa luxului, sunt prognozate să fie pe integrare verticală (cum a fost preluarea în iunie a anului trecut a Helios de către Sellita), consolidare care pune accent pe expunerea în Asia şi pe generaţiile mai tinere, respectiv pe dobândirea de experienţă în domeniul digital.
Conform analiştilor, companiile chinezeşti îşi doresc partea lor din "tortul" fuziunilor şi achiziţiilor, şi nu doar nume mari din domeniul luxului. De menţionat că firma de capital privat LionRock Capital, cu sediul în Hong Kong, a achiziţionat o participaţie majoritară la lanţul britanic de pantofi Clarks pentru 140 de milioane de dolari, la sfârşitul anului 2020, iar preluarea producătorului elveţian de încălţăminte Bally de către grupul chinez de îmbrăcăminte Shandong Ruyi Technology a eşuat din cauza sarcinii datoriilor.
• Vânzările de lux din China au crescut cu 48% în 2020
Vânzările de lux ale Chinei au crescut cu 48% anul trecut, la aproximativ 350 de miliarde de yuani (54 de miliarde de dolari), susţinute de o revenire a consumului, conform rapoartelor din industria de profil, preluate de globaltimes.cn.
Avansul a venit în contextul în care călătorii nu au putut face cumpărături în străinătate, vânzările online au sporit, iar politicile privind taxele vamale din provincia Hainan din China de Sud, au fost favorabile consumatorilor.
În timpul vacanţei de Anul Nou, spre exemplu, magazinele duty-free din Hainan erau pline de cumpărători chinezi bogaţi. Un manager de vânzări al magazinului de tip duty-free Sanya a declarat, citat de Global Times China, că unele articole de lux precum crema de ochi Lancome, eşarfele Burberry şi cizmele Fendi s-au epuizat din cauza creşterii cererii şi nu se ştie când vor fi refăcute stocurile. Acesta a spus: "Traficul la magazinul duty-free a revenit din a doua jumătate a anului 2020. Restricţiile internaţionale de călătorie şi politicile atractive de cumpărături au alimentat boom-ul afacerii".
În 2020, vânzările fără taxe vamale din Hainan au depăşit 32 de miliarde de yuani şi se preconizează o creştere suplimentară în acest an, după cum a declarat recent Wang Lei, oficial al guvernului Hainan.
Începând cu 1 iulie, Hainan a mărit cota scutită de taxe pe persoană la 100.000 de yuani, de la 30.000 de yuani, iar anul acesta vor fi lansate noi politici favorabile, inclusiv un serviciu de livrare fără taxe vamale, potrivit oficialilor din Hainan.
Cererea consumatorilor chinezi de bunuri de lux a fost importantă şi în perioada sărbătorii anuale a centrului comercial SKP din Beijing, în timpul căreia mii de oameni bogaţi au stat la cozile din magazine ore întregi.
"Ne aşteptăm ca tendinţa de revenire să dureze până la sfârşitul acestui an", a declarat un purtător de cuvânt al SKP.
Cererea solidă din China - care este, de asemenea, singura economie majoră cu creştere anul trecut - a devenit o sursă de speranţă pentru brandurile de lux globale, ale căror vânzări au scăzut la nivel mondial, pe fondul pandemiei de Covid-19.
Urmând trendul de creştere din 2020, piaţa de lux a Chinei va deveni cea mai mare din lume în următorii câţiva ani, potrivit analiştilor. Conform unui raport al Bain & Company, piaţa produselor de lux din China a avut, probabil, o creştere de 48% în 2020, valorând aproape 346 de miliarde de yuani.
Ponderea Chinei pe piaţa mondială a bunurilor de lux aproape s-a dublat anul trecut, crescând de la aproximativ 11% în 2019 la 20% în 2020, în timp ce piaţa globală a luxului a scăzut cu o rată estimată de 23% în 2020, subliniază raportul.
• Producătorii de articole de lux cresc preţurile
Mai multe mărci de lux au anunţat creşteri de preţuri la începutul anului 2021, în special la genţi. Începând cu 8 ianuarie, spre exemplu, Gucci a crescut preţul poşetelor cu până la 20%, potrivit informaţiilor din mass-media. Alte firme de lux de top, precum Hermes, Louis Vuitton şi Chanel, au crescut preţurile într-un interval de la 1% la 13%.
Pe măsură ce vânzările lor globale au scăzut, o serie de mărci de lux au folosit strategia de creştere a preţurilor ca să atenueze declinul veniturilor şi pierderile din livrări, în contextual pandemiei de Covid-19.
Louis Vuitton a majorat preţurile cu 5-9% în luna mai 2020, când şi casa de modă Chanel a crescut la nivel global preţurile anumitor genţi şi articole mici din piele. A urmat de Prada, în luna iulie.
În timp ce majorările de preţuri ar putea fi o măsură eficientă pentru recuperarea pierderilor, tot mai multe mărci de lux pariază pe China, unde cererea este mare şi consumul de lux se redresează. În plus, principalele mărci de lux au început să adopte comerţul electronic în China, o zonă pe care o evitau de obicei, din cauza îngrijorărilor că mutarea online ar putea să erodeze imaginea de marcă de lux.
Potrivit Bain & Company, penetrarea online anuală a producătorilor de articole de lux a crescut, în China, de la aproximativ 13% în 2019 la 23% în 2020.
Până în prezent, mărci de lux, printre care Prada, MiuMiu, Bvlgari, Louis Vuitton, Hermes şi Gucci, au deschis magazine pe Tmall, piaţa online B2C (Business-to-Consumer) a grupului chinez Alibaba. Din ianuarie până în noiembrie 2020, vânzările de lux online ale Tmall International au crescut cu 72% în ritm anual, conform datelor Tmall.
Unele mărci şi-au extins prezenţa pe platformele de socializare din China, cum este site-ul video Douyin, versiunea chineză a TikTok, precum şi pe platformele de cumpărături Xiaohongshu şi Blibli. Toate acestea fac parte dintr-un efort menit să satisfacă şi tinerii consumatori chinezi, care devin o forţă majoră în consumul de lux.
Wang Xinmiao, un observator industrial din Beijing, anticipează că piaţa de lux a Chinei va creşte cu mai mult de 40% în 2021, în condiţiile în care mai multe mărci de lux vor alege China ca primă piaţă pe care vor lansa produse noi.
• Producătorii de lux, aşteptaţi să îşi publice rezultatele financiare
În pofida diminuării ritmului de scădere a vânzărilor, al patrulea trimestru din 2020 nu a salvat sectorul luxului de unul dintre cei mai tulburi ani din istorie, iar analiştii din domeniu sunt precauţi cu privire la perspectivele unei reveniri rapide în 2021.
Primul trimestru al anului 2021 a luat startul pe fondul incertitudinii economice globale, multe ţări luptând cu un al treilea val de Covid-19, ceea ce se resimte pe segmentul turismului. Cu toate acestea, unele mărci de lux de la nivel mondial s-au dovedit rezistente.
Prada, spre exemplu, încheie anul 2020 într-o notă mai bună. Potrivit voguebusiness.com, compania a emis o actualizare financiară la 5 ianuarie privind performanţa sa din a doua jumătate a anului trecut: vânzările cu amănuntul, reprezentând 90% din vânzările totale ale grupului, au scăzut cu doar 6%, ceea ce arată o îmbunătăţire importantp faţă de prima jumătate a anului, când veniturile sale nete totale au scăzut cu 42%.
Câştigurile grupului Prada înainte de dobânzi şi impozite au revenit, de asemenea, în teritoriu pozitiv până la sfârşitul anului 2020, potrivit companiei.
Richemont îşi va publica rezultatele financiare pe cel de-al treilea trimestru financiar (care s-a încheiat la 31 decembrie) la data de 20 ianuarie, urmând ca LVMH să-şi anunţe rezultatele anuale pe 26 ianuarie, Kering - pe 17 februarie şi Hermes - în 19 februarie.
Conform analiştilor, Europa rămâne regiunea cu cele mai mari provocări în privinţa consumului de lux. De obicei, în trimestrul al patrulea dintr-un an, aproximativ 50-60% din vânzările de lux din Europa provin din turism, dar în 2020 situaţia nu a stat aşa. Analiştii arată că, din cauza fluxurilor scăzute de turişti şi a închiderii magazinelor neesenţiale din Franţa şi Marea Britanie în noiembrie, respectiv în preajma Crăciunului în Marea Britanie şi Germania, este puţin probabil ca Europa să vadă o îmbunătăţire faţă de scăderea cu 30% a vânzărilor de articole de lux înregistrată în trimestrul al treilea.
În SUA, spun analiştii, cererea de articole de lux se va menţine pozitivă în 2021, dar marginal sub tendinţa din trimestrul al treilea al anului trecut.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2021, 18:38)
Tara arde iar baba se piaptana.
Ce se vantura ramanilor ingloati in datorii!!!