Statul va continua şi în 2019 să ia bani din companiile pe care le are în subordine, sunt de părere analiştii activi în piaţa noastră de capital consultaţi de Ziarul BURSA, în condiţiile în care, în ultimii doi ani, prin diferite ministere ce deţin pachete de control ale unor societăţi importante pentru economie, Statul Român a pretins ca cel puţin 90% din profitul exerciţiului financiar anterior să meargă către acţionari sub formă de dividende, precum şi distribuţii suplimentare.
Este o măsură ce apare în contextul în care ţara noastră are dificultăţi în a se încadra în limita unui deficit bugetar de 3% din Produsul Intern Brut, prevăzută de normele europene.
Ovidiu Dumitrescu, director general adjunct al casei de brokeraj Tradeville, ne-a declarat: "Probabil că situaţia (n.r. în care statul cere dividende atât din profit cât şi suplimentare de la companiile pe care le controlează) va continua, având în vedere felul în care s-au desfăşurat lucrurile până în acest moment. Consecinţele sunt greu de estimat, în special prin prisma alternativei. Astfel, nu este clar dacă toate aceste societăţi ar fi utilizat fondurile respective într-un mod în care să creeze valoare pentru acţionari sau pentru finanţarea unor proiecte de mare interes public".
De altfel, lipsa de investiţii a fost unul dintre motivele prin care statul, prin vocea ministrului Finanţelor Publice Eugen Teodorovici a motivat, în luna noiembrie a anului trecut, decizia de a cere dividende suplimentare de la unele societăţi din domeniul energetic la care este majoritar.
Şi Alin Brendea, director general adjunct al societăţii de brokeraj Prime Transaction este de părere că probabilitatea ca statul să ceară distribuţii de dividende semnificative de la companiile pe care le are în portofoliu se menţine ridicată şi în 2019.
"Totuşi, în lumina ultimelor informaţii (n.r. Ordonanţa de Urgenţă 114/2018), am putea vedea o oarecare slăbire a acestei presiuni pentru dividende, în condiţiile în care statul va taxa direct cifra de afaceri a companiilor plătitoare de dividende. În acest context, am putea asista la situaţia în care companiile de stat să recurgă la împrumuturi, inclusiv prin emisiuni de obligaţiuni", ne-a transmis directorul brokerilor de la Prime Transaction.
Afirmaţia domnului Brendea nu este lipsită de temei, anul trecut Transgaz (TGN) opunându-se iniţial cererii Ministerului Economiei, ce deţine 58,51% din companie, de a aloca ca dividende 90% din profitul anului 2017, conducerea transportatorului de gaze naturale înaintând o propunere cu o rată de distribuţie de 50%, motivând că altfel se pune în pericol capacitatea companiei de a-şi derula investiţiile.
Până la urmă, transportatorul de gaze naturale a fost obligat să aloce către acţionari atât 90% din rezultatul anului trecut cât şi dividende suplimentare.
• Analiştii BT Capital Partners: "O definire a modului în care statul poate solicita dividende suplimentare, are potenţialul de a motiva companiile să-şi direcţioneze sursele proprii de finanţare către proiecte de investiţii"
Potrivit echipei de analiză de la BT Capital Partners (BTCP), solicitarea statului de a distribui 90% din profit, precum şi dividende suplimentare nu ar mai fi o surpriză în 2019, mai ales că prin OUG 114/2018, statul a modificat politica de dividende a companiilor a cărui acţionar majoritar este.
"Astfel, distribuirea a 35% din rezultatul reportat în limita cash-ului neangajat în contracte de achiziţii va fi noua regulă pentru companiile de stat de la BVB. Evident, aplicată pe termen lung, o astfel de abordare ar putea decapitaliza companiile. Pe de altă parte, totuşi, o definire a modului în care statul poate solicita dividende suplimentare ar putea motiva companiile să-şi direcţioneze sursele proprii de finanţare mai degrabă către proiecte de investiţii, decât către distribuirea de dividende", ne-au spus analiştii BTCP.
În Ordonanţa de Urgenţă n.r. 114/2018, ce deja a fost publicată în Monitorul Oficial, se arată că societăţile la care statul este acţionar unic sau majoritar vor trebui să aloce, sub formă de dividende sau vărsăminte la bugetul de stat, 35% din suma prevăzută pentru investiţiile care nu au fost realizate, în termen de 60 de zile de la aprobarea situaţiilor financiare aferente anului 2018 şi, potrivit lui Eugen Teodorovici, măsura este menită să stimuleze societăţile să facă investiţii.
• "Companiile nu vor opta pentru distribuţia de dividende din rezultatele trimestriale", estimează directorii caselor de brokeraj
Emitenţii listaţi la BVB nu vor dori să utilizeze posibilitatea de a distribui către acţionari dividende din rezultatele financiare trimestriale, apreciază directorii societăţilor de brokeraj chiar dacă, începând din 2018, s-a creat cadrul legal pentru companii de a realiza acest lucru.
"Din câte ştiu, această posibilitate există doar dacă rezultatele în cauză au fost auditate. Cu alte cuvinte, nu este foarte rentabil, în mod practic, ca o companie să distribuie dividende trimestrial, după practica americană", ne-a transmis Ovidiu Dumitrescu de la Tradeville.
În opinia lui Alin Brendea, ce conduce casa de brokeraj Prime Transaction, posibilitatea emitenţilor de a efectua distribuţii trimestriale va avea un impact minor asupra preţurilor acţiunilor şi a pieţei.
"Probabil, acesta fiind şi feedback-ul până în acest moment, puţine companii vor apela, cel puţin pe termen scurt, la această modalitate de distribuire a dividendelor", a punctat domnul Brendea.
Anul trecut, foarte puţine companii de la BVB au optat pentru alocarea de dividende din rezultatele trimestriale, cel mai important emitent ce a utilizat această posibilitate fiind Alro Slatina (ALR), companie a cărei relevanţă la bursă a crescut semnificativ în anul tocmai încheiat, odată cu înstrăinarea de către Vimetco şi Conef a unui pachet de 33,77% din acţiunile producătorului de aluminiu.
Dividendele reprezintă unul dintre pilonii în jurul căruia pivotează cotaţiile acţiunilor listate la Bursa de Valori Bucureşti, piaţa noastră de capital fiind cunoscută ca una dintre cele mai generoase burse din lume cu investitorii în ceea ce priveşte randamentul dividendelor.
Pe lângă companiile deţinute de stat, care sunt obligate să acorde dividende foarte mari şi care sunt minoritare în structura indicelui BET (doar cinci din cinsprezece emitenţi având Statul Român drept acţionar majoritar) şi companiile private sunt generoase cu investitorii din acest punct de vedere, emitenţi precum Banca Transilvania, BRD - Groupe Societe Generale sau OMV Petrom livrând anul trecut către acţionari dividende cu randamente substanţiale.
Însă, odată cu noile condiţii impuse de Guvern, privind taxarea progresivă a cifrei de afaceri a băncilor în funcţie de nivelul indicelui ROBOR sau aplicarea unei taxe de 2% pe cifra de afaceri a companiilor din sectorul energetic, această particularitate definitorie a pieţei noastre este drastic periclitată.
De altfel, dividendele au fost cele care au salvat anul 2018 pentru investitorii de la BVB, indicele BET-TR marcând o creştere de 4,3%, în condiţiile în care BET a coborât cu 4,77%, cotaţia referinţei bursei bucureştene prăbuşindu-se în ultimele şedinţe de tranzacţionare din decembrie în urma declaraţiilor lui Eugen Teodorovici privind implementarea unui pachet de măsuri cu impact asupra companiilor listate la BVB.
1. Socitati de stat
(mesaj trimis de Baltior în data de 08.01.2019, 09:20)
Prin societățile de stat ministerul de finanțe încearcă sa rezolve problema deficitului ceea ce mi se pare normal. Măsurile prin care statul stimulează ca aceste societăți sa investească mai mult sunt discutabile; ele au investit și in anii precedenți fără ca rentabilitatea lor sa crească. Cu alte cuvinte așa zisele investitiii sunt doar risipa. Nici nu mai era nevoie de taxe suplimentare deoarece statul fiind acționar majoritar putea impune orice fel de măsuri. Nu înțeleg de ce au fost aduse pe bursa astfel de societăți!
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.01.2019, 10:21)
Au fost aduse mai demult. Acum statul nu mai vrea deloc sa mai listeze ceva. Vezi Hidroelectrica.
2. fără titlu
(mesaj trimis de zaza în data de 08.01.2019, 12:30)
..Nu stiu daca aceasta "balacareala fiscala" o sa dureze mult .Eu nici nu stiu cum o sa fie in final cu impozitul pe cifra de afaceri ?? Daca se aplica acest procent de 2% la CA se mai aplica si impozit pe profit ???,deoarece profitul este inclus in CA ! se impoziteaza odata cu 2% si apoi iar cu 16 % ???
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.01.2019, 15:28)
Așa se pare.