Decalajul între companiile din România şi cele din nordul şi vestul Europei în materie de digitalizare şi educaţie managerială depăşeşte 10 ani, potrivit unei analize a DigiSinergy.
În prezent, în România, doar marile companii investesc în această direcţie, majoritatea IMM-urilor nu au bugete dedicate proceselor de digitalizare. Este o realitate care generează pierderi lunare de mii de euro pentru companiile româneşti.
Potrivit datelor DigiSinergy, 99% dintre firmele cu mai puţin de 10 angajaţi nu ştiu ce ar trebui digitalizat în companii. Ponderea e de 90% în cazul firmelor cu 10 - 20 de salariaţi şi de 70% la companiile cu până în 50 de angajaţi. Iar o treime dintre companiile cu până la 100 de angajaţi sunt în situaţia de a nu şti ce trebuie digitalizat pentru a avea rezultate mai bune.
"În România, discuţiile aplicate despre digitalizare sunt într-un stadiu incipient. Deşi există necesitate şi potenţial mare de creştere, companiile din România nu ştiu nici ce să digitalizeze, şi nici câţi bani să aloce acestui proces. Exceptând companiile mari, cu peste 100 de angajaţi, nu am văzut nicio companie din România care să aibă buget pentru digitalizare. În afara ţării, discuţiile pe care le avem cu clienţii sunt foarte aplicate şi se poartă în legătură cu funcţionalităţile soluţiilor de digitalizare", spune Natalia Lepădatu, cofondator DigiSinergy.
Cum află companiile ce trebuie să digitalizeze
Între priorităţile de digitalizare ale companiilor, în perioada următoare, trebuie să se găsească 4 aspecte importante:
Status în timp real despre situaţia firmei, astfel încât managementul să poată lua decizii fără presiunea timpului;
Reducerea cheltuielilor operaţionale;
Reducerea erorilor ce apar în procesele interne;
Conformarea la reglementările fiscale.
Conformarea la reglementările fiscale, spun reprezentanţii DigiSinergy, este şi motorul care va determina cele mai multe proiecte de digitalizare (eFactura, eTransport, raportarea SAF-T) în următorii 3 - 5 ani, toate companiile fiind, astfel, obligate de stat să digitalizeze aceste tipuri de procese, sub sancţiunea închiderii activităţii în cazul refuzului.
Pentru a avea acces la avantaje competitive, însă, companiile trebuie să treacă de aceste procese de digitalizare impuse de stat şi să demareze proiecte suplimentare, care să genereze impact direct în buna funcţionare a business-ului.
Iar aici, pentru început, managerii companiilor au la dispoziţie 3 etape:
Să facă o analiză a proceselor din firmă din punctul de vedere al consumului de timp. În majoritatea firmelor, salariile au cea mai mare pondere în cheltuielile operaţionale. Obiectivul acestora este să eficientizeze productivitatea, pentru a recupera cel mai rapid investiţia în digitalizare;
Să se documenteze la nivel general cu privire la soluţiile care au succes în îmbunătăţirea proceselor în industrie;
Să se adreseze unei firme specializate pentru consultanţă şi implementarea soluţiilor.
În acest context, procesul de digitalizare trebuie demarat fără întârziere, spun specialiştii DigiSinergy, mai ales că implică sume modice - între 1.000 şi 4.000 de euro - ce vizează, în principal, robotizări / automatizări de managementul documentelor, indiferent că sunt facturi, procese verbale, chitanţe, bonuri etc.
O soluţie a cărei popularitate este în creştere în rândul companiilor este Dynamic Sales, o aplicaţie de tip ERP-CRM ce automatizează procesele operaţionale din companii şi contribuie la creşterea vânzărilor, prin reducerea / eficientizarea timpului alocat activităţilor neproductive. Dynamic Sales automatizează procesele, atât pe fluxurile de vânzare şi de aprovizionare, cât şi pe fluxurile contabile ale companiei. Aplicaţia, dezvoltată de DigiSinergy, este de tip cloud privat şi poate fi accesată, în siguranţă, de pe ce orice tip de dispozitiv. Se bazează pe utilizarea unei serii de roboţi (aplicaţii software care învaţă automat) care preiau o mare parte din task-urile operaţionale, reducând timpul de lucru cu 70% - 95%, în multe cazuri, automatizând integral procesele, fără să necesite intervenţie umană în 99% din timp.
Dynamic Sales foloseşte tehnologii moderne (RPA, Machine Learning, Artificial Intelligence), precum şi algoritmi proprietari, rezultând astfel o soluţie ultramodernă de hyperautomation ce poate fi personalizată rapid şi la costuri reduse, având, astfel, un avantaj major faţă de alte aplicaţii.
În plus, DigiSinergy a inclus şi partea de consultanţă în pachetul software pentru proiecte mici şi poate recomanda consultanţi pentru proiecte mari. Astfel, oferă firmelor nu numai soluţii software, ci şi recomandări despre cum să reorganizeze procesele de la cele actuale la cele digitale, şi asigură şi specializarea personalului implicat în aceste proiecte.