Preţul petrolului Brent a fost pe un trend ascendent de la începutul anului curent şi până la finele primei jumătăţi a lunii februarie, când a înregistrat maximul pe anul în curs, se precizează într-o analiză realizată de casa de brokeraj Noble Securities.
Analiştii Noble Securities aduc în vedere faptul că după luna februarie petrolul a intrat pe un trend puternic descendent, coborând de la aproape 120 dolari pe baril până la circa 96-97 dolari, în ultimele zile ale săptămânii curente, atingând astfel minimul ultimelor nouă luni.
"Petrolul a marcat în februarie o scădere de cca 4%; în martie a fost volatil, dar la finele lunii a avut un preţ aproape egal cu cel de la începutul acesteia; în luna aprilie (de la 1 până pe 18 aprilie inclusiv), preţul petrolului a căzut cu cca 9,5%", a arătat Silviu Pojar, Sales Manager Noble Securities - sucursala România.
Conform analiştilor, mai mulţi factori au contribuit la această scădere a preţului petrolului: FMI şi-a redus estimările privind creşterea economică la nivel global şi a atras atenţia asupra agravării situaţiei unor ţări europene; economia Chinei a crescut trimestrul trecut cu un ritm sub aşteptările analiştilor şi investitorilor; UE şi Zona Euro au în continuare probleme structurale nerezolvate şi nu dau semne că relansarea va avea loc în curând.
Brokerii au sesizat că, pe fondul semnalelor economice nesatisfăcătoare privind economia mondială, cele mai importante organizaţii din domeniul petrolului şi-au redus recent estimările privind cererea globală de petrol pe anul în curs.
Aceştia au mai făcut observaţii privind aprecierea pe toate fronturile a dolarului american (în special faţă de euro şi yen), fapt care scade, în general, interesul investitorilor pentru mărfuri al căror preţ se raportează la dolar.
În luna aprilie, în acelaşi timp cu scăderea preţului petrolului, leul s-a apreciat faţă de dolarul american, cu circa 3%.
Companiile petroliere prezente în ţara noastră au operat deja ieftiniri ale carburanţilor în ultima perioadă.
"Desigur că aritmetica preţurilor carburanţilor nu presupune o relaţie de dependenţă exclusivă a acestora faţă de preţul petrolului şi de cotaţia leului faţă de Dolarul american: de exemplu, accizele şi TVA-ul reprezintă o cotă importantă din preţurile carburanţilor (aproape jumătate, potrivit unor companii petroliere). Cu toate acestea, scăderea consistentă a preţului petrolului împreună cu întărirea monedei naţionale lasă loc, cel mai probabil, unei ieftiniri în continuare a carburanţilor în perioada imediat următoare, în lipsa unor evoluţii care să determine mişcări ale preţurilor în sens invers pentru fiecare variabilă", a arătat Silviu Pojar.