În vreme ce industria auto din Germania trece prin momente dificile, poziţia Tesla pe piaţă este masiv schimbată. După ce Donald Trump a obţinut un nou mandat la Casa Albă. Investitorii înţeleg potenţialul companiei lui Musk şi împing cotaţiile acţiunilor la un nivel mai mult decât generos, arată XTB România, într-un comunicat trimis la redacţie.
Piaţa auto germana trece printr-o etapă dficilă. Vânzările pe piaţa internă sunt în scădere, iar maşinile sunt mai puţin solicitate pe plan internaţional, ceea ce poate afecta perspectivele pentru anul viitor. Prin urmare, Volkswagen se gândeşte serios să închidă câteva dintre fabricile sale din Germania, ceea ce ar pune în pericol zeci de mii de locuri de muncă.
În urmă cu aproape şapte ani, situaţia arăta complet diferit. La acea vreme, capitalizarea de piaţă a Tesla era de aproximativ 59 de miliarde de dolari americani (echivalentul a aproximativ 50 de miliarde de Euro la acea vreme), iar cea a Volkswagen era de aproximativ 73 de miliarde de Euro.
În prezent, capitalizarea de piaţă a producătorului este de aproximativ 46 de miliarde de Euro, iar cea a Tesla este echivalentul a 860 de miliarde de Euro.
Volkswagen este ameninţată cu închiderea uzinelor, în vreme ce Tesla, pe de altă parte, a raportat recent cifrele pentru cel de-al treilea trimestru fiscal şi se aşteaptă să livreze peste 500.000 de vehicule în trimestrul al patrulea. În acelaşi timp, directorul general al Tesla, Elon Musk, a declarat analiştilor de pe Wall Street că "acţionează conform cunoştinţelor şi convingerilor sale şi estimează pentru anul viitor, o creştere a vânzărilor de vehicule între 20% şi 30%".
În plus, Tesla a raportat un "free cash flow" de 2,74 miliarde dolari pentru ultimul trimestru fiscal, ceea ce înseamnă că Tesla are acum la dispoziţie un sold de numerar de peste 33 de miliarde dolari, punctează analiştii XTB.
Totuşi, vânzările au fost stimulate prin reduceri de preţuri şi oferte precum finanţarea fără dobândă, în special în China, regiune care a contrabalansat încetinirea din Europa şi SUA.
După alegeri, poziţia Tesla este masiv schimbată. Investitorii au înţeles potenţialul şi au propulsat acţiunile cu 15% în prima sesiune, şi cu încă 3% în a doua, ducând cotaţiile aproape de 300 dolari, nivel găsit abia în septembrie 2022, subliniază Claudiu Cazacu, consultant XTB.
Pe de o parte, taxele vamale impuse Chinei ar însemna volume mai mari pentru Tesla pe piaţa locală, şi aici nu este vorba doar de automobile, ci şi de divizia de baterii şi acoperişuri solare. Pe de altă parte, e de presupus că pentru Musk, unul din cei mai mari donatori în campania lui Donald Trump, viteza de autorizare a unor noi proiecte şi tehnologii va oglindi, măcar în parte, entuziasmul său din campania electorală.
Tesla se confruntă de asemenea cu mai multe investigaţii la adresa sistemului său denumit "Full Self-Driving", vizând aproape 2,4 milioane de autovehicule produse între 2016 şi 2024. Riscul unei decizii foarte costisitoare financiar a fost, se pare, re-evaluat de către investitori, punctează consultantul de strategie XTB.
În plus, nu este clar dacă Musk va primi o funcţie de conducere într-un departament guvernamental nou creat, al eficienţei guvernamentale (DOGE). O astfel de măsură ar solicita şi mai mult bugetul de timp al liderului Tesla, dar ar putea însemna un beneficiu major în privinţa fluidităţii punerii în practică a proiectelor sale de amploare, de la domeniul spaţial la cel al comunicării prin satelit, bateriilor şi conducerii autonome.
Divergenţa dintre titlurile Tesla şi cele ale producătorilor germani din acest an ar putea fi susţinută în anii noului mandat ai preşedintelui Trump. Aceasta nu ar exclude, însă, ajustări episodice, naturale pe burse, mai ales dacă traderii vor reîntâlni mesajele din primul mandat al preşedintelui cu efecte ample pe pieţe postate acum pe X, fostul Twitter.
Gigantii germani, VW şi BMW nu sunt deloc roz.
După ce Tesla, la recentul eveniment Robotaxi a stimulat imaginaţia cu Cybercab-ul care se conduce singur şi cu robotul umanoid Optimus, unii dintre cei mai inteligenţi absolvenţi de la cele mai bune universităţi din lume ar putea vedea drept aspiraţional un loc de muncă în această companie.
Totuşi, pe segmentul maşinilor electrice, lucrurile nu merg atât de rău pentru producătorii auto germani, în comparaţie cu rivalii lor americani.
Deşi cele mai recente cifre ale Grupului Volkswagen din Wolfsburg arată că înmatriculările noi de modele ID au scăzut cu 23%, la 42.590 de unităţi, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit KBA (autoritatea federală germană responsabilă cu înmatriculările), Tesla a înregistrat o scădere şi mai drastică.
Scăderea în cazul Tesla a fost de 42%, la 29.847 de unităţi, cifră apropiată de cea înregistrată de BMW, cu 29.578 de noi înmatriculări. BMW a reuşit chiar să crească numărul de prime înmatriculări cu 30% în primele trei trimestre ale anului. Piaţa de automobile electrice a scăzut în septembrie în Franţa cu 11,1%, în Italia cu 10,7% şi în Germania cu 7% în septembrie. Spania a înregistrat un salt de 6,3%.
Performanţa relativă faţă de Tesla nu e un motiv de bucurie. Având în vedere concurenţa puternică şi vânzările slabe din China, scepticismul prevalează atunci când vine vorba de perspectivele acţiunilor producătorilor auto germani.
De exemplu, estimările pentru acţiunile Volkswagen sunt departe de a fi pozitive.
Pe lângă brandul VW, şi profitul în cadrul mărcii Audi a coborât cu 91%, sau 1,07 miliarde de euro, în urma costului de restructurare a fabricii din Bruxelles, arată Claudiu Cazacu.
Nu este exclus ca, în cadrul trendului descendent, în următoarele douăsprezece luni, să vedem presiune pe cotaţii spre zonele atinse în episodul de panică generat de pandemie în 2020, deşi e greu de presupus că vor fi atinse din nou minimele în jurul valorii de 50 de euro.
Nici pentru acţiunile BMW lucrurile nu mai par atât de roz. După ce preţul a fost aproape de maximul istoric în martie, valoarea a scăzut acum cu mai mult de 40% din vârf şi se tranzacţionează la valori întâlnite abia în anul pandemiei.
Atât rezultatele financiare, cât şi perspectivele taxelor vamale ce ar putea fi impuse de noua administraţie SUA presează pentru moment titlurile producătorilor germani. Investitorii se pot întreba la un moment dat cât din veştile negative sunt reflectate în cotaţii, dar pentru moment semne de revenire susţinută nu sunt detectabile, subliniază consultantul de strategie XTB.
"Pe poziţie" a rămas Mercedes Benz, care se descurcă bine, în ciuda crizei.
Acţiunile Mercedes Benz rezistă bine şi au coborât cu "doar" 16,7% pe parcursul anului, poziţionându-se mai bine decât rivalii din Wolfsburg sau Munchen. Cifrele publicate recent de compania din Stuttgart merită analizate.
Vânzările de automobile au scăzut cu aproximativ 1%, iar cifra de afaceri cu aproximativ 2%, principalul motiv fiind vânzări slabe în sectorul "vehiculelor de vârf", cu o scădere de aproximativ 12%, în principal din cauza scăderii vânzărilor de maşini de lux în China. Guvernul chinez a anunţat în această dimineaţă o suplimentare de 6 trilioane de yuani (aproximativ 840 miliarde de dolari) a finanţării pentru autorităţile locale, oferind un impuls pozitiv pentru economia chineză ar putea avea impact bun asupra Mercedes Benz şi asupra cifrelor sale de vânzări, adaugă Claudiu Cazacu.
Având în vedere acest context, acţiunile Mercedes Benz merită luate în calcul ca o diversificare importantă a portofoliului de investiţii pe sectorul "automobile" pentru anul viitor, chiar dacă Tesla oferă, deocamdată, perspective mai atractive.
Tesla nu numai că este în poziţie foarte bună pentru "răvăşirea" sectorului e-mobilităţii în segmentul "condusului autonom," dar şi divizia Tesla Energy, în special, ca motor al vânzărilor şi al rentabilităţii, este probabil să servească drept combustibil pentru trendul acţiunilor până anul viitor.
Divizia Tesla Energy a obţinut o marjă brută de profit de 30,5% în ultimul trimestru, iar Tesla presupune că acest segment şi marja brută de profit se vor dubla până la sfârşitul anului.