Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) lansează astăzi o nouă licitaţie pentru alocarea celor două multiplexuri naţionale, 31 de multiplexuri regionale şi 19 multiplexuri locale de televiziune digitală terestră nealocate în procedurile anterioare.
Pentru a putea participa la licitaţie, cei interesaţi trebuie să achiziţioneze caietul de sarcini al cărui preţ este de 4.000 de lei. Caietul de sarcini, care poate fi consultat pe site-ul ANCOM, poate fi cumpărat începând cu data de 18 martie 2015 de la sediul ANCOM din Bucureşti, Sector 3, Str. Delea Nouă nr. 2, sau, la solicitarea achizitorului, transmis în format material sau electronic, pe baza documentului justificativ prin care se confirmă plata contravalorii caietului de sarcini şi a împuternicirii, în original, a persoanei delegate să îl ridice. Caietul de sarcini poate fi ridicat de luni până joi între orele 09:00 şi 16:00 şi vineri între orele 09:00 şi 14:00.
Condiţiile de admitere în licitaţie rămân nemodificate faţă de licitaţia anterioară organizată pentru acordarea multiplexurilor regionale şi locale. Astfel, candidatul trebuie să fie persoană juridică (societate comercială) română sau străină, să fi depus toate documentele prevăzute în mod complet şi corect, iar durata de funcţionare prevăzută în actul constitutiv să fie de cel puţin 10 ani de la data intrării în vigoare a drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio. Ȋn situaţia în care candidatul depune ofertă pentru multiplexurile naţionale, cifra de afaceri medie pe ultimii 3 ani sau pe perioada scursă de la înfiinţare, dacă aceasta este mai scurtă de 3 ani, trebuie să fie de minimum 2.000.000 euro. Nu pot participa la licitaţie mai multe companii care fac parte din acelaşi grup.
Aşa cum a fost stabilit prin strategia privind tranziţia de la televiziunea analogică terestră la televiziunea digitală terestră aprobată de guvernul României, alocarea multiplexurilor se face prin procedură de selecţie competitivă. Aceasta presupune ca fiecare ofertant să depună o ofertă iniţială prin care să indice categoriile şi numărul de multiplexuri pe care doreşte să le achiziţioneze. În funcţie de existenţa sau nu a unei cereri mai mari decât oferta, licitaţia poate continua cu runde primare pentru multiplexurile unde cererea depăşeşte oferta, pentru celelalte categorii desemnarea câştigătorilor făcându-se pe baza ofertei iniţiale. După ce se stabilesc câştigătorii şi preţurile pentru fiecare multiplex solicitat, licitaţia poate continua cu o rundă de alocare în care multiplexurile vor fi repartizate ofertanţilor câştigători pe baza sumelor suplimentare pe care aceştia vor fi dispuşi să le plătească pentru a obţine o anumită alocare a frecvenţelor.
Data limită de primire a candidaturilor este 22 aprilie 2015, după care, în data de 24 aprilie 2015, Autoritatea va anunţa candidaţii calificaţi în etapele ulterioare ale procedurii de selecţie. Primele oferte câştigătoare vor fi cunoscute în data de 5 mai 2015 şi ANCOM va anunţa apoi dacă se impune organizarea etapei de licitaţie pentru anumite categorii.
Taxa minimă de licenţă, care reprezintă preţul de pornire în cadrul licitaţiei pentru fiecare din cele două multiplexuri naţionale, este de 300.000 euro, iar pentru multiplexurile regionale şi locale aceasta variază între 1.000 pentru un multiplex alocat la nivelul unei localităţi care nu este reşedinţă de judeţ şi 10.000 euro pentru un multiplex alocat la nivelul unui judeţ din categoria E, conform clasificării din caietul de sarcini. Taxele de licenţă au fost stabilite de către Guvern în luna februarie 2014.
Prin intermediul fiecărui multiplex naţional se vor putea furniza servicii de televiziune digitală terestră la nivelul întregii ţări, în timp ce multiplexurile regionale şi locale vor acoperi fiecare câte o anumită zonă de alocare ce poate fi echivalentă cu un judeţ, respectiv o localitate. Toate aceste multiplexuri se acordă pentru o perioadă de 10 ani.
Multiplexul digital reprezintă un grup de programe de radiodifuziune şi televiziune, servicii multimedia suplimentare şi alte date asociate de identificare transmise de la staţiile de emisie către utilizatorii finali pe cale radio terestră, utilizând modulaţie digitală în limitele unui canal de televiziune standard/bloc de frecvenţă.
În luna iunie 2014 s-a finalizat prima licitaţie pentru acordarea multiplexurilor digitale naţionale în urma căreia au fost alocate trei multiplexuri naţionale către Societatea Naţională de Radiocomunicaţii S.A., compania câştigând multiplexul acordat condiţionat "free to air" şi alte două multiplexuri din banda UHF contra sumei de 1.020.002 euro, reprezentând taxă de licenţă.
Alte nouă multiplexuri digitale regionale au fost adjudecate în urma unei licitaţii ce s-a finalizat în luna februarie 2015. Companiile câştigătoare au fost: Regal - care şi-a adjudecat 1 multiplex regional (Râmnicu Vâlcea) pentru suma de 8.010 euro, Cargo Sped - care a câştigat 1 multiplex regional (Sibiu) pentru care va achita suma de 8.001 euro, 2K Telecom - care şi-a adjudecat 5 multiplexuri regionale (4 în Bucureşti şi unul în Ploieşti) pentru care va achita suma de 52.000 euro, compania Radio M Plus - care a obţinut 1 multiplex regional (Iaşi), contra unei sume de 10.000 euro şi Digital Video Broadcast - care şi-a adjudecat 1 multiplex regional (Satu Mare) pentru suma de 8.000 euro.