Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI) va realiza un studiu de piaţă din seria de studii necesare în procesul de reevaluare a concurenţei, pe sectorul telefoniei fixe, informează ANRCTI.
Primul studiu de piaţă în procesul de reevaluare a concurenţei se referă la serviciile de originare a apelurilor la puncte fixe, serviciile de terminare a apelurilor la puncte fixe şi serviciile de tranzit al apelurilor în reţelele publice de telefonie. Acesta se bazează pe un chestionar trimis direct furnizorilor de reţele fixe de telefonie, furnizorilor de servicii de telefonie, precum şi furnizorilor de servicii de acces dial-up la Internet, care acţionează pe segmentul de piaţă al serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe atât în calitate de cerere, cât şi în calitate de ofertă.
ANRCTI a trimis chestionarul către 115 furnizori de reţele şi servicii de comunicaţii electronice şi include întrebări referitoare la serviciile de terminare la puncte fixe a apelurilor (pentru serviciile de telefonie destinate publicului şi pentru serviciile dial-up, ISDN şi fax) furnizate şi, respectiv, achiziţionate de alţi furnizori în vederea comercializării de servicii de telefonie destinate publicului, precum şi întrebări referitoare la tipurile de servicii de telefonie fixă furnizate la nivelul pieţelor cu amănuntul. Informaţiile solicitate în chestionar vor fi transmise ANRCTI până cel târziu la data de 4 iunie 2007.
Rezultatele studiilor vor permite formularea unui set de concluzii privind situaţia concurenţială pe segmentul de piaţă analizat şi vor sta la baza fundamentării deciziei de reglementare în ceea ce priveşte aceste servicii. Potrivit ANRCTI, studiile de piaţă vor fi efectuate în rândul furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice pentru obţinerea unor informaţii complete şi corecte care să reflecte cu acurateţe realitatea pieţei româneşti de comunicaţii, informează ANRCTI.
În funcţie de eventualele probleme concurenţiale identificate, ANRCTI va fi abilitată să intervină prin impunerea anumitor obligaţii în sarcina furnizorilor care controlează accesul la abonaţii serviciilor de telefonie furnizate la puncte fixe şi dispun de putere semnificativă pe piaţă, de care ar putea abuza în relaţia cu alţi furnizori.
Conform normelor şi practicii europene, aceste obligaţii sunt menite să elimine obstacolele care ar putea împiedica stabilirea unui mediu concurenţial normal şi pot fi impuse în conformitate Ordonanţa Guvernului nr.34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociată.