APIA: Eliminarea timbrului de mediu va duce la creşterea poluării

Andrei Stan
Companii #Auto / 28 octombrie 2016

Eliminarea timbrului de mediu va duce la creşterea poluării produse de către autovehicule şi va afecta sănătatea populaţiei, cu precădere în marile oraşe, consideră Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), într-un comunicat de presă trimis Redacţiei.

Asociaţia a precizat: "Eliminarea timbrului de mediu va duce la: creşterea abruptă a vârstei medii a parcului auto naţional (România va deveni al doilea «cimitir de maşini vechi» al Europei, după Polonia) şi anularea eforturilor financiare de curăţare a parcului realizate în ultimii 12 ani prin Programul «Rabla» (pentru care s-au cheltuit 2,1 miliarde lei), fapt ce va face ca şi numărul automobilelor vechi şi cu normă de poluare ridicată să se regăsească într-un număr tot mai mare pe drumurile din România; creşterea nivelului de poluare din marile oraşe (inclusiv datorită creşterii numărului de automobile vechi), cu efecte negative asupra sănătăţii populaţiei, ceea ce va presupune în final şi alocarea unor resurse băneşti superioare pentru tratarea afecţiunilor generate de nivelul crescut al emisiilor poluante".

Timbrul de mediu din ţara noastră nu este, în sine, un concept singular în UE, deci el nu este ilegal din acest punct de vedere pentru că alte 19 state membre au o taxă al cărei cuantum depinde de unul sau mai mulţi factori, dintre care cel mai întâlnit este emisia de CO2 (similar, deci, cu timbrul de mediu), se arată în comunicat

Potrivit APIA, Curtea de Justiţie a UE arată, în deciziile sale, că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate, cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru, dar că se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii.

Reprezentanţii Asociaţiei mai arată: "Emisiile poluante (oxizi de azot - NOx şi particule de funingine - PM), care, printre alte surse, provin şi de la autovehicule în urma arderii carburanţilor fosili, sunt indentificate de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii ca fiind responsabile pentru o serie de afecţiuni, unele foarte severe, care pot duce chiar la decese. Numărul deceselor premature datorate emisiilor poluante estimat că s-ar fi înregistrat în România în anul 2012 este de circa 28.000 de persoane (...). Nivelul emisiilor poluante de oxizi de azot (NOx) este de 8-11 ori mai mare la autovehiculele încadrate în norma de poluare Euro2 (fabricate până în anul 2001), comparativ cu cele Euro6 (obligatorii începând cu 1 septembrie 2015), în timp ce pentru particule (PM), specifice motoarelor diesel, emisiile sunt de 20 ori mai mari pentru cele Euro2 raportate la cele Euro6".

În acest an vor fi importate în ţara noastră circa 20.000 de autoturisme Euro2, iar în condiţiile unui parcurs mediu de aproximativ 15.000 km/an/autovehicul, rezultă ca vor fi emise în mediul ambiant în jur de 30 tone de particule (PM), în timp ce, la acelaşi număr de autoturisme Euro6 şi număr de kilometri parcurşi, nivelul total al emisiilor de particule va fi de doar circa 1,5 tone, estimează APIA.

Reprezentanţii Asociaţiei mai spun că ţara noastră are deja unul din cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa (circa 13,5 ani), cu peste 1,6 milioane de autoturisme a căror vârstă este mai mare de 15 ani (Euro3, Euro2, Euro1), iar eliminarea timbrului de mediu va deteriora şi mult mult această situaţie.

Comunicatul precizează că timbrul de mediu (în vigoare din martie 2013) a contribuit, chiar dacă într-o măsură relativ modestă, la asigurarea unui nivel relativ acceptabil pentru gradul de poluare al autoturismelor importate în România, în condiţiile în care ponderea normelor Euro4 - Euro6 a fost, în cele nouă luni din 2016, de 75% din total importuri rulate.

"Este, deci, absolut necesară menţinerea timbrului de mediu, dar şi introducerea altor instrumente/stimulente, cu eficienţă sporită în ceea ce priveşte stimularea achiziţiei de automobile cât mai puţin poluante", atrage atenţia APIA.

Lege iniţiată de preşedintele PSD, Liviu Dragnea, care prevede eliminarea a peste 102 de taxe, inclusiv timbrul de mediu şi taxa radio-tv, a fost adoptată, marţi, de Camera Deputaţilor.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. astia de la Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile mai scoateti capul pe fereastra din cind in cind, sa vedeti realitatea de pe strazi (avem masini care lasa in urma perdele de fum ) eliminarea timbrului de mediu va avea efect invers ,adica oameni se vor debarasa de rablele super poluante si vor cumpara masini mai putin poluante (pentru 200-500 euro se poate cumpara o masina fabricata dupa 2000 cu euro4 si in stare tehnica peste masinile care trec itp-ul acum in romania

    Taxa auto, in oricare din variantele sale, nu a taxat cu adevarat emisiile poluante. A fost doar o modalitate de a lua bani de la contribuabilii naivi. Cei cu masini poluante au ocolit-o oricum si au inmatriculat masinile in alte state (doar emisiile le-au lasat la noi). Parerea mea este ca eliminarea sa nu va duce la invechirea parcului auto, din contra. Daca s-ar dori cu adevarat intinerirea parcului auto national, s-ar inaspri inspectiile tehnice periodice si controalele in trafic. Dar asta presupune munca... si nu cred ca asta se doreste. APIA vorbeste de parca oamenii din rautate ar cumpara masini euro2,3,4,5 si nu masini noi. As dori sa le reamintesc ca salariul mediu net in Romania e ceva peste 400 euro. Sa faca dumnealor calculele cam in cat timp economiseste un ''roman mediu'' de o masina noua. Intre timp sa se mai bucure putin de protectia oferita de aceasta taxa care, ori ca le place ori ca nu, va fi eliminata asa cum e si firesc si concurential.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb