Directorul Renault - Nissan România estimează că vânzările de maşini rulate vor creşte cu 50% dacă valoarea taxei de înmatriculare se va micşora, infirmând previziunile Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, care consideră că piaţa maşinilor vechi va creşte cu doar 10%.
"Importurile de maşini second-hand vor creşte cu 50% in 2007, în condiţiile reducerii preconizate a taxei pe prima înmatriculare, a declarat, ieri Nicolas Ianculescu, director general Renault - Nissan România, citat de NewsIn. Dacă taxa va fi menţinută la nivelul actual, importurile de maşini second hand vor fi aceleaşi de anul trecut, adică în jur de 90.000-100.000 de unităţi", a adăugat Ianculescu.
Preşedintele APIA, Brent Valmar, a spus ieri că în România anul trecut s-au vândut 90 - 92.000 de maşini second - hand, la un nivel foarte apropiat de anul 2005.
Valmar a estimat că anul acesta vânzările de maşini second - hand vor creşte cu 10%, indiferent de valoarea taxei de înmatriculare, iar vânzările de automobile noi vor creşte cu 7%,. "Trebuie să îşi ia maşină cine are bani să plătească, nu cine nu are bani să finanţeze achiziţionarea unei maşini şi apoi nu are bani să o întreţină. E greşită teoria că oricine trebuie să îşi ia maşină (...) Trebuie să încurajăm achiziţionarea de maşini din parcul naţional existent, spre exemplu să-i susţinem pe cei care vor să-şi ia maşini second - hand să cumpere maşini de acum trei - patru ani, folosite în ţară, nu aduse din afară", a spus Valmar.
El a adăugat că "nu trebuie să creştem parcul auto aducând, maşini foarte poluante, adevărate gunoaie din străinătate. (...) Aproape nicăieri în UE nu se mai importă maşini vechi şi poluante, poate doar în Polonia". Reprezentantul APIA a spus că actualul proiect al taxei de primă înmatriculare este mult mai bun decât o taxă anuală pe posesie, aşa cum există în zece state UE. El a spus că ar fi total greşit ca peste două milioane de oameni cu maşini non-euro să plătească taxe de 1.000 - 1.500 de euro pe an, cum se întâmplă în ţările din Occident.
Constantin Stroe, vice-preşedinte al Consiliului Administrativ al Dacia, a spus că, dacă s-ar impune o taxă anuală pe posesie care să crească proporţional cu gradul de poluare al maşinii, "s-ar produce o a doua revoluţie" din cauza nemulţumirilor proprietarilor de maşini foarte vechi.
Stroe a admis că, în condiţiile actuale taxa de primă înmatriculare este "neconvenabilă la unele clase de maşini", însă a atras atenţia asupra faptului că ar fi greşit să încurajăm intrarea pe piaţă a unor maşini poluante, fie ele şi Euro 2, în condiţiile în care europenii discută deja despre introducerea normei Euro 5, iar rigorile legate de mediu vor fi deosebit de stricte în viitor pentru constructorii de maşini.
APIA estimează că în România există în prezent peste 4 milioane de maşini, dintre care mai mult de jumătate sunt non-euro.Vârsta medie a parcului auto este de 13,5 ani, iar peste 300.000 de maşini sunt mai vechi de 20 de ani. În plus, APIA estimează că piaţa maşinilor noi va creşte moderat cu 7% în 2007, pe fondul creşterii veniturilor populaţiei, atragerii de investitori noi, a promoţiilor făcute de importatori, a sporirii capacităţii de producţie a Dacia şi a înmulţirii posibilităţilor de creditare.
Incluzând şi vânzările de vehicule comerciale, anul trecut românii au cumpărat 297.162 automobile, în creştere cu 15,9%, faţă de cele peste 256.000 de vehicule vândute în 2005, conform statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA).