În primele opt luni ale anului 2024, licitaţiile publice pentru transportul public electric din România au atins un nivel impresionant, reprezentând o etapă importantă în modernizarea infrastructurii de mobilitate urbană. Conform unei analize realizate de Asociaţia Română pentru Smart City în colaborare cu datadriven.ro, licitaţiile au implicat un total de 2.261 de vehicule electrice, cu o valoare estimată la peste 3,3 miliarde Ron.
Rezultatele licitaţiilor la nivel naţional
Licitaţii totale lansate: 171
Număr total de vehicule electrice: 2.261
Valoarea totală a licitaţiilor: 3.325.308.165 Ron
Stadiul procedurilor se împarte astfel
Licitaţii adjudecate: 14.8% (334 vehicule, 638 milioane Ron)
Licitaţii în desfăşurare: 85.2% (1.927 vehicule, 2,687 miliarde Ron)
Topul primelor 10 autorităţi publice după valoarea licitaţiilor
Municipiul Bacău - 154.809.070 Ron (58 vehicule)
Municipiul Zalău - 143.545.932 Ron (60 vehicule)
Municipiul Botoşani - 125.895.719 Ron (68 vehicule)
Municipiul Sibiu - 95.726.824 Ron (56 vehicule)
Municipiul Suceava - 86.586.526 Ron (50 vehicule)
Municipiul Râmnicu Vâlcea - 77.870.000 Ron (48 vehicule)
Municipiul Focşani - 72.729.162 Ron (56 vehicule)
Judeţul Neamţ - 71.582.672 Ron (47 vehicule)
Municipiul Galaţi - 66.161.088 Ron (67 vehicule)
Municipiul Alba Iulia - 63.095.862 Ron (41 vehicule)
"Companiile membre ale Asociaţiei Române pentru Smart City conduc investiţiile în transportul public electric din România, confirmând poziţia noastră de lider în transformarea mobilităţii urbane. Cu o valoare totală a licitaţiilor de peste 3.3 miliarde Ron în 2024, acest efort reflectă amploarea tranziţiei către un transport public modern şi implicarea activă a membrilor noştri. De la autobuze electrice la troleibuze şi tramvaie, partenerii ARSC deschid drumul către oraşe mai verzi şi sustenabile, demonstrând rolul nostru în revoluţia mobilităţii inteligente." - a declarat Eduard Dumitraşcu, preşedintele Asociaţiei Române pentru Smart City.
Context şi importanţă
Creşterea numărului de licitaţii pentru vehicule electrice reflectă un angajament ferm din partea administraţiilor locale din România de a face tranziţia către soluţii de mobilitate sustenabilă. Aceste investiţii sunt esenţiale pentru atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon şi pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii urbane. În contextul schimbărilor climatice şi al cerinţelor europene pentru reducerea amprentei de carbon, licitaţiile din 2024 marchează un pas important pentru transformarea infrastructurii de transport public din România.
Distribuţia geografică a vehiculelor achiziţionate
Analizând distribuţia la nivelul regiunilor, cele mai multe vehicule electrice au fost achiziţionate în următoarele regiuni:
Regiunea Centru: 429 vehicule
Regiunea Nord-Vest: 425 vehicule
Regiunea Nord-Est: 353 vehicule
Regiunea Sud-Est: 344 vehicule
Regiunea Sud-Muntenia: 316 vehicule
Regiunea Sud-Vest Oltenia: 211 vehicule
Regiunea Vest: 150 vehicule
Regiunea Bucureşti-Ilfov: 33 vehicule
În ceea ce priveşte valoarea totală estimată a licitaţiilor, topul este condus de regiunea Nord-Vest cu 725,8 milioane Ron, urmată de regiunea Centru cu 603,2 milioane Ron şi Nord-Est cu 553,8 milioane Ron.
Top 5 judeţe cu cele mai mari achiziţii
Sălaj: 120 vehicule (191,8 milioane Ron)
Sibiu: 114 vehicule (178,7 milioane Ron)
Botoşani: 115 vehicule (173,1 milioane Ron)
Alba: 90 vehicule (157,5 milioane Ron)
Bacău: 58 vehicule (154,8 milioane Ron)
Principalii furnizori de vehicule electrice în România
Topul furnizorilor de vehicule electrice este dominat de compania Anadolu Automobil Rom, cu o valoare totală a contractelor de 130,2 milioane Ron.
Anadolu Automobil Rom - 130,2 milioane Ron
Solaris Bus & Coach - 84,8 milioane Ron
BMC Truck & Bus - 81,5 milioane Ron
Aveuro International - 69,6 milioane Ron
New Kopel Car Import - 61 milioane Ron
Viitorul Transportului Public din România
România va continua să investească masiv în infrastructura de transport public electric, cu licitaţii noi care vor asigura nevoile de mobilitate urbană durabilă ale comunităţilor noastre. În plus, integrarea de soluţii de smart city şi transport verde va contribui semnificativ la reducerea emisiilor şi la creşterea calităţii vieţii în comunităţi.
Provocări şi oportunităţi
Principalele dificultăţi rămân legate de infrastructura necesară pentru încărcarea vehiculelor şi de integrarea optimă a acestora în reţelele de transport public. Totuşi, aceste provocări reprezintă şi oportunităţi de inovare şi modernizare, atât pentru administraţiile locale, cât şi pentru sectorul privat. Soluţiile inteligente, cum ar fi monitorizarea în timp real a vehiculelor şi optimizarea rutelor, vor juca un rol esenţial în eficientizarea transportului public.