Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va solicita potenţialului cumpărător al unei participaţii semnificative într-o companie de asigurări sau din piaţa de capital prezentarea planului de afaceri pe trei ani în avans, potrivit Regulamentului adoptat privind criteriile aplicabile şi procedura pentru evaluarea prudenţială a achiziţiilor şi a majorărilor participaţiilor la entităţile reglementate de Autoritate.
"Acţionarii semnificativi din entităţi aflate sub supravegherea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), precum şi potenţialii cumpărători de participaţii semnificative în astfel de entităţi, vor fi evaluaţi pe baza unor criterii, reguli şi proceduri unitare, conform «Regulamentului privind criteriile aplicabile şi procedura pentru evaluarea prudenţială a achiziţiilor şi a majorărilor participaţiilor la entităţile reglementate de ASF». Regulamentul adoptat de Consiliul ASF are în vedere actualizarea şi armonizarea normelor de autorizare şi avizare a tuturor entităţilor reglementate de pe piaţa asigurărilor, a pensiilor private şi de pe piaţa de capital, alinierea la normele şi practicile europene şi, nu în ultimul rând, stabilirea unui cadru uniform pentru evaluarea şi aprobarea acţionarilor semnificativi la nivelul întregului sistem financiar, prin aplicarea unor reguli similare celor valabile în cazul instituţiilor de credit", se arată într-un comunicat al ASF trimis redacţiei..
Astfel, prevederile regulamentului vizează acţionarii semnificativi şi potenţialii investitori în societăţi de servicii de investiţii financiare, societăţi de administrare a investiţiilor, administratori ai fondurilor alternative de tranzacţionare, operatori de piaţă, depozitar central, contraparte centrală, societăţi de asigurare şi reasigurare, administratori ai fondurilor de pensii private.
"Noile criterii şi reguli devin aplicabile în procesul de autorizare a unei entităţi atunci când apar modificări în structura acţionariatului - la atingerea sau depăşirea unor praguri de deţinere de 10%, 20%, 33% şi 50% (5% la depozitarul central, 20% la operator de piaţă, 33% la contrapartea centrală) sau ori de câte ori este cazul în cadrul procesului de supraveghere şi control exercitat de ASF. Indiferent pe care dintre cele trei pieţe operează, entităţile reglementate vor transmite ASF acelaşi set de documente pentru aprobarea acţionarilor semnificativi, va fi acordată o singură decizie de aprobare-avizare pentru persoanele din conducerea entităţilor care operează pe două pieţe, nu va fi nevoie de un nou set de documente pentru persoane care au fost deja autorizate în ultimii doi ani, iar potenţialii achizitori deja evaluaţi de autorităţi din România sau din alte state membre ale UE vor fi supuşi unei proceduri de evaluare simplificată", menţionează ASF.
Potrivit Regulamentului de evaluare prudenţială, orice potenţial achizitor va transmite un proiect de achiziţie care trebuie să includă un set de informaţii relevante, inclusiv valoarea participaţiei care urmează să fie deţinută. La rândul lor, acţionarii care intenţionează să cedeze o participaţie calificată vor notifica ASF, menţionând numărul de acţiuni înstrăinate şi cota participaţiei deţinute în urma cedării.
"De exemplu, pentru evaluarea capacităţii de respectare a cerinţelor de prudenţialitate, ASF va solicita potenţialului achizitor al unei participaţii de control prezentarea planului de afaceri pe trei ani în avans, precum şi a capacităţii de suplimentare a fondurilor necesare în cazul unor probleme de lichiditate sau de solvabilitate. Dacă ASF constată că potenţialul achizitor ar putea întâmpina dificultăţi financiare în perioada procesului de achiziţie sau în următorii trei ani, proiectul de achiziţie este respins. În cadrul procesului de evaluare vor fi coroborate informaţiile transmise de potenţialul achizitor, cele din baza de date a ASF, precum şi alte informaţii obţinute de la alte autorităţi de supraveghere", se mai arată în comunicat.