Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va constitui un grup consultativ în domeniul protecţiei consumatorilor de servicii financiare, al cărui scop principal este facilitarea comunicării între cele mai importante asociaţii şi organizaţii de profil, potrivit unui comunicat remis azi redacţiei.
Potrivit sursei citate, grupul consultativ, constituit la iniţiativa Direcţiei Protecţia Consumatorilor din cadrul ASF, va avea ca obiective: consolidarea protecţiei consumatorilor de servicii financiare; prevenirea şi identificarea practicilor incorecte, neloiale sau frauduloase, a clauzelor contractuale neclare, a celor susceptibile a fi declarate abuzive etc; educarea şi promovarea încrederii în produsele şi serviciile financiare; elaborarea unei strategii comune în domeniul protecţiei consumatorilor; cooperarea şi schimbul de informaţii în ceea ce priveşte protecţia consumatorilor; emiterea de opinii şi recomandări în domeniul protecţiei consumatorilor referitoare la proiectele de reglementare ale ASF, la formularea de propuneri de îmbunătăţire a reglementărilor ASF, la modul de soluţionare a reclamaţiilor formulate de către entităţile aflate în aria de supraveghereî a ASF; recomandări referitoare la reglementări sau ghiduri de aplicare a reglementărilor; dezvoltarea în comun a unor programe şi activităţi specifice, a unui sistem de monitorizare a pieţei, a susţinerii incluziunii şi a educaţiei financiare; efectuarea de studii şi analize referitoare la nivelul şi nevoile de educaţie financiară ale consumatorilor; realizarea de analize privind modul în care sunt respectate cerinţele de informare corectă, completă şi transparentă a consumatorilor de servicii financiare, inclusiv a celor potenţiali; consultări reciproce asupra unor probleme curente apărute în legătură cu protecţia consumatorilor; mediatizarea legislaţiei, a celor mai bune practici, a măsurilor şi acţiunilor legate de protecţia consumatorilor; organizarea de campanii/evenimente comune în domeniul protecţiei consumatorilor; evaluarea modului în care legislaţia europeană este implementată şi respectată în legislaţia naţională, respectiv pe piaţa financiară ne-bancară autohtonă, în probleme care vizează protecţia consumatorilor - prin studii, analize, acţiuni de mystery shopping etc.
La întâlnirea de constituire a grupului, care a avut loc pe data de 12 februarie 2015, au participat reprezentanţi ai: AAF (Asociaţia Administratorilor de Fonduri), ABPC (Asociaţia Brokerilor din Piaţa de Capital), AIPC (Asociaţia Investitorilor pe Piaţa de Capital), ANPCPPSR (Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România), APAPR (AsociaţiaPensiilor Private din România), APPA (Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor), EIOPA - Insurance & Reinsurance Stakeholder Group, AURSF (Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare), UNSAR(Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România), UNSICAR (Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări din România), APC (Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România), FAC (Federaţia Asociaţiilor de Consumatori), OPPC (Organizaţia Profesioniştilor Pieţei de Capital) şi ANCELDR (Asociaţia Naţională a Constatatorilor, Evaluatorilor şi Lichidatorilor de Daune din România), se mai notează în comunicare.
"În cadrul întâlnirii au fost discutate şi agreate principiile de organizare ale grupului, precum şi direcţiile şi strategiile de acţiune. Totodată, participanţii au stabilit că este oportun ca membrii grupului să elaboreze în mod constant recomandări şi opinii în vederea dezvoltării unei culturi corespunzătoare pentru protecţia consumatorilor. De asemenea, participanţii la discuţii au stabilit crearea a trei subgrupuri de lucru care să dezbată problemele specifice fiecărei pieţe supravegheate şi reglementate de către ASF (asigurări, piaţa de capital şi pensii private) din punct de vedere al protecţiei consumatorului", mai arată sursa citată.