Asiguratorii au transmis, ieri, că plafonarea tarifelor RCA, decisă de Guvern, încalcă un principiu de bază prevăzut de Constituţia României, cel al unei pieţe libere, concurenţiale, iar membrii UNSAR analizează cele mai bune variante de a acţiona împotriva acestei prevederi, potrivit unui comunicat de presă.
Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) a anunţat că a sesizat deja Comisia Europeană cu privire la încălcările Directivei 2009/138/CE şi ale Tratatului de funcţionare al Uniunii Europene, existând premisele ca România să fie sancţionată pentru încălcarea legislaţiei comunitare.
"Conform normelor europene menţionate, atât plafonarea unor tarife în absenţa unui sistem general de control al preţurilor, cât şi posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protecţie pentru o anumită industrie sunt interzise", apreciază UNSAR, care adaugă: "Având în vedere faptul că România nu are un sistem general de control al preţurilor, este imposibil din punct de vedere legal să aibă un cadru care să se refere strict la piaţa de asigurări.
Mai mult, modul în care au fost emise aceste reglementări conduce la ideea că această măsură a fost luată doar pentru a răspunde la presiunile transportatorilor, invocându-se o situaţie de criză în piaţă. Această criză nu a putut fi fundamentată economic, printr-o analiză financiară solidă a pieţei de transporturi din România. De fapt, criza invocată se regăseşte la nivelul societăţilor de asigurare şi reasigurare. În ultimele nouă luni, asigurătorii din România au primit infuzii de capital de la acţionarii străini în valoare de 90 de milioane euro, afacerile pe această linie generând pierderi uriaşe: 2,8 miliarde lei în nouă ani".
UNSAR precizează că, în urma măsurilor aprobate de Guvern, pierderile societăţilor de asigurare vor creşte şi nu se vor limita doar la cele şase luni prevăzute pentru plafonare de Ordonanţa de Urgenţă 54/2016, ci îşi vor face simţite efectele pe o perioadă mult mai lungă, greu de estimat, dat fiind specificul asigurării RCA: segment de asigurări «cu coadă lungă» (long tail), ceea ce înseamnă, în principiu, că nu funcţionează pe sistemul prime colectate versus daune plătite pentru aceeaşi perioadă de timp: "De exemplu, o daună cu vătămari corporale poate genera obligaţii de plată pentru asigurator pe o perioadă îndelungată, de până la 20-30 de ani.
Efectele negative ale acestui pachet normativ vor fi resimţite, pe termen mediu şi lung, şi de asiguraţi, intervenţia de plafonare a tarifării, fără a ţine cont de realităţile pieţei de asigurări, ducând la o nivelare a preţurilor poliţelor RCA. Astfel, diferenţele între preţurile poliţelor RCA pentru categoriile de clienţi cu o conduită rutieră bună şi preţurile pentru categoriile cu grad de risc ridicat vor fi mult mai mici ca înainte, iar cei dezavantajaţi vor fi clienţii cu o conduită rutieră bună.
Mai mult, după încheierea perioadei de şase luni în care tariful este plafonat, cel mai probabil vom asista la o revenire la tarife sustenabile pentru asigurători, situaţie care va crea din nou percepţia unor dezechilibre în piaţă".
Guvernul a aprobat, miercuri, tarifele de primă maxime pentru asigurările RCA, propuse de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), pentru o perioadă de şase luni.
Proiectul de Hotărâre de Guvern care prevede plafonarea tarifelor RCA fusese aprobat de Consiliul Concurenţei.
Tarifele maxime au fost stabilite într-o şedinţă specială a conducerii ASF, care a avut loc în 5 octombrie.
Guvernul a aprobat, la presiunile patronatelor din transportul rutier, Ordonanţa de Urgenţă care impune îngheţarea preţurilor RCA pentru şase luni.
Pe fondul scandalului legat de tarifele RCA, Parlamentul a început procedura de demitere a preşedintelui ASF Mişu Negriţoiu. Acesta susţine însă că nu are ce să îşi reproşeze în gestionarea crizei RCA şi că şi-a începlinit mandatul.