Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) demonstrează, încă odată, incapacitatea de a gestiona piaţa asigurărilor din ţara noastră, susţine Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), într-un comunicat remis Redacţiei, în care punctează că, Asociaţia a semnalat public, în mai multe rânduri, faptul că societăţile de asigurări încalcă în mod repetat legislaţia şi că numărul reclamaţiilor este într-o creştere alarmantă, iar ASF nu ia atitudine.
"Surpriza pieţei de asigurări a venit în data de 30 aprilie 2020, când ASF a recunoscut public, pe propriul portal, faptul că numărul reclamaţiilor a crescut de la 10.549 în 2018 la 25.679 în anul 2019 şi, în opinia domniilor lor, creşterea ar fi doar de 150%, iar în acelaşi timp 75% (n.r. din reclamaţii) sunt pentru depăşirea termenului de plată", se arată în comunicatul ASSAI.
În aceste condiţii, Asociaţia întreabă dacă: "ASF supraveghează cu deplină responsabilitate piaţa financiară non-bancară, iar în toate cazurile în care a constatat (conform declaraţiilor date) o încălcare a cadrului legal, a luat măsurile care se impun (referitor la încălcările ce au fost comunicate public)?"
Dan Barbu, preşedintele ASSAI, cere vice-preşedintelui ASF, Cristian Roşu, să iasă public şi să prezinte efectele măsurilor luate.
Vasile Varvaroi, membru al Asociaţiei, subliniază faptul că încălcările legii se fac cu complicitatea ASF şi motivează afirmaţia astfel:
" 1. ASF este singura instituţie a statului care nu s-a autosesizat la nici o încălcare a legii, deşi are la îndemână statisticile concilierilor depuse la SAL-FIN (numărul de concilieri depuse versus numărul de soluţii în favoarea păgubiţilor);
2. Ofertele de despăgubire sunt încălcări flagrante ale legii constând doar în oferirea unei sume fără nici o calculaţie, justificare a costului pieselor şi orei de manoperă;
3. Actuala grijă a ASF este «să pună batista pe ţambal» în sensul diminuării numărului de reclamaţii prin crearea unor proceduri din ce în ce mai stufoase şi prin limitarea accesului la petiţii;
4. Au torelat abaterile grave ale persoanelor din conducerea unei anumite societăţi de asigurare ce a emis şi semnat «Note Interne» prin care obligă angajaţii din subordinea lor la grave încălcări legislative".
Marian Lazăr, membru ASSAI, susţine: "Ieşirea publică a ASF-ului cu răspunsuri evidente împotriva asiguraţilor/păgubiţilor nu face altceva decât să poziţioneze clar pe cine reprezintă cu adevărat această instituţie. Mi se pare jignitor pentru păgubiţi să spui mândru că ţi-a crescut numărul de reclamaţii chiar de patru ori mai mult decât în Germania (ca să nu mai spunem că parcul auto german este de 80 milioane de autovehicule, faţă de opt milioane la noi) fărăghlight3 să menţionezi ce măsuri au fost luate pentru a îmbunătăţi această statistică şi bineînţeles rezultatul final al măsurilor luate".
În opinia sa, ASF, ca autoritatea publică, nu poate să declare că "nu are competenţe de a soluţiona prin petiţii aspecte de natură comercială (tarife manoperă/închiriere, adaosuri la piese/materiale )" când tocmai Legea 132 art.14(3) defineşte clar acest lucru.
Marian Lazăr a adăugat: "Dacă cealaltă parte comercială se simte nedreptăţită se poate adresa în instanţă pentru recuperarea prejudiciului exact cum fac în acest moment unităţile reparatoare. De ce pe asigurători îi susţineţi la încălcarea legii menţionate anterior iar unităţilor service le recomandaţi să se adreseze instanţei? Nu consideraţi că ar trebui să fiţi imparţial şi să va ocupaţi doar de punerea în aplicare a legii"?
La rândul său, Bogdan Anania, vicepreşedinte ASSAI, a declarat: "În ultimii ani asistăm cu îngrijorare la pasivitatea cu care ASF tratează gravitatea situaţiilor existente în piaţă. Din păcate, ASF-ul este caracterizat, de o foarte lungă perioadă de timp, de acţiuni mai degrabă de protejare şiht3 mascare a neregulilor din piaţa de asigurări. Instituţia numită ASF a reuşit să aibă un comportament total opus faţă de rolul pe care trebuie să-l îndeplinească. «A»-ul nu vine de la «Autoritate» în domeniu, ci de la «Acoperirea» neregulilor. Sunt nişte maeştri ai disimularilor iar rolul lor principal este de a nedreptăţi, de a îngreuna şi de a dispera păgubiţii şi asiguraţii".
În aceste condiţii, Dan Barbu preşedintele ASSAI solicită către ASF să prezinte public, pentru fiecare asigurător RCA, procentul dosarelor de daună plătite pe baza ofertei de despăgubire şi numărul de zile la care a fost plătit şi, totodată, numărul dosarelor de daună plătite în baza documentelor de reparaţie şi numărul de zile la care acestea au fost plătite.
Această solicitare are la bază un cumul de acţiuni ale societăţilor de asigurări care conduc păgubitul către plata despăgubirii pe baza ofertei asiguratorului.
"Dorim ca ASF să prezinte public, după aşa-zisele amenzi, de ce acele practici pentru care au fost sancţionate persistă în continuare"?, spune Dan Barbu.
De asemenea, ASSAI ţine să atragă atenţia că, în opinia sa: "În acest moment, ASF si-a schimbat obiectul activităţii transformându-se dintr-o instituţie de supraveghere a pieţei de asigurari într-o institutie de supraveghere a păgubiţilor".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.05.2020, 10:54)
cum poate asf sa solutioneze ceva cand comisarii numiti politic nu au pregatire si experienta necesare ?!
oricine are pile ajunge sa lucreze in asf! ce conteaza pregatirea profesionala, ea a fost desfiintata de Parlament sa poata ajunge comisar si preot, un chelner cum a ajuns un chelner manager spital! asta e Romania " normala" !!!