Autorităţile din Israel şi principalul sindicat al lucrătorilor din ţară au ajuns, ieri, la un acord de principiu pentru vânzarea portului Haifa, în vederea pregătirii deschiderii acestuia pentru competiţie.
Haifa este cel mai mare dintre cele trei porturi maritime ale ţării. Statul a dorit, ani la rând, să reformeze acest port ca să încurajeze competiţia şi să diminueze costurile, însă sindicaliştii s-au opus.
Conform acordului de ieri, care vine după luni de negocieri, în termen de şase luni va fi lansată licitaţia pentru vânzarea portului către un investitor strategic, care să îl pregătească pentru mediul concurenţial, potrivit anunţului făcut de federaţia sindicală Histadrut şi de Ministerele Transportului şi Finanţelor din Israel.
Planul include modernizarea şi adâncirea portului astfel încât acesta să poată primi nave container mai mari. Ministerul Transporturilor va deschide şi o nouă rută de acces care să permită competiţia loială cu alte porturi.
Portul Haifa a acceptat să implementeze măsuri de eficientizare, precum un plan de pensionare voluntară şi de plăţi compensatorii.
Histadrut aşteaptă să fie deschis în circa doi ani un port concurent în Haifa, al treilea mare oraş din Israel. Sindicalişii preconizează un acord similar pentru Ashdod, al doilea mare port din Israel.