Uber furnizează un serviciu de transport şi trebuie să obţină licenţă pentru acesta, potrivit opiniei avocatului general al Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, care poate fi o lovitură pentru compania americană care susţine că este doar o platformă digitală, transmite Reuters, citată de News.ro.
Opinia, care nu are caracter obligatoriu, înseamnă că aplicaţia pentru smartphone-uri poate fi reglementată de către statele europene ca un serviciu de transport, supus legislaţiei referitoare la acordarea licenţelor.
"Platforma electronică Uber, chiar dacă este inovativă, cade sub incidenţa transporturilor: Uber poate astfel să i se ceară să obţină licenţele şi autorizaţiile necesare potrivit legilor naţionale", se arată într-un comunicat al Curţii de Justiţie a UE.
Opinia avocatului general Maciej Szpunar nu este obligatorie, dar judecătorii Curţii o respectă în majoritatea cazurilor.
Cazul a fost adus în atenţia Curţii de către asociaţia şoferilor de taxi din Barcelona, care au argumentat că Uber îi concurează incorect cu serviciul UberPOP, care foloseşte şoferi fără licenţe.
Uber, care nu mai oferă serviciul UberPOP în Spania, a anunţat că va aştepta decizia finală a Curţii de Justiţie, în acest an, dar a adăugat că, chiar dacă va fi considerată o companie de transport, acest fapt nu va schimba cum este reglementată în majoritatea statelor europene, aşa cum este situaţia în prezent.
Totuşi, o decizie în acest sens "ar submina reforma necesară a legislaţiei învechite care împiedică milioane de europeni să acceseze un serviciu sigur de transport, aflat la distanţa unui buton", afirmă un purtător de cuvânt al Uber într-un comunicat.
Uber, care permite pasagerilor să solicite un serviciu de transport prin intermediul unei aplicaţii pentru smartphone-uri, s-a extins în Europa acum cinci ani.
Activitatea Uber a fost însă contestată în instanţe de companii de taximetrie şi unele guverne europene, pentru că nu respectă reglementările locale stricte referitoare la obţinerea licenţelor şi la siguranţă, care se aplică altor companii concurente.
Evaluată la 68 de miliarde de dolari, Uber a reintrodus o versiune cu licenţă a serviciului său la Madrid şi Berlin, anul trecut.
În schimb, serviciul UberPOP este încă funcţional în Estonia, Polonia, Cehia, Norvegia, Finlanda şi Elveţia.
Cazul de la Curtea de Justiţie din Luxemburg este considerat unul de referinţă pentru serviciile de sharing şi ar putea avea efecte majore pentru alte start-up-uri, cum sunt Airbnb şi compania de livrare a alimentelor Deliveroo.