Infrastructura de transport din ţara noastră reprezintă cuiul din talpa oricărui guvern care a fost la conducere în ultimii 30 de ani. Nevoile în domeniul transportului rutier, feroviar, aerian şi naval sunt acute, iar fiecare ministru al Transporturilor a părut că gâfâie atunci când a fost nevoit să prezinte un bilanţ al activităţii derulate de instituţia pe care o conduce. Situaţia nu a fost deloc diferită nici ieri, când ministrul Lucian Bode a prezentat bilanţul activităţii Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor în ultimele 12 luni.
Lucrări începute, dar foarte puţine finalizate, promisiuni pentru finalul anului pentru din 6 noiembrie intrăm în campania electorală pentru alegerile parlamentare, contracte încheiate, bani europeni, absorbţia fondurilor europene la cote nemaiîntâlnite, toate au făcut parte din panoplia realizărilor enumerate de Lucian Bode, la un an de mandat.
Nici nu am fi putut să îi cerem mai mult ministrului de resort, ţinând cont de faptul că din ultimele 12 luni, 10 au fost marcate de pandemia Covid-19 şi de recesiune economică. Dar, aşa cum susţine ministrul Transporturilor, recesiunea nu a afectat programul investiţional, deoarece Guvernul a continuat finanţarea lucrărilor de infrastructură mare şi a asigurat astfel frontul de lucru în domeniul proiectelor destinate transportului de mărfuri şi de persoane.
Cu toate acestea, nevoia de investiţii financiare în infrastructura rutieră, feroviară, aeriană şi navală pentru următorii 10 ani se ridică la peste 72 miliarde euro, a afirmat Lucian Bode, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, în cadrul conferinţei de presă organizată, ieri, la un an de la preluarea funcţiei. Bode a arătat că este nevoie ca în următorii ani să fie accelerată implementarea proiectelor de infrastructură existente în Planul Naţional de Investiţii şi Relansare Economică, document lansat de Guvern în 1 iulie 2020.
"Acest plan trebuie pus în aplicare în mod responsabil şi profesionist pentru că următorii 10 ani sunt decisivi pentru evoluţiile în domeniul transporturilor, una din obligaţiile majore pentru ţara noastră fiind închiderea tuturor coridoarelor europene de transport în următorul deceniu", a spus ministrul Lucian Bode.
Conform ministrului Transporturilor, până la finalul anului curent, reţeaua de drumuri naţionale, autostrăzi şi variante ocolitoare va consemna 315 kilometri de carosabil modernizat.
"Ne propunem să recepţionăm încă 43 de kilometri de autostradă pe tronsoanele Sebeş-Turda, lotul 1, varianta ocolitoare Bacău şi cei 17 kilometri în regim de autostradă din cei 31 de kilometri dintre Râşnov şi Cristian. Sunt obiective pe care noi ne-am propus să le recepţionăm în acest an, iar până la sfârşitul anului să le dăm în trafic. De asemenea, ne-am propus să dăm în trafic până la sfârşitul anului încă 173 de kilometri de variante ocolitoare şi de drumuri naţionale modernizate. În total, vom recepţiona în acest an 315 kilometri de autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare, drumuri naţionale", a declarat Lucian Bode.
Ministrul de resort a precizat că, până la începutul lunii noiembrie, a emis ordine de începere a lucrărilor pentru obiective însumând aproximativ 131 de kilometri de autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare, drumuri naţionale, în valoare de aproape 3 miliarde de lei. El a mai spus că, până la sfârşitul anului, ar putea fi emise ordine de începere a lucrărilor pentru alţi 45 de kilometri, în valoare de aproximativ un miliard de lei.
"Până la finalul acestui an, se va lucra aşadar pe încă 180 de kilometri de reţea de drumuri în plus faţă de momentul noiembrie 2019, valoarea totală a lucrărilor ridicându-se la aproximativ 4 miliarde de lei", a precizat Lucian Bode.
În privinţa procedurile de achiziţie publică, ministrul Transporturilor a spus că în primele 10 luni ale anului 2020 contracte pentru proiecte de investiţii a căror valoare se ridică la aproximativ 8,5 miliarde de lei, însumând 436 de kilometri, din care 192 km de autostrăzi şi drumuri expres.
Ministrul Transporturilor a mai arătat că, în ultimele 12 luni, a crescut nivelul absorbţiei fondurilor europene în privinţa proiectelor de infrastructură mare, în condiţiile în care valoarea investiţiilor la 10 luni se ridică la 5,3 miliarde de lei, din care 4,2 miliarde de lei fonduri europene nerambursabile.
"Estimăm că, până la sfârşitul anului 2020, vom depăşi 6 miliarde de lei total investiţii din fonduri europene nerambursabile. (...) Peste 80% din totalul investiţiilor realizate de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor reprezintă fonduri europene nerambursabile, un procent consider eu foarte bun", a afirmat Lucian Bode.
Conform informaţiilor oferite de ministrul de resort, din cele 2,6 miliarde de euro absorbite până în prezent în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare pentru infrastructura de transport, 650 de milioane de euro (25%) au fost autorizate la plată în ultimele 11 luni. Lucian Bode a menţionat că suma de 4,2 miliarde de lei absorbită în primele 10 luni ale anului curent a fost plătită pentru proiecte majore rutiere şi feroviare şi reprezintă o creştere de 150% comparativ cu aceeaşi perioadă din anul 2019.
Din cele 112 de contracte de finanţare încheiate în exerciţiul financiar 2014-2020, în valoare totală de 9,68 miliarde euro, din care fonduri europene nerambursabile - 6,50 miliarde euro, în perioada noiembrie 2019 - septembrie 2020 au fost încheiate 32 contracte de finanţare, în valoare totală de 1,81 miliarde de euro (inclusiv pentru autostrada Sibiu-Piteşti), din care fondurile europene reprezintă aproape 1,19 miliarde euro (26,36% din valoarea alocată), susţine ministrul Transporturilor.
"Am semnat cereri de finanţare de aproximativ 30 de milioane euro pentru dezvoltarea porturilor Isaccea, Tulcea şi a platformei multimodale Galaţi", a spus Lucian Bode.
Contractul privind reabilitarea şi modernizarea infrastructurii portului Isaccea a fost încheiat în aprilie 2020, iar valoarea lucrărilor se ridică la 4 milioane de euro. Pentru realizarea proiectului de dezvoltare a portului Tulcea, a fost încheiat un contract pentru prima etapă de 13 milioane euro, iar pentru a doua etapă a construirii Platformei Multimodale Galaţi contractul a fost semnat în septembrie 2020 şi are o valoare de 12 milioane de euro.
Dacă va respecta planul de restructurare, undeva în 4-5 ani compania aeriană Tarom va deveni profitabilă, a susţinut Lucian Bode, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode.
"Ştiţi foarte bine că întreg sectorul aerian este grav afectat, au scăzut încasările cu peste 90-95%, dar preocuparea noastră a fost să sprijinim, operatorul naţional TAROM cu acel ajutor de salvare care a fost accesat, cu acel ajutor de restructurare, cu acel ajutor pentru compensarea pierderilor Covid. (...) În continuare preocuparea noastră este să ducem la bun sfârşit planul de restructurare a companiei pe toate palierele, inclusiv cel legat de resurse umane. Am început acest demers", a spus Lucian Bode.
Ministrul de resort a precizat că peste 100 de angajaţi ai companiei au accesat deja varianta de plecări voluntare, aceştia primind între 6 şi 8 salarii medii compensatorii.
"În proiectul aprobat de Consiliul de Administraţie erau vizate aproximativ 600 de persoane care vor primi salarii compensatorii între 6 şi 8 salarii medii. Sigur, înainte vom vedea ce se întâmplă cu plecările voluntare şi câţi angajaţi vor opta pentru plecările voluntare. Din păcate, la Tarom avem un şef la nouă angajaţi. Sunt 192 de şefi. (...) Vom finaliza această etapă de restructurare de personal în paralel cu reorganizarea activităţii agenţiilor externe şi interne, în paralel cu renegocierea tuturor contractelor pe care noi le avem acolo pe combustibil", a precizat ministrul Transporturilor.
În privinţa flotei companiei aeriene de stat, Bode a arătat că aceasta este costisitoare din cauza neuniformităţii şi a arătat că, până la 31 decembrie 2021, Tarom va avea 23 de aeronave - nouă ATR-uri noi, patru Airbus-uri şi zece Boeing-uri.
"Aceasta va fi flota Tarom. 32 de milioane de dolari ar trebui să încasăm pe cele nouă ATR-uri vechi. Sigur că vorbeam de uniformizarea flotei. Când ai trei categorii de avioane, toate costurile care decurg de aici cresc, din păcate. Dar nu doar reînnoirea flotei trebuie să fie preocuparea. Şi este cuprinsă în planul de restructurare - optimizarea comercială - şi aici ştiţi foarte bine că am renunţat deja la rutele neprofitabile. (...) Ne-am gândit să creştem veniturile auxiliare prin acele vânzări la bord şi prin reducerea numărului de agenţii externe şi interne. Cele externe le-am redus de la 14 la două ", a arătat Lucian Bode.
1. Numai când te uiți
(mesaj trimis de Cristian în data de 04.11.2020, 07:05)
Numai când te uiți la fața impostorului de Bode îți dai seama că nu ar fi putut fi altfel decât o țeapă, treabă asta complexa cu construcția de drumuri și autostrăzi. Tzeparii lu Iohannis și Orban au ceva comun, vorbesc extrem de mult și prost și fac foarte puțin.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.11.2020, 11:25)
si este doar inceputul
deocamdata are pe cine arunca vina acest musiu
este un mare "zero" plin de emfaza si habarnism!