Blocul Naţional Sindical (BNS) organizează manifestaţii de protest faţă de "promisiunile neonorate ale Guvernului" referitoare la legislaţia muncii, joi, la Constanţa, fiind vizate noul contract colectiv de muncă de la OMV Petrom (simbol SNP) şi transferul a 13% din acţiunile Portului Constanţa de la Ministerul Transporturilor la Consiliul Local, ne-a declarat Dumitru Costin, liderul BNS.
"Vom acţiona cu mesaje de solidaritate referitoare la situaţia lucrătorilor din OMV Petrom şi a lucrătorilor de pe platformele marine, care sunt, de asemenea, extrem de nemulţumiţi şi pot opri lucrul în orice moment", afirmă domnia sa, susţinând că la manifestaţie ar urma să participe peste 5.000 de persoane.
Afirmaţiile au fost făcute în condiţiile în care, vineri, o sută de persoane au protestat în faţa sediului OMV din Viena, reclamând că drepturile angajaţilor Petrom ar fi fost reduse, în urma semnării unui contract colectiv de muncă de companie şi Sindicatul Naţional Petrom, la începutul acestei luni. Reprezentanţii Petrom susţin, însă, că respectivul contract a fost semnat respectând condiţiile legale.
"Situaţia de batjocură din România a fost agravată la începutul lunii mai de un contract colectiv de muncă semnat de companie cu sindicatul galben (constituit din 23 de apropiaţi ai reprezentanţilor administraţiei), fără ştiinţa membrilor celorlaltor structuri sindicale", se arată într-un comunicat transmis de către Blocul Naţional Sindical.
"Semnarea actualului contract este încununarea unei lungi campanii de ciuntire a drepturilor lucrătorilor duse de OMV Petrom România şi Sindicatul Naţional Petrom, iar efectele acestui nou contract sunt devastatoare pentru cei circa 18.000 de lucrători români", continuă documentul.
În replică la protestele care au avut loc la Viena, Petrom a trimis, la rândul său, un comunicat, vineri, în care susţinea că acţiunea a fost organizată de membri ai unor sindicate care nu sunt reprezentative la nivelul companiei.
"La negocierile pentru noul contract colectiv de muncă, angajaţii au fost reprezentaţi, conform legii, de sindicatul reprezentativ la nivelul firmei", se afirmă în comunicat, care subliniază: "Negocierile s-au desfăşurat cu respectarea tuturor normelor şi predeverilor legale în vigoare, într-o manieră constructivă care să asigure reflectarea voinţei partenerilor, finalizându-se cu un pachet financiar format din majorări salariale şi prime acordate salariaţilor, superior nivelului pieţei".
Pentru noul contract colectiv de muncă la nivelul Petrom, s-a avut în vedere, în principal, eliminarea unor prevederi ce dublau reglementări legale existente şi a unor dispoziţii care nu îşi mai găseau aplicabilitatea în contextul actual şi care birocratizau excesiv relaţia de muncă cu angajaţii, arată reprezentanţii companiei petroliere.
"Noul contract colectiv de muncă la nivelul OMV Petrom reprezintă un instrument de lucru flexibil, inspirat din bunele practici europene, centrat pe beneficiile pentru salariaţi, menit să aducă un echilibru între încurajarea performanţei şi o protecţie socială adecvată", conchide comunicatul.
Potrivit unor surse apropiate Petrom, compania ar fi acordat, începând cu 1 mai, o creştere salarială de 7%, aplicată la nivelul salariilor de bază. În acelaşi timp, salariaţii care au contractele de muncă cu OMV Petrom în vigoare la data de 1 mai 2014 vor beneficia de o primă în valoare brută de 1.500 de lei, iar cei care vor mai fi angajaţi peste un an vor încasa încă 3.500 de lei, susţin sursele citate. Pentru "Ziua Petrolistului", salariaţii Petrom vor beneficia de o primă în valoare de 1.750 de lei brut, mai arată sursele. Acestea ne-au mai precizat că, de la 1 mai, compania a inclus în salariile de bază individuale sporul de vechime în muncă, sporul pentru muncă în condiţii grele, sporul pentru muncă în condiţii periculoase şi sporul de vechime în petrol.
• Petrom, acţionată în judecată de sindicate
Mesajul transmis de Petrom nu a dus la o calmare a situaţiei, Blocul Naţional Sindical, Federaţia "Energetica" şi alte sindicate din cadrul companiei acţionând-o, deja, în judecată pe aceasta, precum şi pe Sindicatul Naţional Petrom, pentru contractul de muncă pe care l-au încheiat, se arată în comunicatul BNS. Până la soluţionarea cauzei, "efectele acestui document sunt devastatoare pentru cei circa 18 mii de lucrători şi familiile lor", scriu sindicaliştii. Aceştia oferă, drept exemplu, faptul că, prin noul contract de muncă, au fost eliminate toate condiţiile care restricţionau unitatea să rezilieze un contract individual, "dându-se astfel posibilitatea angajatorului să desfacă un contract de muncă oricând, după bunul plac".
Despre manifestaţia care a avut loc la Viena, Dumitru Costin ne-a declarat: "Am încheiat la Viena un protest decent, a fost totul în regulă. Este un abuz de putere fără precedent din partea română a grupului OMV Petrom în ceea ce priveşte salariaţii. Negocierile colective s-au purtat între casele de avocatură. Nu ne-am dorit această dispută, totul am vrut să se facă pe cale amiabilă. Este treaba lor dacă au dorit acest scandal. Nu am văzut nicio brumă de implicare din partea statului român".
Contractul colectiv de muncă stipulează că nu va mai exista o negociere anuală care să reglementeze majorarea salariilor, durata timpului de lucru, programul de lucru şi condiţiile de muncă, potrivit comunicatului BNS.
"Au fost eliminate aceste obligativităţi, iar administraţia va putea modifica programul de lucru pentru orice salariat fără acordul sindicatului, implicit al salariatului", susţin sindicaliştii.
• Dumitru Costin: "Operatorii portuari nu vor taxe mari, care să susţină un trafic mic"
Celălalt subiect pe care sindicaliştii ar urma să îl abordeze în cadrul protestelor programate pentru joi se referă la transferul a 13% din acţiunile Portului Constanţa de la Ministerul Transporturilor la Consiliul Local, conform lui Dumitru Costin.
Domnia sa ne-a precizat: "În cazul Portului Constanţa, situaţia este mai complicată pentru Guvern. Operatorii portuari îşi doresc un comportament corect, decent şi nediscriminatoriu. Ei solicită de mai mult timp contracte de subconcesiune. Nimeni nu poate investi acolo, câtă vreme nu există aceste contracte. Vorbim de investiţii de zeci de milioane de euro în ceva ce nu îţi aparţine deloc. Operatorii nu vor taxe mari, care să susţină un trafic mic. Din contră, taxele mai mici ar ajuta la creşterea traficului. Trebuie să ţinem cont de interesul strategic. Nu sunt deloc vorbe mari, ci presiuni foarte mari.
Dumitru Costin a semnalat că portul s-ar afla sub influenţa Rusiei şi a altor factori importanţi: "Portul Constanţa se află inclusiv sub influenţa Rusiei, la câteva sute de kilometri de Crimeea, care este punct strategic al ruşilor. Veţi vedea cât vor investi acolo. În plus, este foarte aproape de baza americană, de la Kogălniceanu. Le are pe toate. Repet, acestea nu sunt deloc vorbe mari".
Liderul sindical ne-a mai afirmat şi că propunerea statului de a lista un pachet de 14% din acţiunile Portului Constanţa este una pripită, din cauză că ar putea aduce în acţionariat un investitor mare, "de cine ştie ce naţionalitate", care ar complica situaţia portului.