Când uzinele vor fabrica altfel

Mirel Scherer
Ziarul BURSA #Companii / 3 august 2012

Când uzinele vor fabrica altfel

Crize severe succesive, indus­trializare rapidă a ţărilor emergente, supremaţia economică mondială anunţată a Chinei... Lumea evoluează cu paşi mari şi uzinele din ţările avansate economic vor trebui să se adapteze acestei transformări fără precedent, dacă nu vor să dispară.

Semn că lucrurile sunt grave, pentru prima dată la alegerile prezidenţiale din Franţa, unul din obiectivele principale ale candidaţilor a fost cel al renaşterii industriei. Mai mult decât atât, odată ce competiţia pentru cel mai înalt post în stat s-a terminat şi noul Preşedinte s-a instalat la Palatul Elysée, un nou minister şi-a făcut apariţia: Ministerul Redresării Productive.

Există numeroase mijloace pentru a întări competitivitatea economică a ţărilor europene, mici şi mari. Exemplul constructorului de maşini italian Fiat, care a reuşit să readucă producţia Pandei din Polonia în uzina sa de la Napoli, este elocvent. Bineînţeles, această mutare a făcut obiectul unui acord cu sindicatele. Dar, făcând abstracţie de această negociere impusă, folosirea unor soluţii tehnice inovante, permiţând o exploatare permanentă, ziua şi noaptea, a uzinei, este o lecţie semnificativă. Sisteme robotice inteligente, reducerea costurilor graţie unor economii de energie şi de resurse drastice - aceste soluţii îşi dovedesc utilitatea în nenumărate locuri.

Împinşi de criză, industriaşii francezi sunt din ce în ce mai sensibili la robotizarea producţiei.

Constructorul japonez Fanuc Robotics a instalat anul trecut 2000 de roboţi în Hexagon. < Mai multe întreprinderi au decis să producă în Franţa şi au apelat, pentru reducerea costurilor, la un sistem de producţie automatizat. Ceea ce le permite să se apropie de costurile din ţările < low-cost  > şi, în aceaşi timp, să asigure un nivel de calitate superior >, explică Jean-Hugues Ripoteau, preşedintele Fanuc Robotics France.

De exemplu, grupul Seb/Calor/Tefal utilizează 160 de roboţi Fanuc în uzinele franceze pentru a fabrica produse pentru piaţa europeană.

Rezultatele acestei soluţii sunt rebuturile scăzute şi o producţie dinamizată graţie operaţiilor de asamblaj rapide. Acesta este un succes datorită căruia conducerea grupului electromenajer francez a decis să evalueze toate posturile de producţie pentru a vedea care este potenţialul lor de robotizare. Jean-Hugues Ripoteau este convins că < automatizarea instalaţiilor reduce costurile de producţie la nivelul celor din China >.

Programul Robotcaliser, lansat de mai mulţi ani de Sindicatul francez al furnizorilor de echipamente de producţie, dar care se afla în hibernare, începe să funcţioneze mai activ.

Toate aceste soluţii sunt bune şi necesare, dar nu şi suficiente. Ca să reuşească în faţa concurenţei asiatice, şi nu numai, uzinele vor trebui să fabrice altfel. Pentru a face faţă crizei, a reduce costurile, a putea fabrica produse din ce în ce mai complexe, a se adapta rapid cererii pieţei, pentru a evita risipa...

Mai multe soluţii sunt pe cale să se impună în industrie şi unii producători sunt deja în fruntea plutonului.

Metoda de fabricaţie aditivă este una dintre aceste tehnologii inovante şi câştigă teren mai ales în cazul pieselor complexe, personalizate, şi practic, fără a produce vreun deşeu.

Pentru a explica principiul de funcţionare a unei astfel de maşini fără a intra în detaliile tehnice complicate, putem spune că, în loc de a se prelucra o piesă prin eliminarea materialului (metal sau plastic), pornind de la un brut şi cu maşini-unelte convenţionale, ea este construită prin adăugarea de straturi succesive unul peste altul. Operaţia se produce prin solidificarea (cu laser, bombardament de electroni etc.) a unui lichid plastic sau unei pudre metalice sau plastice. Se evită astfel reciclarea cantităţilor importante de metal rezultate din prelucrarea prin metodele de aşchiere convenţionale, fie că este vorba de strunjit, frezat, alezat sau de rectificat.

Ca să dăm un exemplu elocvent, uzina Airbus din localitatea St.Eloi, lângă Toulouse, consumă 30% din cantitatea europeană de titan, un aliaj extrem de scump. În unele cazuri se pleacă de la un bloc de metal care cântăreşte 20 kg, pentru a se ajunge la o piesă finală care nu cântăreşte decât 1 kg.

Reducerea costurilor este, deci, evidentă, dacă s-ar putea fabrica cât mai aproape de cotele finale ale unei piese şi elimina cât mai puţin metal.

Alt avantaj al acestei metode -  se poate fabrica practic orice model de CAD (proiectare asistată de calculator). Maşinile produse de constructori ca 3D Systems, EOS, Arcam, Phenix Systems, SLM Solutions sunt deja utilizate de numeroase întreprinderi, pentru fabricarea protezelor medicale sau a pieselor în titan pentru industria aeronautică.

Societăţi ca, de exemplu, Avio în Italia sau Mecachrome în Franţa utilizează maşina de fabricaţie aditivă prin fuzionarea pudrei metalice cu un fascicol de electroni al constructorului suedez Arcam.

Yvon Gallet, PDG al Initial, o societate de serviciu franceză, a declarat: "Fabricaţia aditivă a devenit un adevărat lanţ de soluţii şi de meserii industriale".

Primul care a reuşit industrializarea acestui procedeu acum mai bine de 25 de ani, 3D Systems, este un vizionar şi propune, graţie unor achiziţii succesive, o vastă panoplie de soluţii. Achiziţionarea lui Z Corp îi permite să ofere soluţii de fotocopiere 3D multicolor.

Maşinile de fritare de pudră metalică sau plastică propuse de constructorul german EOS sunt, de fapt, adevărate centre de producţie de obiecte complexe şi personalizabile. Ca piesa de topitorie în aluminiu pentru grupul EADS. Schimbarea de concepţie şi fabricarea sa în titan cu una din maşinile de fritaj de la EOS au permis o reducere a greutăţii sale de 65%.

< Atenţie, potenţialul de profit pe care îl oferă acest procedeu nu poate fi exploatat din plin dacă nu este luat în consideraţie începând cu biroul de studii al unei întreprinderi >, avertizează André Surel, directorul EOS France.

Această efervescenţă pe care o cunosc aplicaţiile industriale ale acestei metode revoluţionare este acompaniată de democratizarea acestui procedeu. Este vizat marele public, bricoleuri sau studenţi, care vor putea, graţie unei imprimante 3D, să producă rapid la ei acasă piesa de care au nevoie. De exemplu, o piesă de la maşina de spălat care s-a rupt. Dar această evoluţie o voi trata în articolul următor...

3A, pionier al fabricaţiei rapide

Applications Additives Avancées (3A), start-up creat acum doi ani la Nogent en Haute-Marne, a investit câteva sute de mii de euro într-o maşină de fabricaţie aditivi de la Arcam. Ea mizează astfel pe dezvoltarea rapidă a acestei noi metode în următorii ani. Echipamentul realizează o piesă prin fuziunea unei pudre metalice (aliaj de titan, cobalt-crom etc.) prin bombardament de electroni. "Obiectivul nostru este să devenim un birou de servicii, un tip de întreprindere care este frecvent în Statele-Unite, dar foarte rar încă în Europa >, explică Philippe Vannerot, inginer mecanic, creatorul lui 3A. Domnia sa a acumulat toată experienţa din industria auto în societăţi ca Plastic Omnium sau întreprinderi de înaltă tehnologie germane. < Vrem să propunem diferite servicii industriaşilor", precizează specialistul, dând ca exemplu asistenţa la concepţia pieselor acordată birourilor de studii, microtratamente de suprafaţă şi operaţii de metrologie.

Instalată în iunie 2011, maşina Arcam este exploatată pentru a fabrica diverse piese complexe. "Testăm acum potenţialul său în fabricarea pieselor cu structură de tip < cuib de albine >", indică inginerul francez. Maşina asigură diverse fabricaţii pentru industria medicală, aeronautică, energie...

Rugozitatea pieselor fabricate este adaptată la cerinţele producţiei de implanturi sau a protezelor medicale. Industria aeronautică este interesată de scăderea greutăţii pe care o procură acest procedeu. "Se pot asocia diverse funcţii prin plasarea materialului adaptat în locul necesar în timpul fabricării piesei", subliniază Philippe Vannerot, adăugând: "Ceea ce reprezintă, indiscutabil, o altă manieră de a fabrica piesele, şi ea implică o schimbare fundamentală a metodelor utilizate în birourile de studii. Conceptorii pot, de exemplu, să integreze mai multe funcţii într-o singură fabricaţie. Funcţii care sunt asigurate de obicei, de mai multe componente care trebuie asamblate prin sudare, înşurubare etc".

Alt avantaj: se evită risipirea materiei prime care costă scump.

Aviz amatorilor...

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb