Seceta prelungită a acutizat criza de energie din sud-estul Europei şi a dat un nou impuls în concretizarea proiectului de realizare a bursei regionale la Bucureşti. Conducerea OPCOM ne-a spus că şi Ungaria vrea să participe la proiect, mai ales că şi ţara vecină are probleme în găsirea resurselor pentru producţia de energie în această perioadă caniculară.
Operatorul comercial al pieţei noastre de energie - OPCOM SA, care va administra şi viitoarea platformă regională, a primit, în această primăvară, vizitele oficialilor greci din domeniul energiei. Este vorba despre conducerea "PPC Grecia" şi reprezentanţi ai autorităţii lor de reglementare. La fel de interesaţi de bursa regională s-au arătat şi oficialii turci, întrucât deficitul de energie din această parte a Europei este la fel de ridicat ca şi în ţările vecine, ne-a precizat conducerea OPCOM.
Pentru organizarea viitoarei burse regionale, a fost ales modelul scandinav "Nord Pool", unde operatorii de transport şi sisteme (OTS) din ţările participante deţin pachete egale de acţiuni. Bursa regională de energie de la Bucureşti se va realiza prin cooptarea iniţială a Bulgariei. După modelul scandinav, acţionariatul companiei care va administra platforma va fi unul deschis, iar participanţii vor deţine cote egale din capitalul social.
Într-o primă etapă, "Transelectrica" va avea, ca şi operatorul de electricitate din Bulgaria, 50% din acţiunile bursei regionale. Atribuirea acţiunilor se face direct către OTS-urile ţărilor care vor să participe. Pe lângă Bulgaria, la bursa de energie de la Bucureşti sunt invitate să adere Serbia, Muntenegru, Macedonia, Bosnia-Herţegovina şi Croaţia. În prezent, a fost deja stabilit grupul de lucru România-Bulgaria, care trebuie să pună la punct detaliile tehnice pentru funcţionarea platformei de tranzacţionare.
Proiectul de piaţă regională a energiei în această parte a Europei are ca susţinători instituţii financiare puternice, precum Banca Mondială şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), care creditează deja proiecte consistente din domeniul energetic românesc. Surse din Ministerul Economiei şi Finanţelor susţin că, în actualul context climateric în care alimentarea cu energie a devenit problemă de siguranţă naţională, oficialii Băncii Mondiale (finanţatoarea platformelor noastre de tranzacţionare) împing şi Bosnia- Herţegovina să adere la bursa regională.
Programul de guvernare 2005-2008 şi Foaia de parcurs a României în domeniul energiei prevăd ca OPCOM să iniţieze acţiunile necesare pentru extinderea, la nivel regional, a tranzacţionării pe piaţa spot (piaţa pentru ziua următoare) a energiei electrice. Proiectul de strategie energetică pe termen lung elaborat de Ministerul Economiei şi Finanţelor prevede ca, în acest an, să fie proiectat cadrul instituţional şi de reglementare necesare pentru ca OPCOM să funcţioneze ca bursă regională.
Proiectul beneficiază de consultanţă finanţată de Banca Mondială. Tot în această perioadă trebuie obţinut şi consensul partenerilor regionali. Cadrul instituţional şi de reglementare al viitoarei burse reprezintă tot obiectul negocierilor cu instituţiile regionale de reglementare şi operatorii de sistem. Astfel, perioada experimentală a pieţei spot regionale, implicând participanţi din cadrul regional la tranzacţiile organizate de OPCOM, se va derula în cursul anului 2008.
ANRE (reglementatorul pieţei noastre de energie) trebuie să întocmească, în acest an, procedurile necesare pentru recunoaşterea licenţelor furnizorilor străini şi să rezolve problema cotei TVA, pentru că nu toate ţările interesate fac parte din Uniunea Europeană. Ministerul Economiei şi Finanţelor trebuie să stabilească moneda de tranzacţionare cu ţările partenere, iar reglementatorul pieţei să tranşeze problema alocării capacităţilor de interconexiune.
Succesul iniţiativei de realizare a unei burse regionale va conferi României rolul de lider în crearea unui mediu concurenţial pentru tranzacţionarea energiei electrice. Bursa regională va aduce, nu numai României, ci şi ţărilor participante, mult mai multă siguranţă în alimentare şi preţuri mult mai bune pentru energia electrică (prin competiţia mult mai mare dintre producătorii şi furnizorii din regiune). Astfel, în cazul unor perioade de secetă prelungită, dispar emoţiile legate de asigurarea surselor pentru producţia de energie necesară acoperirii consumului ridicat. Şi consumatorii au de câştigat pentru că nu mai resimt în tarifele plătite scumpirile cauzate de cererea mare de energie.