Carnavalul abuzurilor

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial / 23 august 2019

Cornel Codiţă

Ne-am liniştit! De mîine, poimîine, se va putea circula în voie prin Bucureşti. Nici urmă de aglomeraţie, nici urmă de kilometri de cozi de automobile care se mişcă, ore în şir, ca melcul, de-a lungul sutelor de kilometri de bulevarde şi străzi, nici urmă de blocaje în trafic. Nimic! Autoritatea locală de guvernare, numită Primăria Municipiului Bucureşti, personificată de doamna Firea, a găsit soluţia. A hotărît că afacerea maşini particulare ridicate de pe străzi şi plimbate de colo colo pe cheltuiala grasă a proprietarilor nu mai poate lîncezi. Se apropie mandatul de final şi orice bănuţ băgat la teşcherea de găştile profitorilor, atîrnate ciorchine de poalele primăriei, este mai mult decît bine venit. Este necesar. Dar ce spun eu, este obigatoriu! Nu mai vorbesc despre deficitul şi datoriile cît casa făcute în umbra bugetului local, care ţipă ca din gură de şarpe a puşcărie, chit că nu aude nimeni, dintre cei care au căderea legală să audă şi să verifice. Cumva, trebuie să le mai închizi gura. Cinci sute de lei, minim, de maşină, la o ridicare, nu-i chiar de colea! Dacă n-aţi avut noroc în viaţă, v-o pot ridica şi de două ori într-o zi, şapte zile pe săptămînă. Să zicem, totuşi, că aveţi noroc, iar "norma" stabilită pe sector este minimalistă, doar 100 de maşini în 24 de ore. Va să zică, vreo 600 pe capitală. Hai, să zic numai 500. Cu totul, vreo 50.000 de euro pe zi. Într-o lună se strînge de vreun milion jumătate. În zece, vreo 15 milioane. Bună afacere, mai ales că infrastructura şi cheltuielile de rulare nu au cum să fie mai mult de un sfert din valoarea taxelor pe "unitatea de ridicare". Ca toată lumea să plece mulţumită acasă, cheltuielile firmelor particulare "din lanţul de producţie" vor fi cel mai probabil umflate, astfel încît împărţeala se va face, probabil, juma-juma. Apropo, ale cui or fi aceste firme? Sau, poate, cine ştie, cu sporurile de muncă grea, de noapte şi riscuri de viaţă la locul de muncă, trei sferturi ar putea merge la harnicii hingheri şi numai un sfert la bugetul primăriei. Nu asta contează, ci abuzul cras de putere, jecmăneala ca în codru la care se dedă o instituţie publică, ca şi cînd ar face cel mai normal lucru din lume, ba încă şi în folosul nostru, al locuitorilor bucureşteni. Că nu despre îmbunătăţirea circulaţiei, ci despre jefuirea deţinătorilor particulari de automobile este vorba poate cons-tata oricine, punînd lucrurile în perspectivă. Prima observaţie necesară este aceea că iniţiativa doamnei Firea nu se atinge de automobilele din parcul instituţiilor publice. Iar ele înseamnă mai mult de jumătate din traficul zilnic al Bucureştilor. Doar n-o fi nebună să-i pună pe ăia de la Interne să-şi caute maşinile lăsate alandala prin Bucureşti, iar, pe deasupra, să mai plătească şi taxe de ridicare! A doua observaţie, de bun simţ, este aceea că extragerea dintr-un trafic de peste un milion de autovehicule, care circulă zilnic în Bucureşti, a circa 500 de vehicule, poa-te produce fluidizare, cam tot atît cît te apără de inundaţie o găleată de apa luată din Marea Neagră, dacă marea s-ar revărsa pes-te Bucureşti. La fel şi reducerea poluării, la fel şi toate celelalte aşa zisele argumente de doi bani invocate pentru declanşarea noii operaţiuni "Să mai luăm nişte bani de la proşti, că doar de aia ne-a dat democraţia funcţii şi putere de decizie".

Ca orice cetăţean care înţelege, nu-i aşa, "măreţia spiritului civic" (vorba lui Caragiale!) nu mai stau pe gînduri şi mă bulucesc cu alte cîteva propuneri, iniţiative pe care Primăria Bucureştilor, sub înţeleapta şi atît de luminata păstorire a doamnei Firea, le-ar putea în grabă adopta, pentru a desăvîrşi operaţiunea începută, aceea de fluidizare a circulaţiei în Capitala României şi, mai ales, de jecmănire fără de măsură a acelora dintre cetăţenii săi care se fac vinovaţi de deţinerea în proprietate a unui autovehicul, pe care mai au şi neobrăzarea de a-l pune în circulaţie.

Listă de propuneri:

Circulaţia în Bucureşti a autovehiculelor particulare va fi permisă în fiecare zi a săptămînii, astfel: luni, autovehiculele al căror număr de înmatriculare începe cu 1; marţi, numerele care încep cu 2; miercuri, cele cu 3; joi, cu 4; vineri cu 5. Sîmbăta şi duminica vor putea circula doar autovehiculele cu numere speciale... ştie poliţia care sunt alea; toţi ceilalţi participanţi la trafic vor fi amendaţi în consecinţă pentru încălcarea prezentei dispoziţii, valoarea amenzilor fiind dublă faţă de cea stabilită pentru zilele lucrătoare ale săptămînii;

Circulaţia în Bucureşti a autovehiculelor, funcţie de anotimp şi culoare: primăvara vor putea circula doar autovehiculele vopsite în verde; vara, cele în galben; toamna în arămiu, iar iarna în alb. Vopsirea şi revopsirea autovehiculelor particulare se va putea face doar pe baza unei aprobări speciale emisă de Primăria Bucureştilor în schimbul unei taxe de 1500 de euro, nu mai mult de două ori pe an.

Circulaţia preselectată a automobilelor funcţie de numele străzii şi de cel al posesorului de permis auto. Astfel, în zilele cu soţ, posesorii de autovehicule particulare vor putea circula numai pe străzile al căror nume începe cu iniţiala tatălui, din numele propriu, iar în zilele fără soţ doar pe străzile care încep cu iniţiala mamei. Trecerea iniţialelor părinţilor în permisul de circulaţie este obligatorie şi se va face de către Primăria Bucureştilor în schimbul unei taxe de 2000 de euro;

Circulaţia automobilelor pe trotuar. Întrucît circulaţia pe carosabil a devenit aproape imposibilă, circulaţia automobilelor va fi permisă şi pe trotuar, astfel: luni, marţi şi miercuri pe trotoarele din dreapta, joi, vineri şi sîmbătă, pe cele din stînga străzii. În zilele respective, pietonii vor fi obligaţi să circule numai pe trotuarul celălalt. Contravenienţii vor fi amendaţi cu sume între 500 şi 1000 lei. Deţinătorii de autovehicule care doresc să beneficieze de această înlesnire pot primi autorizaţia specială necesară, eliberată de Primăria Bucureştilor în schimbul unei taxe-abonament de doar 200 de euro pe lună;

Pentru a înlesni ridicarea de către primărie a autovehiculelor parcate neregulamentar, posesorii de autoturisme şi/sau cei care le utilizează vor fi obligaţi să anunţe primăria cu privire la locul şi ora incidentului, ori de cîte ori opresc, staţionează sau parchează neregulamentar, depunînd în acelaşi timp în conturile special deschise pentru ei o amenda fixă, stabilită în sumă de 500 de lei. Costurile ridicării şi ale celorlalte amenzi se adaugă la cele ale amenzii forfetare, dar nu pot depăşi 2000 de lei pe zi, de vehicul. Contravenienţii la această prevedere sunt pasibili de amenzi contravenţionale obişnuite, de 1000 lei, dacă au întîrziat anunţul cu una pînă la trei ore, de amenzi speciale, de 10.000 lei sau mai mult, dacă întîrzierea depăşeşte 10 ore şi de amenzi penale care pot merge pînă la valoarea salariului mediu pe economie, pe un an.

Vehiculele care rulează pe străzile şi bulevardele Bucureştilor cu toate cele patru roţi prevăzute în dotare, din fabricaţie, ar putea plăti o taxă numită de "uzură suplimentară", funcţie de numărul de ore rulate în medie pe zi, săptămînă, lună şi an. Pentru a stabili acest număr de ore şi, pe cale de consecinţă, valoarea taxei de uzură suplimentară, deţinătorii de autovehicule particulare vor trebui să-şi doteze maşinile cu o instalaţie specială, autorizată şi livrată de Primăria Bucureştilor, în valoare fixă de 5000 de euro. Întreţinerea, reparea şi înlocuirea ins-talaţiilor respective se va face pe cheltuiala deţinătorului de autovehicul, în atelierele special autorizate de Primăria Bucureştilor, care vor lucra pe baza tarifelor special instituite de aceeaşi primărie.

Ce ziceţi, doamna Firea? Eu zic că, într-un an-doi, vă scoateţi şi dumneavoas-tră şi mai scade ceva şi din deficitul bugetar al Capitalei. Păi, ce... ar fi rău?!

Opinia Cititorului ( 5 )

Secţiunea de comentarii la articolele domnului Cornel Codiţă este abuzată grav, continuu, de unul şi acelasi cititor, de ani de zile, motiv pentru care, în acord cu autorul, am limitat textul oricărui comentariu la maximum 500 de semne.

  1. Cum sa supravietiesti, fara a face haz de necaz?

    Ca de obicei, adevarul nu este la extreme ci undeva intre ele (nu neaparat la mijloc cum adesea se sustne).

    Sunt multi nesimtiti care parcheaza masinile aiurea (pe treceri de pietoni, imediat in fata trecerilor de pietoni de le mascheaza iar daca sunt autovehicule inalte ajung sa mascheze chiar si semaforul, parcheaza in buza intersectiilor asa incat daca vrei sa intri pe/de pe o strada laterala nu ai vizibilitatea necesara etc. Exemplele de acest fel sunt multiple si trebuie... 

    1. O alta problema este cea a locurilor de parcare. Toate locurile de parcare construite din banii publici trebuie sa fie NETAXABILE (prin lege). Sunt firme (de cumetrie ca alta explicatie nu exista) care incaseaza bani de pe urma locurilor de parcare pe care nu le-au construit ele, nu le-au cumparat, nu au facut nimic pentru ele ci doar le exploateaza. Prin lege primariile trebuie sa aiba grija de aceste locuri de parcare (asa cum au grija de orice alt spatiu public gen...

    Na, domnul Codita a devenit autist. Oare cine i-a cofecionat nacela?

    1. Comoditatea e la ea acasa ...bine le face!

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb