Bibek Debroy, renumitul economist şi preşedinte al Consiliului Consultativ Economic al prim-ministrului Narendra Modi, explică modul în care India păşeşte pe calea cea bună pentru a deveni o economie de 5 trilioane de dolari.
În ultimii ani, India a fost etichetată ca fiind una dintre economiile mondiale cu cea mai rapidă creştere, scenariu care arată chiar mai promiţător, atunci când luăm în considerare încetinirea economică globală. Guvernul indian a anunţat un obiectiv aspiraţional de a face India o economie de 5 trilioane USD până în 2024-2025. În timp ce unii au considerat că acest lucru este de irealizabil, majoritatea ignoră dimensiunea masivă a economiei indiene atunci când face predicţii. Chiar dacă va creşte într-un ritm mai lent, contribuţia Indiei la economia mondială va fi mai mare datorită volumelor sale.
Este necesară o rată de creştere a PIB-ului de opt procente pentru a îndeplini obiectivul de 5 trilioane USD, iar iniţiativele Guvernului cu privire la cheltuieli publice eficiente, terenuri, muncă, piaţa de capital, antreprenoriat şi productivitate stimulantă au scopul de a declanşa acest lucru. Aceasta fără a pune la socoteală întârzierea statelor indiene în a adăuga excedentul de 8% . Un PIB mai mare nu reprezintă doar un număr. Acesta se traduce prin venituri mai mari, mai multe locuri de muncă, condiţii de trai mai bune, mai puţină sărăcie şi indicatori socio-economici îmbunătăţiţi. Deşi a fost observată o încetinire în ultimul trimestru, stimularea monetară şi fiscală a Indiei a început să ia avânt, iar efectele se vor vedea curând. Dacă luăm în considerare starea actuală, se poate presupune că India va avea o creştere reală a PIB-ului de aproximativ cinci la sută în 2019-2020. Anul viitor, în 2020-2021, rata de creştere va ajunge la cel puţin 6% şi, încet, se va încerca adăugarea unei alte jumătăţi de procent.
Unul dintre succesele managementului macroeconomic din 2014 a fost controlul inflaţiei. Inflaţia este unimpozit regresiv. Îi afectează mai mult pe cei relativ săraci decât pe cei relativ bogaţi. O creştere reală de 6% şi o inflaţie de 4% produc o creştere nominală de 10%, în timp ce o creşterea reală de 6% şi o inflaţie de 9% produc o creştere nominală de 15%. În timp ce o creştere nominală de 15% îi poate face pe unii să se simtă mai bine, este de preferat o creştere nominală de 10% pentru că are o inflaţie mai scăzută. Cu toate acestea, scopul este de a pune India pe o traiectorie de creştere mai mare. Începând cu 2014, politicile celui de-al doilea guvern Narendra Modi sunt o continuare logică a primului, punându-se pietrele de temelie pentru a asigura acest lucru. În primul rând, mediul extern este neprietenos, incertitudinea globală afectează exporturile Indiei şi perspectivele de creştere, de asemenea. În al doilea rând, există o încetinire internă în cadrul sistemului şi surse de creştere endogene.
"Chiar dacă am avut de-a face cu probleme temporare, vom reuşi să trecem peste ele cu ajutorul conducerii pe care Ministerul Finaţelor ne-a oferit-o".
Mukesh Ambani, Preşedinte şi Director, Reliance Industries
"Economia indiană trece printr-un proces de detoxifiere. Impactul negativ s-a încheiat şi se aşteaptă ca economia să treacă printr-o schimbare în anul fiscal 2021".
Anand Mahindra, Preşedinte executiv, Mahindra & Mahindra Ltd
"Mergând înainte, creşterea reală ar trebui să fie mai mare de 6-6.5 % în următorul an fiscal. Ne-am concentrat foarte mult pe consumul rural".
Krishnamurthy V Subramanian, Consilier economic şef, Guvernul Indiei
Istoric, guvernarea Indiei a fost excesiv de centralizată. Din 2014, au avut loc schimbări instituţionale, determinând decentralizarea guvernării. Un exemplu ar fi modul în care funcţionează Consiliul pentru Impozitul pe Bunuri şi Servicii. Guvernarea decentralizată este mai mult decât o simplă delegare fiscală, deşi acest lucru a avut loc la recomandarea celei de-a paisprezecelea Comisii Financiare. (Sunt aşteptate recomandările celei de-a cincisprezecelea Comisii Financiare în anul 2020.)
În al treilea rând, includerea trebuie interpretată în sensul de asigurare a accesului public a infrastructurii fizice şi sociale. Tablouri de bord, disponibile în domeniul public, ilustrează îmbunătăţiri în disponibilitatea drumurilor (şi alte forme de transport), electricitate, conectări la gaz, toalete, salubritate, construire de locuinţe, şcoli (învăţământ superior), abilităţi, tratament medical, asigurare, pensii, conturi bancare şi credite. Veridicitatea a ceea ce arată tablourile de bord a fost confirmată de terţi. Această îmbunătăţire este evidentă în special în India rurală. De aceea, recentul Raport pentru Dezvoltare Umană a UNDP evidenţiază o scădere bruscă a sărăciei multidimensionale. Includerea presupune şi scăderea celor care sunt privaţi. Acest lucru este realizat prin intermediul identificării decentralizate (un recensământ, nu un sondaj), folosind Recensământul Castelor Socio-Economice. Acest sondaj este folosit pentru identificarea de beneficiari, atat pentru schemele Uniunii, cât şi pentru cele de la nivelul statului, eliminând pierderile şi multiplicitatea. Subvenţiile sunt direcţionate către conturile bancare şi conectate la Aadhaar (Aadhaar este un număr de identificare emis de Autoritatea de Identificare Unică a Indiei şi alocat fiecărui rezident al ţării). Productivitatea are de căştigat de pe urma iniţiativelor de includere, iar îmbunătăţirea nu poate fi cuantificată imediat in termeni economici. Dar ele sunt palpabile (şi confirmat anecdotic prin trecerea de la lemne de foc la LPG, asigurarea accesului la toalete sau împrumuturile Mudra) şi vor permite Indiei să culeagă contribuţia la creştere a profitului demografic.
Ministrul Finanţelor şi Afacerilor Corporative al Uniunii, Nirmala Sitharaman, ajungând la Casa Parlamentului pentru a prezenta Bugetul General 2020-2021, în data de 1 februarie, la New Delhi, împreună cu Anurag Singh Thakur, Ministrul de stat al Finanţelor şi Afacerilor Corporative
În al patrulea rând, acea includere şi planul de dezvoltare economică se opune unui cadru în care este uşurat atât traiul cetăţenilor, cât şi procesul de a face afaceri al antreprenorilor. Un antreprenor nu înseamnă neapărat un antreprenor corporatist. De asemenea, nici uşurinţa de a face afaceri nu se rezumă doar la indicatorii Băncii Mondiale, unde poziţia Indiei a înaintat, de asemenea. Iniţiativa referitoare la uşurinţa de a face afaceri din cadrul Departamentului Politicii şi Promovării Industriale sau Departamentul pentru Promovarea Industriei şi a Comerţului Intern a îmbunătăţit climatul de afaceri şi investiţii în toate statele. Modernizarea registrului funciar şi clarificarea cărţilor funciare sunt, de asemenea, în desfăşurare. Cifrele investiţiilor (inclusiv investiţiile directe străine) au crescut.
În al cincilea rând, reorganizarea instituţională va avea consecinţe negative pentru creştere pe termen scurt. Un exemplu de astfel de reorganizare este reprezentat de Legea privind Bunurile Imobiliare (dezvoltare şi reglementare), inspecţia tranzacţiilor financiare ilegale, combaterea firmelor fantomă, codul pentru faliment şi insolvenţă şi conformitate fiscală îmbunătăţită. Acestea vor duce la costuri de creştere imediate în detrimentul câştigurilor eficiente în viitor. În linii mari, India este în proces de a face pieţa terenurilor (şi a resurselor naturale), piaţa muncii şi piaţa de capital mai eficientă şi competitivă, atât cea de intrare, cât şi cea de ieşire.
CE SPUNE SONDAJUL ECONOMIC DESPRE VIITOR
Proiecţii
Potrivit Sondajului Economic 2019-2020 realizat de Krishnamurthy Subramanian (Consilier economic şef în Guvernul Indiei), se aşteaptă ca PIB-ul Indiei să crească între 6.0% şi 6.5% în 2020-2021. Sondajul a prezis o creştere de 6% până la 6.5% în următorul an fiscal, începând cu 1 aprilie. Creşterea din 2020-2021 este comparabilă cu creşterea de 5% prezisă în 2019-2020.
Urmează o creştere
Creşterea economică urmează să fie reluată în 2021 şi se va putea observa o schimbare bruscă.
Simplificarea politicii monetare de către Banca de Rezervă a Indiei şi măsurile guvernamentale luate în ultimul an reprezintă lastarii verzi ai creşterii.
Alimentarea creşterii
Exporturile Indiei au crescut cu 13.4% pentru produsele fabricate şi 10.9% pentru exporturile totale.
India a obţinut o creştere de 0.7% pe an a surplusului generat de comerţ pentru produsele fabricate şi 2.3% pe an pentru exporturile totale.
Soluţii verzi
India încearcă să obţină o creştere economică sustenabilă.
Suprafaţa acoperită de păduri şi copaci a crescut şi a ajuns la 80.73 milioane de hectare, acoperind 25.56% din zona heografică a ţării.
Spaţiu pentru cei noi
India se poziţionează pe locul trei în ceea ce priveşte numărul de firme nou create.
Potrivit sondajului, numărul companiilor noi a crescut cu 80%, de la 70,000 în 2014 la 1,24,000 în 2020.
Finanţele Uniunii guvernamentale au fost gestionate bine, fără abateri de la obiectivul consolidării fiscale. Reforma taxelor este în curs de desfăşurare, iar rata impozitului pe profit a fost redusă deja. Atât pentru impozitele directe, cât şi pentru cele indirecte, planul este de a simplifica şi elimina scutirile, ceea ce va duce la scăderea costurilor de conformare. Astfel, mesajul larg este că un PIB de 5% în 2019-2020 nu ar trebui să ducă la îngrijorare; se întrevede o traiectorie de creştere mai mare.
Bibek Debroy
Bibek Debroy este în prezent Preşedintele Consiliului Consultativ Economic pentru al prim-ministrului. Membru al NITI Aayog, el a fost Preşedintele comitetului de restructurare a Căilor Ferate Indiene. A fost autorul şi traducătorul a numeroase cărţi din domeniul economiei, politicii, indologiei şi sanscritei.
(C)