Aproximativ 240 de trenuri au fost suspendate de conducerea CFR Călători, adică 20% din totalul garniturilor companiei care circulau zilnic (1200 de trenuri în toată ţara), a anunţat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, Traian Preoteasa, directorul general al companiei respective, care a încercat să justifice măsura afirmând că trenurile respective "circulau cu doi-trei călători" şi că, astfel, s-au realizat economii de peste 25 de milioane de lei într-o singură lună (ianuarie 2025).
"Anul trecut a fost primul an, din ultimii zece, în care CFR Călători a înregistrat un profit financiar de 15 milioane lei. Până anul trecut, compania avea numai pierderi. Bugetul nu va mai fi întocmit pe pierdere. Fiee că ne place, fie că nu, anularea facilităţilor pentru studenţi ne costă în bugetul pe anul 2025 venituri de 200-225 milioane lei pe care nu le mai avem şi trebuie or să găsim venituri în altă parte, or să reducem cheltuielile. Cert este că ne-a ajutat foarte mult faptul că ministrul Sorin Grindeanu a înţeles că avem nevoie de compensaţia reală şi în anul 2025, compensaţia se ridică la 2,15 miliarde lei, ceea ce reprezintă 90% din solicitarea noastră", a declarat Traian Preoteasa.
Din declaraţia directorului general al CFR Călători şi din măsura suspendării a 240 de trenuri, reţinem că actuala echipă managerială din compania respectivă are în vedere realizarea profitului, chiar majorarea acestuia în anii următori, indiferent de consecinţele dramatice pentru pasagerii vulnerabili, pentru locuitorii din zonele izolate şi pentru întreaga reţea feroviară naţională.
Referitor la acest aspect, membrii de sindicat din cadrul companiei ne-au atras atenţia că multe dintre trenuri ar fi fost "golite" în mod artificial, prin programări ineficiente şi lipsa unei strategii de atragere a pasagerilor, iar pentru conducerea CFR Călători a fost mai simplu să dispună suspendarea curselor respective în loc să ia măsuri reale de îmbunătăţire a transportului feroviar. Sindicaliştii susţin că în urma măsurilor dispuse de conducerea CFR Călători, vor fi cetăţeni care vor apela la alte mijloace de transport în comun pentru a ajunge la locurile de muncă, spitale sau instituţiile de învăţământ.
Traian Preoteasa a insistat în conferinţa de presă cu privire la faptul că trenurile respective sunt "suspendate" şi nu "anulate", sugerând că ele ar putea fi reintroduse în circulaţie. Însă condiţiile pentru revenirea acestora sunt, de facto, imposibil de îndeplinit. Pentru ca un tren să fie repus în circulaţie, autorităţile locale trebuie să demonstreze că există "20 sau 30 de călători" pe acel traseu sau, în cel mai "generos" scenariu, "măcar 10 călători". În esenţă, CFR Călători cere ca pasagerii să se organizeze singuri şi să convingă compania că merită să fie transportaţi, în loc ca această responsabilitate să aparţină în mod natural unui operator public de transport.
Suspendarea trenurilor respective a dus şi la reducerea orelor de muncă suplimentare în zilele de weekend pentru o parte dintre mecanicii de locomotivă, ore care în unele cazuri erau plătite cu un spor de 300%, potrivit şefului CFR Călători, care susţine că un venit mediu brut lunar al unui mecanic de locomotivă ajungea astfel la 22.000 lei, în timp ce un venit maxim brut al unui mecanic se ridica chiar la 30.000 lei lunar. În urma anulării sau reducerii orelor suplimentare din weekend efectuate de aceştia, Traian Preoteasa susţine că în acest moment compania realizează o economie lunară de 4000 lei pentru fiecare dintre cei 1500 mecanici de locomotivă pe care îi are CFR Călători, din care 100 cumulează pensia cu salariul încasat de operatorul feroviar cu capital de stat. Numai că scăderea veniturilor respective este una destul de semnificativă pentru cei mai mulţi dintre mecanici, deoarece nu toţi au venituri medii sau maxime. Or, dacă dintr-un venit minim de sub 10.000 sau 9.000 lei, pierzi 4000 lei, condiţiile de salarizare sunt altele şi nu mai par atât de atractive pe cât le prezintă directorul general al companiei CFR Călători.
Traian Preoteasa a mai vorbit despre modernizarea trenurilor prin programul PNRR, dar nu a menţionat nimic despre condiţiile în care sunt nevoiţi să stea călătorii. În timp ce unele curse sunt suspendate, managerul companiei CFR Călători nu a găsit soluţii pentru suplimentarea garniturilor aflate în trafic în weekend pe drumurile dinspre Capitală spre Constanţa şi spre Braşov, perioadă în care trenurile respective sunt supraaglomerate. Nu mai vorbim despre condiţiile crase de igienă din trenurile CFR Călători. Probabil că managementul companiei a ales să sacrifice pentru profit inclusiv confortul călătorilor care se urcă în trenurile operatorului feroviar de stat.
Opinia Cititorului