• Interviu cu Nikolaos Barlagiannis, directorul general al "Stirom" Bucureşti
Nikolaos Barlagiannis, grecul de la conducerea "Stirom" Bucureşti (simbol STIB), unul dintre cei mai mari producători de sticlă de la noi, a declarat, într-un interviu acordat ziarului BURSA, că societatea pe care o conduce a reuşit să încheie cu bine 2009 trăind din rezervele acumulate în anii de creştere economică, dar că greul de-abia acum începe.
"Stirom" a trecut, de la finele anului 2008, printr-un amplu proces de reorganizare a activităţii, diminuân-du-şi anul trecut producţia cu aproximativ 12%. Conducerea companiei a mizat pe ieşirea pe pieţe noi, precum Italia şi Franţa, ca soluţie de urgenţă pentru revigorarea vânzărilor. Compania a obţinut, anul trecut, un profit de 6,3 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 161,34 milioane de lei.
"2009 este deja istorie, nu are rost să plângem după el, important este să ne pregătim pentru 2010 pentru că acesta va fi un an foarte dificil, mult mai dificil decât a fost 2009", este de părere Nikolaos Barlagiannis, adăugând: "În 2008 şi 2009, am reorganizat activitatea în aşa fel încât să evităm orele suplimentare şi am renegociat cu toţi furnizorii preţul la materii prime, consumabile, etc. Toa-tă lumea a fost înţelegătoare. Au înţeles care este situaţia şi că toţi suntem în aceeaşi barcă, nu am cerut nimic ieşit din comun. La fel cum clienţii noştri au venit la noi şi au solicitat preţuri mai mici, la fel şi noi am apelat la furnizorii noştri".
Pentru 2010, conducerea companiei nu şi-a bugetat investiţii noi, cu excepţia celor necesare pentru mentenanţa instalaţiilor. Directorul general al "Stirom" consideră că 2010 este un an în care banii pe care îi poţi economisi sunt mai importanţi decât banii pe care i-ai putea câştiga: "Traversăm o perioadă de criză şi acum cine este cuminte câştigă, iar cine se încumetă să facă investiţii, riscă foarte mult. Acum a devenit mai important pentru fiecare dintre noi să salvăm 100 de lei decât să câştigăm 100 lei", a subliniat directorul producătorului de sticlă.
Nikolaos Barlagiannis se aşteaptă ca economia să îşi revină din a doua parte a lui 2011 şi ca punctul maxim al crizei să fie atins în 2010. Grecul este pesimist cu privire la şansele economiei de a reveni la creşterea de dinainte de criză.
"Filosofia mea este mult mai simplă decât ceea ce se scrie în ziare sau decât spun bancherii. Până în 2008, economia României a cres-cut cu procente bune, de la an la an, însă ce se producea atunci servea piaţa existentă. Companiile s-au extins mai mult decât aveau nevoie, au angajat mai mulţi oameni anticipând o creştere care nu a mai venit. În schimb, criza a venit aproape peste noapte... Pentru mine, care produc bunuri industriale, a fost mult mai greu să mă reorganizez decât pentru o companie de consultanţă, de exemplu, care a putut să dea afară 10 oameni. Eu am avut nevoie de timp să mă adaptez la scădere.
Cred că 2010 este un an în care o să atingem cel mai jos nivel, după care, din a doua parte a lui 2011, vom vedea o creştere uşoară. Nu cred că în mandatul nostru vom mai atinge nivelul de creştere din 2007-2008, nu în următorii cinci sau zece ani".
• "Cel mai dificil este să intri pe o piaţă nouă"
Anul trecut, "Stirom" a reuşit să intre pe pieţele din Italia şi Franţa. Conducerea companiei mizează şi anul acesta pe exporturi, pe care vrea să le crească până la 20% din cifra de afaceri.
Directorul "Stirom" ne-a spus: "Anul trecut, am exportat aproape 10% din producţie faţă de 7%, în 2008, în Ungaria, Turcia, Franţa şi Italia. În 2010, vrem să creştem exporturile la 20%".
În ciuda acestui lucru, directorul "Stirom" spune că accesarea pieţelor externe este extrem de grea: "Cel mai dificil şi cel mai scump lucru este să intri pe o piaţă nouă. De ce să cumpere un italian de la mine? Trebuie să ai-bă beneficii enorm-e- ca să poată face o schimbare radicală de la furnizorii săi, în condiţiile în care are contracte, comenzi încheiate deja.
Piaţa italiană este 5 milioane de tone şi noi producem 100.000 de tone. Noi suntem de 50 de ori mai mici decât piaţa italiană. Dacă noi vom exporta şi mai mult, înseamnă că o să se importe din altă parte pentru piaţa locală. Nu cred că aceasta ar fi o decizie înţeleaptă", a mai spus directorul "Stirom".
Compania are o cotă de 50% din piaţa totală a sticlei, potrivit declaraţiilor managementului "Stirom". Printre cei mai mari clienţi ai companiei, se numără Coca-Cola, Pepsi, Tuborg, Murfatlar, Jidvei, Alexandrion, Leader, Vincon, şi Cotnari.
• Nicio comandă nu este sigură 100%
Deşi "Stirom" are semnate contracte pentru perioada următoare şi funcţionează la capacitate maximă, Nikolaos Barlagiannis spune că nicio comandă fermă primită de companie nu îi garantează că, până la final, clientul îi va cumpăra întreaga cantitate pe care a comandat-o. Directorul "Stirom" spune că s-a confruntat cu situaţii în care a primit comenzi pentru un anumit număr de produse, după care clientul a declarat că nu poate să mai cumpere decât o parte din ce a comandat iniţial.
Domnia sa ne-a spus: "Piaţa este atât de nestabilă, situaţia este atât de schimbătoare de la o zi la alta, că nicio comandă nu este sigură 100%. De exemplu, să presupunem că primesc o comandă pentru trei milioane de bucăţi, însă clientul vine şi îmi spune că poate să îmi cumpere doar două milioane de bucăţi... eu ce ar trebui să fac? Să îl oblig să îmi cumpere trei milioane pe criza asta? Nu pot să îl împing la faliment. Contractele toate sunt ferme, dar nu înseamnă că dacă am un contract totul este şi rezolvat. Dacă era aşa, eu eram în Caraibe acum. Contractele încheiate acoperă toată producţia noastră, dar dacă piaţa nu merge, nu am ce să fac cu contractul. Cel mai dramatic a fost în 2008, la începutul lui septembrie când Lehman Brothers a căzut şi a doua zi toţi au început să îşi revizuiască prognozele. Ce era să fac? Nu am plâns. Am decis să revizuim şi noi, să ne reorganizăm activitatea. Nu există secrete pentru asta... cine spune că are un secret sau o reţetă pentru fiecare problemă este nebun, nu există reţete".
• Un leu tare, avantajos pentru creditele în euro ale "Stirom"
Directorul "Stirom" spune că îşi doreşte un curs stabil care să îi permită planificarea afacerilor, deşi întărirea leului se răsfrânge negativ asupra exporturilor companiei.
"Aş prefera să fie un curs stabil, să ştiu ce mă aşteaptă. Un leu tare mă afectează negativ la exporturi, dar mă avantajează la creditele bancare sau la importurile de nisip din Bulgaria pe care le am, necesare pentru producerea sticlei. Dacă se poate să fie un curs stabil, aş fi cel mai fericit om", a subliniat domnul Barlagiannis. Acesta nu exclude o posibilă promovare a companiei de pe Rasdaq pe piaţa reglementată, la momentul oportun. "Poate mai târziu o să trecem la categoria principală a Bursei. Trebuie îndeplinite nişte condiţii de eligibilitate... oricum, decizia va aparţine consiliului de administraţie", a adăugat directorul "Stirom".
Conducerea companiei a convocat acţionarii "Stirom" pe 28 aprilie ca să aprobe derularea unor contracte cu companiile din Grup din Bulgaria, Grecia şi Ucraina, având o valoare de peste 10% din capitalul social subscris al companiei. Potrivit convocatorului Adunării Generale, valoarea contractelor nu trebuie să fie mai mare de 8 milioane de euro. Directorul "Stirom" a explicat motivele pentru care societatea încheie aceste contracte intra-grup: "Companiile din Grup produc ceea ce noi nu facem în România, dar vindem pe piaţa locală (mai ales pahare), aşa că le importăm de la ei. Mai sunt situaţii în care eu am o comandă pe care în următoarele 2 luni nu pot să o onorez bazându-mă exclusiv pe capacitatea mea de producţie, aşa că iau de la colegii mei din Grecia sau Ucraina.
S-a făcut prea multă vâlvă pe seama acestor contracte, însă ele au un caracter pur comercial".
La mijlocul lunii martie, acţionarii companiei au aprobat majorarea capitalului "Stirom" prin emisiunea unui număr maxim de 10.930.978 acţiuni, în schimbul unor noi aporturi în numerar precum şi prin compensarea parţială/totală a unei creanţe de 10,95 milioane de euro pe care compania mamă, prin subsidiara sa MGL Mediterranean Glass Limited, o are asupra societăţii.
"Stirom s-a dezvoltat de-a lungul ultimilor ani datorită acestor bani primiţi de la societatea-mamă", a mai spus directorul general.
"Stirom" are o capitalizare bursieră de 32,81 milioane de lei, potrivit preţului de 4,8 lei/acţiune înregistrat în şedinţa bursieră din 14 aprilie. MGL Mediterranean Glass Limited Nicosia controlează 85,57% din companie.