Primăria Cluj - Napoca licitea-ză, pentru a treia oară în 2004, reabilitarea a 288 de străzi. Administraţia locală a lansat programul de reabilitare a străzilor, situate în 16 cartiere din oraş, în primăvara acestui an. Unul dintre cele mai mari proiecte de investiţii ale Clu-jului, estimat la 50 milioane de euro, nu a început încă, din cauză că, în urma licitaţiilor, nu a putut fi desemnat nici un antreprenor. Adrian Popa, viceprimarul Clujului şi actualul preşedinte al comisiei de licitaţie, ne-a declarat că vechea administraţie a întocmit un caiet de sarcini în care facilităţile nu erau acceptate şi, prin urmare, ofertantul nu putea acorda beneficiarului (Pri-mă-riei, în cazul de faţă) reduceri de preţ.
Domnia sa a specificat că, în calitate de consilier la momentul respectiv, nu îşi aminteşte să fi văzut în caietul de sarcini un paragraf referitor la acceptarea de facilităţi, acesta pu-tînd fi adăugat ulterior. De asemenea, susţine domnul Po-pa, nici un membru al comisiei de licitaţie nu a beneficiat de o copie de control a caietului de sarcini.
La prima licitaţie, desfăşurată în luna august, s-au înscris două "joint - ventures", unul format din două companii is-raeliene şi celălalt din două companii italiene.
Firmele au depus oferte care conţineau facilităţi, susţinînd că au interpretat greşit paragraful referitor la facilităţi ca făcînd trimitere la primărie şi nu la ofertanţi, ne-a explicat domnia sa. Astfel, firma israeliană a depus o ofertă cu un discount de 8%, iar cea israeliană a adăugat, în cadrul ofertei, un discount de 23%. Ambele oferte au fost respinse, la vremea respectivă, din cauza caietelor de sarcini, iar Consiliul Local a decis anularea licitaţiei. Adrian Popa ne-a precizat că, astfel, nu se acceptau, în mod absurd, discounturi în valoare de peste 800 miliarde de lei.
Firma italiană a contestat în instanţă, pe 11 noiembrie, respingerea ofertei depuse. Curtea de Apel a hotărît suspendarea licitaţiei care urma să aibă loc la data de 25 noiembrie, pînă la soluţionarea de fond. Totodată, în perioada premergătoare publicării unui nou anunţ de licitaţie, a fost modificat şi caietul de sarcini. Viceprimarul Clujului ne-a explicat că modificările constau, în primul rînd, în acceptarea ofertelor care conţin facilităţi. Termenul de licitaţie a fost prelungit, noua dată limită pentru depunerea ofertelor fiind 8 decembrie 2004.
Pînă în prezent, documentaţia a fost cumpărată de şase firme. Este vorba de cele două consorţii menţionate, la care se adaugă două firme austriece, o firmă din Turcia şi o companie din Ungaria. Domnia sa consideră că nu vor primi oferte din partea firmelor româneşti, din cauza condiţiilor impuse în caietele de sarcini. Pentru participarea la această licitaţie Primăria cere ca firma sau consorţiul (nu mai mult de două firme asociate) să aibă, în decursul ultimilor trei ani, o cifră de afaceri anuală de minim 100 milioane de euro. Totodată, firmele participante vor trebui să demonstreze experienţa în ducerea la bun sfîrşit a unor contracte de dimensiunea celui menţionat: încheierea şi îndeplinirea, în ultimii cinci ani, a cel puţin unui contract în valoare de minim 50 milioane de euro, care a avut ca obiect realizarea de lucrări în sectorul drumurilor şi efectuarea de lucrări de asfaltare de minim 25 milioane de euro.
Proiectul se va desfăşura pe o perioadă de circa patru ani de la semnarea contractului. Garanţia de participare la licitaţie este în valoare de 50 miliarde de lei. Costurile reabilitării stradale vor fi acoperite din bugetul local şi din fondurile antreprenorilor. Astfel, unul din criteriile de calificare la licitaţie va fi şi capacitatea ofertantului de a finanţa cel puţin 50% din totalul valorii contractului.