După ce a câştigat mai multe licitaţii importante în ultimii doi ani, Solaris Bus & Coach, a preluat comenzi pentru livrarea a zeci de autobuze Urbino 12 cu hidrogen către operatori de transport public din Germania, Olanda, Italia, Suedia şi Austria, fiind prima companie la nivel mondial care a început producţia în masă pentru acest tip de vehicul. Până în prezent, autobuzele Solaris cu hidrogen au fost livrate şi deja angrenate în circuitul de transport public în oraşele Köln (Germania) şi Bolzano (Italia), conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit companiei, tot mai multe guverne europene, operatori de transport public şi instituţii utilizează avantajele hidrogenului ca sursă de energie complet curată. Conform previzunilor pieţei, segmentul autobuzelor urbane alimentate cu hidrogen va creşte exponenţial în următorii zece ani, şi va constitui până în 2030 o parte substanţială a flotei de vehicule de transport în comun din Europa.
Odată cu lansarea noi generaţii de autobuz Urbino 12 cu hidrogen care a avut loc în iunie 2019 la Summitul Global pentru Transport Public (UITP) din Stockholm, vehiculul reprezintă o opţiune sustenabilă pentru oraşele care doresc să investească în dezvoltarea transportului public fără emisii de dioxid de carbon.
Autobuzul Urbino 12 cu hidrogen foloseşte un set de celule de combustie de 70 kW pentru a genera energie. Hidrogenul furnizat celulelor de combustie este transformat în electricitate, care la rândul său alimentează direct sistemul de acţionare a autobuzului care constă într-o punte motoare cu acţionarea în roţi. Autobuzul este, de asemenea, echipat cu o baterie Solaris High Power, care acţionează ca o instalaţie suplimentară de stocare a energiei electrice. Hidrogenul necesar pentru propulsare este stocat în stare gazoasă în rezervoare de ultimă generaţie, plasate pe partea superioară a autobuzului. Singurele subproduse generate în timpul funcţionării autobuzului sunt căldura şi apa sub formă de vapori, fapt pentru care vehiculele nu eliberează substanţe nocive pentru mediu.
Pasagerii care vor călători cu autobuzele Urbino 12 cu hidrogen vor beneficia de o călătorie confortabilă şi sigură datorită sistemului de climatizare, a camerelor de supraveghere şi a unui sistem modern de informare. De asemenea, aceştia îşi vor putea reîncărca dispozitivele mobile în porturile USB disponibile, în timp ce persoanele cu mobilitate redusă vor avea la dispoziţie o rampă şi un compartiment pentru scaune cu rotile.
În plus, şoferii vor beneficia de o serie de sisteme automate de asistenţă pentru a-şi eficientiza activitatea şi pentru o mai bună siguranţă rutieră. Acestea includ, printre altele, sistemul MirrorEye care înlocuieşte oglinzile laterale convenţionale cu camere, şi sistemul MobilEye Shield+ de camere inteligente care monitorizează împrejurimile vehiculului, reducând astfel riscul de coliziune prin alerte sonore sau vizuale.
"Autobuzele cu emisii zero reprezintă viitorul transportului public, fără nicio îndoială. Fiind unul dintre cei mai mari producători de vehicule de transport urban în Europa, suntem responsabili pentru stabilirea tendinţelor din industrie, iar criteriul principal este grija noastră pentru mediu şi confortul cetăţenilor. Ne bucurăm că un număr din ce în ce mai mare de ţări vor să adopte tehnologia hidrogenului, o soluţie eficientă şi ecologică, care completează oferta de e-mobilitate a companiei noastre", a declarat Javier Calleja, CEO Solaris Bus & Coach.
Solaris este membru al "Alianţei europene pentru hidrogen curat", o iniţiativă a Comisiei Europeană ce are ca scop, până în 2030, creşterea producţiei şi utilizării hidrogenului drept combustibil obţinut prin mijloace cu emisii reduse şi surse de energie regenerabile.
Niciun oraş din România nu a plasat comenzi pentru autobuze cu hidrogen
Potrivit reprezentanţilor Solaris, până în prezent, nicio municipalitate din România nu a plasat comenzi pentru autobuze cu hidrogen, însă afirmă că există interes la nivelul mai multor administraţii locale. Mai mult, Guvernul României a anunţat recent că noul Plan Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) prevede achiziţia de vehicule ecologice pentru transport public (mijloace de transport în comun electrice sau cu hidrogen), facilitând astfel o nouă modalitate de finanţare din fonduri europene pentru acest tip de achiziţii pentru autorităţile locale.
La acest moment, din punct de vedere al infrastructurii necesare, Solaris transmite că sunt anumite bariere în ceea ce priveşte staţiile de încărcare cu hidrogen, însă există semnale din partea unor operatori din piaţă care iau în calcul investiţii importante în acest segment în următorii ani.